FAQ: Vedligeholdelse af MC for ikke-teknikere

Jeg har lige købt min første mc. Jeg ved den skal til service i ny og næ, men hvad skal jeg gøre ind imellem?

Jeg vil her prøve at beskrive de mest simple vedligeholdeses rutiner som MCist.

Oliestand


Brugsforvirringen foreskriver at man checker den før hver tur. Helt ærligt tror jeg ikke på mange gør det. Jeg ville checke min olie dagligt de første par dage jeg brugte min nye cykel, og så stille og roligt køre længere og længere imellem hvert check. Dog ikke mere end max 1 uge eller 500 km.

Dæktryk


Check dit dæktryk med jævne mellemrum. Der kan vi ikke diskutere, men hvor tit. som man syntes igen ville jeg stikke fingeren i jorden og starte med at checke hvergang man tanker. En ting man dog skal huske er. Luft expandere ved stigende temperatur. Derfor. Check ikke dit dæktryk med brandvarme dæk efter flere timers kørsel. Relativt kolde dæk. Desuden bevirker den samme effekt at man skal huske at checke sit dæktryk når det bliver koldere og varmere i vejret, er er faktisk ret stor forskel. At køre med det rette dæktryk har flere fordele, bla. længere dæklevetid og større vejgreb.


Kæden

 

Smøring


Din kæde skal altid være velsmurt, ellers øger du slidet og til sidst sætter du sikkerheden tilside. Her kan det være godt at tænke på et nyt kæde kit koster op imod 2500,-
Du ser om din kæde er velsmurt ved at kigge på dine kæde ruller. Rullerne er de aflange cylindre der sidder på "tværs" af kæden og går i indgreb med tandhjulene. Disse ruller må ikke være blanke. De skal være matte af kæde fedt.
Hvor tit man skal smøre sin kæde afhænge i høj grad af vejret, hvis man virkeligt køre i regnvejr kan man godt komme ud for at skulle smøre kæden ved allerede 100km mellemrum. I fint sommevejr, ja 400-500 km med en god kæde spray er ikke umuligt.
Den bedste måde at smøre sin kæde er imho at sætte cyklen på center støtteben, dreje baghjulet stille rundt, mens man sprayer lige før bagtandhjulet ovenfra på det nedester af kæde (tror nok i kan forstå hvad jeg mener ;o) )
Hvis alt dette bliver for meget for en ;o) (her er jeg selv inkluderet) så kan man investere i en automatisk kæde smøre f.eks. en ScottOiler

Opstramning af kæde


Hvis ens kæde er for slap kan det give mislyd, øget slidtage osv... Ens kæde må endelig ikke spændes for hårdt, da det kan ødelægge ens udgangsleje fra transmissionen, med dyre motor reperationer til følge. Når men det er nu ikke for at skræmme folk, det er nu ret nemt at gå til.

Det du ønsker er en kæde med et slup på ca 15-30mm. Med dig siddende på maskinen. Med slup menes det du kan bevære kæden op og ned med fingrene (dette checkes bedst under stilstand ;o) )

Procedure hvis kæden skal opstrammes eller slækkes

Løsn bagakslen, du skal kun lige løsne den, lad være med at afmontere ;o)

Selve opspændings mekanismen kan være lidt forskellig fra model til model, nogen hiver, andre skubber, nogen er en eksentrisk elipse man skal dreje.

Den mest normal er den man skal hive med, dvs for enden af bagagslen er der i hver side en "gevindstang" med en møtrik der slutter op imod baggaflen. Denne spænder man så forsigtigt, dvs prøv med en kvart omgang på hver side, det er vigtigt at spænde ligelangt på hverside.

Når man syntes kæden er der, så spænder man bagakslen igen. Her skal man altså hive til, det er ikke en bolt til en Ikea reol. Nogen svæger til momentnøgle, ja, jeg hiver bare til ;o)

Vupti... nu er vi klar... til at checke om det vi har gjort er rigtigt....

Hvis slækket er 15-30 mm med dig siddende på cyklen, er du klar til at køre en tur. Ellers er det på den igen.

Hvis din kæde er slidt, så kan dens "tension" variere over kædens længde. Rul 1 meter frem og check igen... etc. hvis der er forskel i kædens slup er den på randen til at skulle skiftes, bestil nyt kædekit. Juster efter det sted kæden er strammest

Som en lille bonus info kan jeg fortælle at jeg har set en lille tendens til at min kæde bliver lidt strammere når jeg strammer bagakslen.

Mvh Tommy Fer
Polyteknisk MC forening