FAQ: Neddrosling - hvordan og hvorledes

I teorien kan enhver MC neddrosles, og dermed køres af en fører med "lille MC kørekort" (som er det eneste MC-kørekort der udstedes til 18-20 årige). Der kræves blot at MCen har monteret et godkendt neddroslingssæt, og at den er synet med dette monteret. Med sættet følger en godkendelsesattest, hvor på MCens stelnummer står.

Neddrosling af allerede indregistreret MC:
Du køber et neddroslingssæt med tilhørende dokument, hvor på maskinens stelnr. står. Pris ca. 1600 kr.
Du monterer sættet, og kører til syn med MCen. Husk attesten. Synsmanden kontroller ikke om den virkelig er neddroslet (så skulle han skille motoren ad), men når du viser ham dokumenterne, laver han et notat om det, som du aldrig får at se. Som han sagde til mig: "Det er en sag mellem dig og politiet".

Hvis du stoppes af politiet:
Neddroslingsattesten som fulgte med nedroslingssættet, og som man viste synsmanden, skal medbringes under al kørsel, således at man på forlangende kan fremvise dette til politiet. Dette kræver således, at betjenten ved, at netop din model som standard er en "stor" MC).
Har du ikke neddroslingsattesten, og har du lille MC-kørekort, kører du på et køretøj du ikke har kørekort til, og det er dyrt!

Nu skal der ikke meget fantasi til, for at regne ud, hvordan man kan slippe udenom.
Man kunne købe neddroslingsættet med godkendelsespapiret, undlade at montere det, men blot medbringe godkendelsespapiret under kørsel. Når man bliver stoppet af en betjent (der beder om at se neddroslingsattesten), viser man attesten, så betjenten kan se (tro), at den MC man kører på, er neddroslet. Betjenten kan ikke checke det over radioen, når det ikke er registreret i centralregisteret for motorkøretøjer.
Denne lovovertrædelse er bestemt ikke tilrådelig. Hvis man bliver indblandet i en ulykke, kan MCen midlertidigt konfiskeres til syn. Hvis synsmanden konstaterer, at den ikke er neddroslet, så har man kørt et køretøj man ikke har kørekort til, og så begynder al erstatnings-juraen med at man ikke kan få erstatning, at man selv skal betale modparter, osv.
Derfor: Er du ikke fyldt 21 år endnu, så vent de par år, til du fylder 21. Man kan få masser af rutine, lære meget om MC-kørsel, og have meget to-hjulet sjov, selv om man kun har en lille MC. Fjern først neddroslingen når du fylder 21 (eller køb en større MC). Alternativt kan du vente med at gå til køreprøve, til du er fyldt 21, så kan du få det store kørekort med det samme.

Neddroslingssæt.
Den type jeg har erfaring med, er skiver i indsugningsgummierne. Disse skiver skulle monteres mellem karburator og tilhørende cylinder. Herefter var det den indre diameter i skiverne, der afgjorde hvor meget føde cylindrene kunne få, og dermed hvor mange heste maskinen kunne levere.
Er du ikke teknisk, kan du naturligvis få et værksted til at montere neddroslingssættet.

Andre typer neddroslingssæt omfatter:
-Modificerede gasspjælde (boret huller i dem så der ikke åbnes så meget som ved fuld effekt)
-Lavere låg på karburatorerne så gasklokkerne ikke kan komme så langt op.
-Mindre indsugningsgummier (ved importmodeller står tit på dem hvor mange hk/kw de er til)
-På større motorer kan droslingen indbefatte: knastaksler, andre karburatorer, udstødning m.m. F.eks kan en 1994 Fireblade fåes i Tyskland med 34 hk. Altså fra 124 hk. ned til 34 hk. Derfor skal man være forsigtig med import af MC fra f.eks. Tyskland. Men det står altid i fahrzeugbrief om den pågældende mc er droslet, så er det op til en selv at vurdere om det er fjernet igen. Og det er nemt hvis ejeren stadig har droslingsstumperne!