FAQ: Olie

NB: Denne FAQ omhandler kun 4-takts motorolie!
NB2: Tro ikke på alt du læser i denne FAQ!!

Jeg er kun lige startet på at skrive, og der er defor både fejl og mangler i den.

Indledning

Som så meget andet i motorcykel verdenen er der flere (og delte) meninger om hvilken olie man skal bruge. Noget er baseret på fakta, andre er ikke. Jeg vil her forsøge at først forklare lidt generelt om smøreolier, så du står bedre rustet til selv at vælge hvilken olie du hælder på din MC.

 

Olietyper

Oprindeligt fandtes der kun en type smøreolie: mineralsk olie. Disse var "single-grade" olier (forklares senere), og kunne kun bruges i et ret begrænset temperaturbånd. På engelsk hedder en mineralsk olie en "petroleum (based) oil", og omtales af og til som "dino-oil", eftersom den olie vi henter op stammer fra dinosaurernes tid. Du skal altid indkøre din motor på en mineralsk olie.

Senere fandt man på at komme nogle syntetiske gummi additiver i olien, for at forbedre oliens temperatur stabilitet og øge smøreevnen. Disse typer olier kaldes semi- eller del-syntetiske.

Siden er de fuld-/hel-syntetiske olier dukket op. Langt de fleste olier som anbefales til motorcykler (og biler) idag er fuldsyntetiske. Fuldsyntetiske olier bliver skabt kunstigt i kemiske laboratorier.

Klassifikationer:

Society of Automotive Engineers (SAE). Definerer olier efter viskositet (=hvor flydende olien er ved en given temperatur). Olier kan være monograde eller multigrade, afhængig af hvordan den opfører sig ved forskellige temperaturer. En multigrade olie er i stand til at opretholde dens "flydbarhed" ved både lave og høje temperaturer, og der defineret ved to tal. Det første (efterfulgt af et W) indikerer olien viskositet ved lave temperaturer. Det andet (og højere) tal fortæller om oliens viskositet under høje temperaturer.
Et lavt viskositetstal fortæller at olien er tynd (letflydende), mens et højt tal fortæller at olien er tyktflydende.
En 10W40 olie bliver altså aldrig tykkere end en "ren" singlegrade 10W olie når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade olie når den er varmest.

American Petroleum Institute (API). Klassificerer olien efter hvor god den er til ar beskytte motoren. Bogstavet S bruges til benzin motorer og bogstavet C benyttes til diesel motorer. Bogstavet M bruges til motorcykel motorer, hvor olien også skal smøre gearkassen. Bogstavet som efterfølger S, C og M fortæller hvor god olien er og dens evne til at beskytte motoren, og A definerer det laveste niveau og X er det højeste niveau. Nogle motorolier kan bruges både i benzin og diesel motorer, og deres klassifikation skriver som SJ/CF eller CF-4/SJ.

Association des Contructuer Europeens d'Automobiles (ACEA). Svarer til API, bortset fra at det er en standard for europæiske motorer, men API er en standard for amerikanske motorer. (Man skulle næsten tro at der var franskmænd involveret...)

Andre specifikationer og godkendelser

VW 505.xx

Mærkevarer vs "tilbudsolie" fra Silvan/Bilka/Louis

"Tilbudsolien" er ikke nødvendigvis dårligere end "Mærkeolien". Ofte er det nøjagtig samme olie som en af de mærkevare olierne, som blot er aftappet specielt til f.eks Bilka som så har fået deres egen etiket på. Morale: check API og SAE klasserne.

Tilsætningsstoffer (Swedol/Nulon/Motor-Up)

"Sky dem som pesten".
Hvad med den der test hvor de hiver al olien af en motor og den kører videre? En normal motor kan faktisk godt køre et godt stykke tid helt uden olie. Spørg dig selv engang: Hvis smøreevnen blev så meget bedre ved at hælde f.eks. teflon i olien, hvorfor har olie fabrikaterne så ikke allerede gjort det fra starten af ?

Og hvordan tror du din vådkobling har det med teflon mellem friktionspladerne?

Hvorfor skal min motorcykel have en anden olie end en bil?

Fordi olien på en motorcykel også bliver brugt til at smørre gearkassen med. På en bil har man seperat gearolie.

Dette gælder ikke Ducati (tørkobling) og Moto-Guzzi (seperat gearolie). Er der nogle jeg har glemt? - så mail mig :)

Hvordan skal olien se ud når du skifter den
Mørk og "beskidt". Olien skal - ud over at smøre og køle - opsamle vand og slagger/slam og syrerester (fra forbrændingen). Hvis den ser ny og ren ud, har den ikke gjort dén del af arbejdet godt nok.

TODO:

* Figur med SAE tal vs temperatur
*

Links

FAQ on Motor Oils
Oil FAQ

FAQ hjælp

Vi har brug for din hjælp til at forbedre denne FAQ. Det er heldigvis ganske enkelt. Du vælger et emne du synes her mangler, og meddeler os, hvad emnet skal omhandle, hvorefter du får adgang til at skrive et sådant emne.

Du kan kontakte os via kontakt formularen kontakt.

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør