Motad Datum

Da der, på min VFR 750 F, var rustet hul i udstødningsrøret fra den ene cylinder, og der var en del rust på de øvrige rør, besluttede jeg at udskifte alle rørene. Før hullet opstod, larmede motorcyklen mere end standard, pga. den Laser udstødningspotte der sad på. Denne larm var jeg blevet godt træt af, og jeg havde længe overvejet at købe en lovlig potte. Jeg besluttede at slå to fluer med et smæk, og købe både nye (for)rør samt ny lydpotte. Altså et komplet system.

Derfor faldt valget på Motad Datum, som kunne levere et komplet system, med en lovlig potte (garanti for at slippe af med den buldrende larm). Alternativet havde været originale forrør fra Honda (money money) og en uoriginal lovlig potte, f.eks. fra Motad eller Laser. Men det havde været dyrere.

 

Iflg. den medfølgende vejledning fra Motad skulle det tage 7 timer for en fagmand at skifte hele systemet. Det var jeg overbevist om kunne gøres noget hurtigere, men jeg blev klogere: Det krævede usandsynlig lang tids arbejde med at ruske rørene frem og tilbage, for at få disse til at sidde korrekt. Om originale Honda-rør passer bedre sammen, ved jeg ikke. Men det er normalt med udstødningsrør til biler, at disse skal have en smule vold, før de passer sammen.

Da jeg endelig havde fået forrørene til at passe sammen, var turen kommet til at få potten sat på. Den potte der hørte til, var ikke lavet som en separat potte (som man kender det fra slip-ons), med et separat mellemstykke (kort bukket/vinklet rør, der passer til den pågældende MC). Istedet var potte og mellemstykke svejset sammen, således at potten med mellemstykke kun kan bruges til VFR 750F J og K. En lidt kedelig begrænsning, hvis jeg skulle få lyst til at sælge potten.
Havde jeg derimod valgt at købe en uoriginal, lovlig Laser-potte, havde jeg fået en potte og et separat mellemstykke til netop min model. Ved evt. senere salg af potten, ville køber blot skulle købe et nye mellemrør, der passer til hans MC. Det skal dog nævnes, at Laser-løsningen havde var noget dyrere - det var jo derfor jeg valgte Motad'en. Man får jo hvad man betaler for...

Netop potten med mellemrøret voldte en del problemer, da det viste det sig, at den var konstrueret ret unøjagtigt. Selve potten kunne ikke komme helt op til beslaget ved passager-fodhvileren, for så ramte "mellemrørets" nederste del nemlig støddæmperens underside. Det problem løste jeg ved at lave et beslag mellem passager-fodhvileren (pottens øverste holdepunkt) og potten, således at potten kunne sidde et par cm under passagerfodhvileren. Dette medførte desværre, at centralstøttefoden ikke kunne komme helt op, med det resultat, at denne ramte vejen i sving - og jeg skulle ikke ret langt ned, før den ramte! Så denne løsning duede ikke, jeg smed mit beslag væk, og fik "voldet" potten så meget, at den kom op på plads ved passagerfodhvileren. Ulempen var at mellemrøret nu ramte støddæmperens underside. Med yderligere anstrengelser, fik jeg fixet det, så potten kom til at sidde 1 mm fra støddæmperen. Endelig en acceptabel løsning!

Pga. al den rusken og banken der skulle til, kom det til at tage godt 7 timer, så vejledningen havde ret. Men det havde taget et par timer, hvis alt passede sammen, ligesom de originale rør gjorde.
Jeg bemærkede også, at de originale Honda-rør var lavet, så selv om forrørene sad skævt i forhold til mellemrørene, ville disse kunne samles uden besvær. Den slags gennemtænkt konstruktion kunne Motad lære noget af!

Om forarbejdningen er der at sige, at den har en del svejseklatter i områderne nær svejsningerne. Den slags svejseklatter forekommer normalt under svejsning, men bør være fjernet, før produktet når kunden. Kun på pottens yderside er disse klatter fjernet, hvor potten også er nydeligt skinnende. Dette er sjusk. Jeg blev temmelig overrasket over at få et færdigt produkt i hånden, der var fuld af svejseklatter!

Lyden er ikke meget anderledes end de originale potter. Der er en anelse mere brum i Motad Datum, end der var i de to originale Honda potter. Om man er tilfreds med lyden er en smagssag. Jeg var træt af den højt larmende Laser prof. Racing potte, og er derfor glad for lyden fra Datum'en.


Konklusionen er, at jeg aldrig køber noget fra Motad igen. Alt det bøvl jeg havde med monteringen, pga. dårligt tilpassede rør, og den dårlige forarbejdning, er nok argumenter for mig.
Når den ikke passede til min model pga. forkerte mål/tolerencer, er det nærliggende at antage, at Datum'er til andre modeller heller ikke passer særlig godt. Jeg vil derfor fraråde andre at købe en Datum - Selv om Datum er billigere end konkurrerende produkter.

Karakter: 1/5

Prodanm. hjælp

Det betyder produkt karakteren:

  1. Dårligt
  2. Under middel
  3. Middel
  4. Over middel
  5. Excellent


Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").


Anmeldelsers aldersgrænse

Intet produkt sælges for evigt. Producenter facelifter løbende deres produkter. For at hindre at vi drukner i udgåede produkter, vil redaktøren løbende arkivere produktanmeldelser, der omhandler udgåede produkter. Der er således ingen fast aldersgrænse for produkt anmeldelser.


Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for produkt anmeldelser. Brug menupunktet "Om DMCN" -> "Kontaktpersoner" til dette.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet. *

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

 

*Kræver at du er logget ind

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør