FAQ: Dæk koder

Der står mange ting på siden af et dæk. Jeg vil her gennemgå hvad de forskellige angivelser betyder.

Aflæsning af dæk type og størrelse.

Der findes flere standarder for hvordan størrelse og type skrives på et dæk. F.eks. kan der stå:
140/70-17 66 H

Anvendes derimod den sjældendt brugte alfanumeriske notation skrives samme dæk således:
MT90-17 LOAD RANGE B (hvor M = MC, T90 er bredden, her 90% af højden)
Denne notation vil jeg ikke komme nærmere ind på.

Den metriske skrivemåde er desværre ikke een standard der følges af alle. Derfor kan den skrives på flere måder:
140/70 R 17 66 S
140/70 R 17 (66 S) TL (her med paranteser og TL til sidst)
140/70 SR 17 (her er hverken belastningskode eller TT/TL angivelse)
140R70 66 S

Dette betyder:
140 = Dækkets dimension (bredde i mm)
70 = Dækkets profil (højde)
R = Dækkets type, her radial
17 = Fælgdiameter i tommer
66 = Belastningskode
S = Hastighedssymbol (max hastighed du må køre med dette dæk)

Står der intet mellem bredden og dæktype (her mellem 140 og R), er dækket standardprofil (82-profil). Hvis det ikke er et standardprofil, anvendes normalt skråstregs-notation til at angive profilen (højden).
Anvendes en skråsteg efter breddeangivelsen, er dæksidens højde angivet i procent af bredden.


Vedr dæktype:


R = Radial
- = Bias (Diagonal)
B = Bias-belted tyres, reinforced with a diagonal belt construction (forstærket diagonal)
M/C = Kun til montering på MC

Vedr. hastighedskoderne (angives i km/t):


J – 100
K – 110
L – 120
M – 130
N – 140
P – 150
Q – 160
R – 170
S – 180
T – 190
U – 200
H – 210
V – 240
W – 270
Y – til 300
ZR findes som specialdæk til hastigheder over 300.

Vedr belastnings symbolerne (angives i kilo per dæk)

Kode – Max kg. per dæk
64 – 280
65 – 290
66 – 300
67 – 307
68 – 315
69 – 325
70 – 335
71 – 345
72 – 355
73 – 365
74 – 375
75 – 387
76 – 400
77 – 412
78 – 425
79 – 437
80 – 450
81 – 462
82 – 475
83 – 487
84 – 500
85 – 515
86 – 530
87 – 545
88 – 560
89 – 580
90 – 600
91 – 615
92 – 630
93 – 650
94 – 670
95 – 690
96 – 710
97 – 730
98 – 750
99 – 775
100 – 800
101 – 825
102 – 850
Dette er mest relevant for biler, hvor hver af de to hjuls max tilladte belastning = akseltrykket/2

Andre symboler man kan støde på:
F eller FR = Front Tire
R eller RE = Rear Tire
O.E. = Original Equipment
BW = Black Wall
RWL = Raised White Letter
SWS = Slim White Stripe
WWW = Wide White Wall
NWW = Narrow White Wall
GP = Race Compound
TT = Tube Type
TL = Tube Less
XC = Cross Country

Datomærkning

Se efter et DOT mærke, dette står et andet sted på dækket end størrelsen.
Er dækket lavet i 1990'erne, står der 3 cifre efter DOT mærket, hvoraf de første to er ugenummeret og det sidste tal er årstallet. Efter tallet er en trekant.
Er dækket lavet fra år 2000, er der 4 cifre efter DOT mærket, hvoraf de første to er ugenummeret og det sidste to er årstallet. Der er intet symbol efter tallene.

Der er sådan set intet i vejen med et gammelt dæk, medmindre det er opbevaret forkert, hvilket efter nogle år kan få dækket til at blive hårdt eller smuldre, ligesom dækket kan være blevet X'et. Nye dæk kan selvfølgelig også være håndteret forkert, og dermed have fået skader, men køber man et dæk der næsten lige har forladt fabrikken, er sandsynligheden for en skade selvføligelig ikke så stor. Omvendt kan der være penge at spare på at købe et ældre dæk. Men undersøg dækket før du får det monteret, der må ikke være revner, deformiteter mv.

Referencer


http://www.metzelermoto.co.uk/product_info/marking/index.htm
http://www.bikesafe.co.uk/Bikesafe/ATS/tyremarkings.html
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/Findrigtigedak/detrigtigedak.htm#hastighedskoder

FAQ hjælp

Vi har brug for din hjælp til at forbedre denne FAQ. Det er heldigvis ganske enkelt. Du vælger et emne du synes her mangler, og meddeler os, hvad emnet skal omhandle, hvorefter du får adgang til at skrive et sådant emne.

Du kan kontakte os via kontakt formularen kontakt.

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør