FAQ: Kæde, inspektion og udskiftning

Kæden er mest belastet ved kraftig acceleration og op mod motorens maksimale drejningsmoment, det er også i disse situationer, hvor en knækket/afhoppet kæde står allerlavest på ønskesedlen.

Det er svært, at forestille sig, hvad den knækkede kæde kan finde på. Den kan rulle fredeligt ud på vejen, men den kan også pakke sig sammen ved fortandhjulet og smadre motoren, eller blokere baghjulet.
Derfor er det klogt, at holde et vågent øje med kædens tilstand og foretage noget aktivt, når det er tid til justering eller skift af kæde og tandhjul.

 

Hvornår er der tid til skift af kæde?


Symptomerne for en slidt kæde er, at kæden (trode hyppige opspændinger) hurtigere bliver slappere (strækker sig) og evt. begynder, at ruste. Desuden kan der også opstå en række "døde led", dvs. led, der er blevet stive.

Man undersøger nemmest kæden ved, at hæve baghjulet fra vejen (enten ved brug af centerfod eller baghjulsløfter) og sætte maskinen i frigear. Herefter drejes baghjulet manuelt, mens at kædestramningen undersøges løbende, ved at puffe til kæden, mens hjulet drejes. Tandhjulene kan blive slidt ovale, hvorved at kæden i nogle hjulpositioner, vil føles slap og i andre positioner vil føles stram. Mener man, at man har stramt kæden fornuftigt, så prøv at hive i kæden ved bagtandhjulet.



Kæden bør ikke give efter og tænderne må ikke blive synlige (som vist på billedet)!
I grelle situationer vil man også kunne opleve, at enkelte led ikke retter sig ordenligt ud, når de forlader tandhjulene. Tag evt. en kammerat med på en kort køretur og lad ham se din kædens gang fra hans egen MC: Kæden bør "rulle" ensartet.

Hvordan skifter jeg kæden?


Man skifter aldrig kæden alene! - Tandhjulene bør også skiftes ved samme lejlighed! Husk, at tandhjulene har færre tænder end kæden og er derfor mindst ligeså brugte som kæden. Jeg vil påstå, at de fleste selv kan gøre denne opgave, men naturligvis skal man kende sine begrænsninger og vide, at sjusk som f.eks. fejlmontage af tandhjul og glemte bolte, kan have katastrofale følger for både dig- og din MC.
Ellers kræver det ikke alverdens værktøj, dog kan proceduren afhænge af fabrikatet.

Er der tale om en standardmontages, så kan man evt. "nøjes" med, at påmontere nye tandhjul og en endeløs kæde (kræver sandsynligvis, at bagsvingeren fjernes). Derved slipper man for at skære i kæden, samt clips eller at skulle nitte et samleled på.
Jeg har ikke nogen kædesprænger, men man kan også klare sig med en vinkelsliber og et skruestik.

Min procedure er, at sætte MC'en solidt på centerfoden, afdække området bag kæden og fjerne kæden med en vinkelsliber (Skær under kæden, midt i ledet, mellem de to ruller).

Herefter rulles kæden af, hvorefter baghjulet og fortandhjulsdæklet fjernes.
For- og bagtandhjulene fjernes og de nye tandhjul monteres sammen med låseblik.
Nu rulles den nye kæde på. Skal den afkortes, så bør der tegnes et kryds ved dét første kædeled, der skal erstattes af et samleled.
Herefter tages kæden af, sættes i et skruestik og det overskydende led fjernes med en vinkelsliber.
Nitterne på den ene del af leddet (på den brugbare del af kæden) "snittes af" med en vinkelsliber (på begge sider af ledet).
Nitten trækkes ud med skruestikket, hvor man har sat to store møtrikker (ud for nitterne) på den ene side af leddet og har sat to maskinskuer foran. Når skruestikkets kæber strammes, vil maskinskruerne presse sig ind i nitterne, der vil forlade rullerne og blive skubbet ud i møtrik-hullerne.

Clips og nitter


Kæder med clips, er lettest at samle: På med kæden og i med clipsen!
Dog skal man forebygge situationer, hvor clipsen springer af. F.eks. ved at montere clipsen, så den hellere vil forblive på kæden, end slynges af. Retningen af clipsen er betydende, den bør sættes i kædens almindelige rotationsretning, således at rotationen blot presser clipsen bedre ind i stedet for ud. Clipsen kan endvidere sikres ved, at affedte området og give overfladerne lidt flydende pakning inden montage, eller binde clipsen fast til leddet med et stykke ståltråd.
Nitter er sværest af påsætte, men skulle eftersigende være mere hårdføre overfor accelation og fart.
Nitning kræver en hård dorn med flad ende, et kraftigt modhold (brøndæksel eller noget andet solidt støbejern) og en solid stærk hammer. Leddet monteres, modholdet sættes solidt bag kæden og dornen bankes hårdt ind i nitternes kanter, således at nittens diameter bliver større, end kædeledets hul.