FAQ: Privatkøb

Det er altid sundt, at være på vagt, idet der ofte er tale om handler til mange penge. Chancen for, at få en dyrkøbt sminket skaldespand med hjem er der, men så har man heller ikke lyttet til faresignalerne.

Denne tekst er ikke skrevet udfra alle mine personlige erfaringer, men information der er sammenskrevet udfra oplysninger på internettet.



Man kan snydes alle steder, også hos en forhandler!


Motorcykler er pga. opbygningen, ret ærlige væsner. Faldgrupperne er ofte langt færre, end ved privatkøb af brugt bil.

Dit hjemmearbejde


Teknisk kendskab
Find ud af, hvad du vil købe og hvad du bør forvente af den MC, der ses på. F.eks. hvordan de forskellige versioner er udstyret og de "u-dokumenterede features", som alle (selv velplejede) MC'er af denne årgang/model har. Læs evt. reviews om modellerne på nettet.

Man bør også have vide noget om motorcyklens generelle tekniske/mekaniske opbygning, udover hvor man plejer, at hælde benzinen i. Hvordan virker en 4-taktsmotor, hvordan er en kobling skruet sammen?

Hvis det kniber med det tekniske, så få en kammerat med fra MC-klubben med.
Dit kendskab kan redde et fejlkøb, men det kan også afhjælpe mistolkninger under handlen (detajler, som du troede var fejl, men som er medfødte "features" ved modellen).

Ofte falder brugtpriserne på motorcykler i vinterhalvåret, men overvej hvor mange penge der er, at spare, hvis du samtidigt skal give afkald på prøveturen, måske få lov og så vide, at flere potentielle købere har prøvekørt den igennem vintersaltet. Herefter kommer omkostningerne til hjemtransport af MC’en, hvis vejret ikke er til den manuelle metode, dernæst evt. bekostning for evt. opstaldning og prisen for at gjort en ny investering, som det kan tage uger, at få glæde af.


Annoncen


Prisniveauet
Læs annoncer igennem over længere tid og dan et overblik over prisniveauet.

Priser er noget underligt noget, man skal passe på, at være nærig, uden at vide, hvad man ellers ville få for pengene. En MC kan være 500,- dyrere, end en anden MC, der befinder sig i den anden ende af landet.

Men hvad betyder det, hvis man f.eks. undgår rejseomkostninger på en lang tur?
Det er heller ikke værd, at spare 1.500,- hvis man får nye dæk og bremser, bagagesæt på samme model i samme stand.

Ofte falder brugtpriserne på motorcykler i vinterhalvåret, men overvej hvor mange penge der er at spare, især hvis du samtidigt skal give afkald på prøveturen, eller måske får lov og så vide, at flere potentielle købere har prøvekørt den igennem vintersæsonen.

Herefter kommer omkostningerne til hjemtransport af MC’en, hvis vejret ikke er til den manuelle metode, dernæst evt. bekostning for evt. opstaldning og prisen for at gjort en ny investering, som det kan tage uger, at få glæde af.

Formuleringen
Hvordan var annoncen? Nogle annoncører elsker at skrive: Kørt af pige. Dette kalder jo til folks drømme om en halvforsigtig-, moderfølende- og kærlig sjæl, der har båret MC’en frem på vejene i dens hidtil-eksisterende leveår. MEN, piger kan også køre råddent!

Hvad triptælleren kan vise
Ofte er den angivet km-stand og årgang i annoncerne, men denne forklarer ikke alt! Er der brugt ord som: Rigtig FED cykel eller Med kanon FED 0-200 (2,0 sek), som kan følge med R-modellerne, men med endnu federe lyd fra Devid-potten osv. Så kan motorcyklen måske godt have et lavt km-tal og være ret ny, men triptællere kan spoles tilbage og en annonce som denne, byder måske på en maskine, der er tilkørt med power-wheelies?

Ofte kan det være en interessant viden, hvad gennemsnitlig km pr. år har været. Virker resultatet realistisk? – Spørg sælger, der kunne være en fornuftig forklaring, noget med længerevarende rejser eller familieforøgelse.

Mødet med sælger


Hvordan er sælger, hvordan er motorcyklen?
Selvom man er vagtsom, så behøver man ikke, at glemme sin humor, MC-entusiasme og glæde derhjemme. Hav tillid til sælger, men observer på hans kropssporg, viden og opførsel, sammen med vurderingen af motorcyklen

Begge dele er lige vigtige, cyklen kan se fin ud udadtil, men virker sælger som en usympatisk, teknisk in-kompetent smart-ass, så bør man være på vagt.
Virker sælger reel (også ang. cyklens småfejl) og har du overskud til at udvise lidt tillid, så kan du risikere han vedkommende også er tillidsfuld overfor dig.

Mødet med MC’en


MC’en små-fejl skal frem i lyset. Det er ikke flovt, at du selv checker efter!

Følgende kan hurtigt eftercheckes med en tur rundt om MC’en (kold tilstand):

Olie (fra forgaflen, dæksler/pakflader) Kig på motorcyklen

Kosmetisk, lak og krom mv. Større buler, ridser ved fodhvilen eller styrender, der kunne tyde på et uoplyst styrt.

Check bolte og møtrikker, er de der alle, ser de ud til at være originale eller bærer de tegn på en hårdhændet behandling?

Dæk (slidbane) Mønsterdybte mindst 1 mm (men det er absolut mindstekrav)

Stellet I Kig på cyklens form og symmetri fra forskellige vinkler, er der synlige tegn på bøjninger?

Siddende på MC’en


For bløde støddæmpere, hvordan er affjedringen. Sidder du ordenligt?

Bremsetøjet Skub MC’en fremad træk bremsen. Denne øvelse giver også en bekræftelse for lejerne og teleskopernes tilstand og man konstatere (inden prøveturen) hvor aggressive bremserne er.

Bremserne skal føles faste og der skal være 1 cm frigang og grebet skal maksimalt kunne trækkes 2/3 ind mod styret.

Der må ikke være ridser og gør-det-selv-boringer i skiven, check om processen har givet anledning til spild af væske.

Prøveturen


Du skal prøve den, inden køb. Lad evt. kørekort blive hjemme hos ejeren som depositum. Man kan ikke danne sig et ordentligt overblik over motorcyklens tilstand, ved at kigge på den. Hvordan er køre-egenskaberne, affjedringen og hvordan MC’en opfører sig i vejsving.

Start motorcyklen Var den nem, at starte?
Lyt til motorlyden i kold tilstand ved tomgang, støj fra ventiler og nikketøj bloker/afskærm evt. udstødningen, hvis der er behov for lidt lyddæmpning og check utæt udstødning ved at kvæle motoren med en prop i udstødningen.

Mærk, hvordan omdrejningerne følger gasgivning og om der kommer blå røg og knald i udstødningen (begge dårlige tegn).

Gearskiftet
Hvordan føles gearskiftet?
Går cyklen let, men kontant i gear? – Uden larm?


Koblingens gang
Trækker motorcyklen jævnt, idet koblingen gradvist slækkes?
Forsøg herefter igangsætning i et højere gear, konstater om koblingen glider (er dårlig) pga. øget belastning.

Kompression
Et sjovt eksperiment er, at finde en bakke, slukke maskinen og sæt den i et højt gear, slip koblingen. Motorcyklen skulle nu trække motoren rundt og cylindernes kompressionsfaser bør kunne mærkes i form af nedbremsninger.

Gearkassen
Fejl pga. svag gearkasse (slidt geartromle) kan ofte spores ved at føle gearskiftet med foden:
Føles skiftet sundt?
Er alle gearene der og kan du fremprovokere falske frigear ved acceleration?


Stellet II Prøv, at slip styret kortvarigt under kørsel, er der tale om nogen krængning?

Dommen


Finder du skavanker, så kom frem med dem på en konstruktiv- og usarkastisk måde. Skavankerne kan være i "småtingsafdelingen" som ridser, men kan også være ad mere alvorlig grad, f.eks. mislyde fra motoren. Man skal have forståelse for, at man står til at købe en brugt maskine og at man ikke finder brugte MCer med mange år og km på bagen, som er ridse-fri. Men man skal også være opmærksom på, hvad det var, at sælger skrev eller har sagt. F.eks. ord: "Som ny!" bør sælger efterfølgende stå til ansvar for under prisforhandlingen.

Finder du problemer (f.eks. motorstøj), som sælger bedyre let kan løses, så spørg dig selv: Hvorfor har vedkommende så ikke ordnet det selv?
Skidt maskine! Hop en kæmpe-bue over den! Markedet er stort og dit møde har haft et formål, selvom du "kun" kom hjem med pengene!

Ok maskine!


Nogle sælgere vil gerne opleve prutte-spillet, andre bliver fornærmede! Mærk stemningen af, inden at du kommer med dit bud. Det er synd, hvis handlen går tabt, hvis du egentligt var tilfreds med prisen og en anden er klar til at købe. Men din begrundelse skal være saglig, hvis du kommer med en forud-indtaget mening om, at prutte prisen for enhver pris, så er du useriøs. Men man da altid forhandle, f.eks. på baggrund af de iagttagelser du har gjort.

Afregningens time
Du skal have garanti for, at cyklen ikke er stjålet. Køber du en stjålet MC, så er det hælervare og du mister dit nye køb uden kompensation.

Risikoen kan minimeres ved, at få en kvittering af sælger, eller lade vedkommende udfylde en blanket, der beskriver sælger samt MCens stelnummer/motornummer. Ring evt. til poltiet og spørg, om cyklen er efterlyst.

Undersøg, om der er restgæld i MC'en. Restgæld betyder i praksis, at der er en trediepart i handlen, der er panthaver. De kan kræve, at få lånet betalt tilbage, ved at MC'en sendes på tvangsauktion. Dette er kedeligt, hvis du lige har købt den! Derfor kan man godt forlange, at dette bliver afkræftet, inden at pengene smides på bordet. Restgæld kan undersøges i bilbogen, der har telefontid på et træls tidspunkt. Pengeinstitutterne er også tilsluttet denne service. Derfor er det naturligt, at benytte denne vej, hvis man vil foretage afregningen vha. konto-overførsel.