Anmeldelser

350 style - 1998; 'basal motorcykel'

Generelt: Meget basal motorcykel som dækker daglig transport, samt en tur i det grønne i ny og næ. Har kræfter til at følge med anden normal trafik på landevejen, men kan på ingen måde sammenlignes med moderne motorcykler med hensyn til køreegenskaber, motorkraft eller driftsstabillitet.

Køreegenskaber: Basale.

Motor/Teknik: Gammeldages teknik, som udmærker sig ved at være let at repererer. Desværre er det også nødvendigt det meste af tiden.

Omkostninger: Små, men konstante. Reservedele er billige, men der er et konstant forbrug af dele, som man ikke forventer ved en motorcykel.

Gode råd: En motorcykel som er bygget til enkel daglig transport. Dens store problem er driftssikkerheden, hvilket medfører, at intervallerne imellem driftsstop er alt for korte. Problemerne er generelle, og kan ikke løses ved eftersyn, vedligeholdelse eller udbedring. Derefter flyttes problemet bare.

Såfremt denne motorcykel skal kunne anvendes til det den er bygget til, er det væsentlig at JAWA-fabrikken får forbedret driftssikkerheden generelt over hele maskinen. Elles kan den kun anbefales hvor en 45-knallert er et bedre alternativ.

Køreegenskaber kan forbedres med oversize bagdæk, hvilket giver en bedre indstyring i sving. Cyklen er generelt meget påvirket af forgaffelolien. Skift forgaffel ofte og gerne til en tykkere olie en foreskrevet, da det giver en fastere forgaffel og dermed bedre (for en jawa) køreegenskaber.

Få styr på oliedoseringen. Min erfaring er, at det er bedre med lidt for meget olie end lidt for lidt. Dette medfører et stort forbrug af nye tændrør, men betragt det som en driftsomkostning.

Af øvrige svagheder ud over oliedosering er, kobling, hjullejer (tætning), bremser (slæber), Tændrør (glødetal tilpasses årstid), og kronrørsleje.

Konklusion: En motorcykel til kort daglig transport. Har meget dårlig driftsstabilitet, selv fra ny. Hvis dette blev løst kunne den være et alternativ til en MZ. Men mit indtryk er, at MZ'en grundlæggende er bygget bedre. Præget af mange småfejl som opstår igen og igen. Såfremt stabiliteten blev øget, og den blev udstyret med et 5'te gear, kunne den anbefales. Ellers vil jeg fraråde maskinen og henvise til en MZ eller en meget brugt japansk cykel.

Motor:2 cyl 2 takt
Ydelse: 25 hk
Acc.: 0-100 km/t: ca 12 sek
Topfart: 120 km/t
Køling (luft/olie/vand): luft
Bremser (antal/type/størrelse):skive/tromle
Transmission (Kæde/Kardan/Rem):kæde
Vægt (tør):
Nypris: 25.000

YZF600R ThunderCat - 1999; ’rigtig dejlig all-round maskine’

Da ThunderCat'en kom frem i 1996, blev den lidt fejlagtigt anset som en supersports maskine.
'Katten er lidt for stor og tung til at være bad-ass supersport maskine, men til gengæld er den en rigtig dejlig all-round maskine, som kan bruges til stort set alt - daglig pendling, touring og banedage.
Jeg har selv haft to 'Katte (først et år i Norge, derefter 3 år i Danmark), og har altid været meget glad for dens rumelighed - maskinen er fysisk stor, og det er min 197cm lange krop glad for. Størrelsen giver dog udslag i at saddelen er noget bredere end på FZR600, så hvis man er af typen med korte ben, bør man kigge mere efter en sådan.

Læs mere ...

YZF 1000-R Thunderace - 2000; ’utrolig hurtig cykel - let at køre’

Dette er min første helt nye MC. Efter at være blevet færdig med studiet skulle pengene jo bruges til et eller andet ufornuftigt, så et besøg hos Aagesen kurerede problemet. Ud med 'Potten og klar til bankerotten... penge kan jo lånes, men lykken - den skal købes!
Springet fra min tidligere GSX750F (og min GS 550 for den sags skyld) er ganske stort. Særligt trækket i mellemområdet er ganske imponerende, selv med passager bagpå. Her kommer i øvrigt lige en lille advarsel til andre, der får lejlighed til en tur på bagsædet af sådan en karl: Aftal liiige med føreren hvis du ikke har godt fat, for drejer han pludselig på rullen mens du er opmærksom.....ups!

Læs mere ...

Scottoiler; 'tabt slange tre gange på fire uger'

Jeg købte en Scotoiler i foråret 2000 sammen med min nye Thunderace, der jo ikke havde centralstøtteben.


Først til konklusionen:
35.000 km på samme kæde uden synligt slid på en 145 hestes cykel må være godt nok til at forsvare udgiften på ca. 800 til Scotoiler'en. Samtidig er det jo meget nemmere at kontrollere oliestanden i beholderen end at komme til indersiden af kæden med en spray. Et nyt kædekit til min cykel koster i omegnen af kr. 2000 i Danmark, så besparelsen er hurtigt i hus. Resultatet er klart til fem stjerner - forklaringen på fradraget kommer her:

Læs mere ...

Underkategorier

Her er anmeldelser af danske MC forhandlere og værksteder

Her findes anmeldelser af alverdens MC-relaterede produkter, f.eks. beklædning, alarmer, GPS'er, låse, batterier osv. osv....

Her finder du alle vores MC anmeldelser.

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør