FAQ: Kåbereparation

Reparation af kåbedele.



Et ikke ukendt fænomen på motorcykler er at der opstår skader, i form af revner og huller i kåben.



Årsagerne kan være flere, men noget typisk er beslag der ikke er justeret korrekt, og som derfor medfører spændinger i kåben. En sådan revne var fremkommet på min kåbeplov som vist på billedet. Derudover var der kommet et hul som følge af én der havde for travlt til at slå støttebenet ud inden han gik fra cyklen.... (EIKKKK :-( ).

Så melder tanken sig om at købe en ny plov, og det er jo bare at ringe til et par forhandlere og bestille. Men med de priser der blev opgivet for en original plov trak projektet noget ud - du kan få mange andre og mere nyttige ting til en MC for de penge.

Til sidst blev jeg enig med mig selv om, at det bedste nok var at gøre et eller andet selv i form af en reparation.
Havde jeg vidst at det var så nemt, havde jeg gjort det tidligere!! Jeg er ellers ikke gør det selv mand, men selv jeg kunne finde ud af det og så kan alle.

Inden du går i gang

er der en vigtig bemærkning. Det du nu skal til at arbejde med er temmelig skrappe opløsningsmidler - med en hovedpine garanti, hvis du ikke passer på. Alt arbejdet bør foregå udendørs, foreksempel under et halvtag eller lignende (Jeg bruger brændeskuret). Brug handsker. Gummihandsker som vist på det nederste billede er udmærkede til formålet. Pas på dig selv - ellers er der jo ikke rigtig sparet noget i længden ved selv at lave tingene vel !

1) Vask og rens kåben



Almindelig bil/MC shampoo og vand skal der til. Kåben skal vaskes godt om ikke andet for ikke at blive beskidt hele tiden. Områderne omkring revnerne og hullerne skal renses ekstra godt, og brudfladerne kan evt. slibes med forsigtighed hvis det ikke er muligt at rengøre dem med renset benzin. Pas på med skrappe opløsningsmidler, de kan skade kåben, vil du bruge sådanne til rengøring, da test effekten et sted hvor eventuelle skader ikke kan ses efterfølgende.

2) Lim med tokomponent lim



I det omfang det er muligt limes revner og eventuelle "rester" af kåben der kan limes på plads påsættes. Allerede efter 15-20 miner det muligt at arbejde videre, hvis du bruger tokomponent lim.

Er det som i dette tilfælde en plastic kåbe, kan tagrendelim også bruges med godt resultat.

3) Læg Glasfiber på



Efter limningen måles glasfiberstykker af, så de passer der hvor de skal sættes på. Det er vigtigt at klargøre dette ordentligt inden du begynder at arbejde med Polyester - når selve påsætningen påbegyndes er der ikke tid og mulighed for at stå og "fedte" med saks og glasfibermåtter.

Når du føler du er klar og har alle måtterne lagt så de ligger i den rigtige rækkefølge, blandes Polyesteren og hærderen - FØLG ANVISNINGEN - du fristes nemt til at bruge lidt mere hærder - for en sikkerheds skyld - LAD VÆRE - Hvis der kommer for meget hærder i, når du kun at pensle en halv fibermåtte, før det hele er stift - og det kan ikke bare fjernes og gøres om - Det går lyn hurtigt !!! Brug hellere lidt for lidt end lidt for meget hærder.

Når fiberen skal på, smøres polyesteren på det område på kåben hvor fiberen skal sættes på. Herefter placeres fibermaterialet. Når fiberen er placeret, gennemvædes den med polyester. Hvis du vil have flere lag fiber på, skal du lægge den næste måtte på før den første er hærdet så du arbejder "vådt i vådt". Kan du ikke nå det lader du den første måtte hærde - det varer ca. 10-20 minutter - og gentager så processen fra før, hvor du smører polyester på, lægger fiberen og gennemvæder den.



Vær opmærksom på, at hvis reparationen som her lægges over/omkring et monteringshul, skal der kunne justeres for dette på beslaget, ellers kommer der spændinger i plasten, med god chance for senere brud.

En revne forstærkes med fiber på bagsiden, ellers vil den opstå igen med garanti.

Et hul repareres ved at du tilpasser et stykke fiber så det fæstner godt hele vejen omkring hullet (4-5 cm.). Så lægger du fiberen på og når kanterne er gennemvædede og på plads kan du forsigtigt gennemvæde det der hænger frit over hullet. På billedet kan du se resultatet.



4) Spartel huller mv. op



Når fiberen er lagt på er det tid til at spartle. Hvis du har repareret en revne vil det mange gange ikke være nødvendigt at spartle. Hvis du er rigtig omhyggelig med lim og fiber forstærkning, kan du slippe for yderligere arbejde - så er det ikke muligt at se revnen bagefter - hvis det er så gå videre til punkt 6.

Har du lappet et hul skal der fyldes padding i, svarende til kåbens tykkelse. Det betyder også at du bliver nød til at lægge padding på i flere lag for at opnå et godt resultat. Igen gælder reglen tålmodighed. Det tager immervæk kun ca. 20 min før du kan lægge et nyt lag på, så det er værd at vente på.



Jeg har anvendt " Marine Filler" til formålet - idet jeg anser det for det stærkeste. Det er en tokomponent filler så vi arbejder igen med skrappe sager. Vær også her forsigtig med hærderen. Der puttes padding i så det er lidt over niveau i forhold til kåben - så der er noget at slibe af.


5) Slib



Så skal der slibes. Hvis paddingen har en "grov" overflade kan det være nødvendigt at bruge et groft korn (120) til at tage det værste. Slibningen afsluttes med et korn 240. Husk at tørre kåben af inden du går videre, du vil vel ikke have støvet blandet op med malingen.



6) Mal / pletmal.



Nu kommer det vanskeligste - og her mener jeg ikke selve malingen det er nemt nok. Men at finde en maling der matcher i farven er Sa.#&¤#% svært især hvis det er en metallic lak. Men det kan dog ofte være muligt - ellers må hele kåben jo lakeres om.

En marinegrunder anbefales af dem der producerer paddingen så det brugte jeg. Efter grunding males området der er repareret. For at sikre en pæn overgang mellem den nye lakering og den gamle, kan du klippe et stykke karton til , som du holder lidt væk (1-2 cm.) fra området du skal sprøjte. Så udtones den nye lak og overgangen bliver meget vanskelig at se.


Så mangler du kun at erstatte eventuelle stafferinger der er blevet beskadiget - hvis du kan finde nogen magen til.
Det kan desværre også være svært og mange gange også urimeligt dyrt.

Der er basalt tre muligheder:
1) Originale fra forhandleren, hvis de kan skaffes
2) Få lavet noget der ligner, eller kan erstatte de originale hos din lokale skiltemaler / grafiker.
3) Køb på nettet.

Jeg har gode erfatinger med 2) og 3).

Links til net-butikker kan findes her

FAQ hjælp

Vi har brug for din hjælp til at forbedre denne FAQ. Det er heldigvis ganske enkelt. Du vælger et emne du synes her mangler, og meddeler os, hvad emnet skal omhandle, hvorefter du får adgang til at skrive et sådant emne.

Du kan kontakte os via kontakt formularen kontakt.

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør