Progressive forfjedre

jeg udskiftet de originale forfjedre med nogle, som er kraftigere samt bygget så de har en progressiv fjederkarateristik. Jeg kan varmt anbefale denne ændring, da det har virket over al forventning på min V-max
og alle de jeg har hørt om, som har skiftet til progressive forfjedre, har kun haft ros.


Dog skal man forhøre sig grundigt før man beslutter, hvilket mærke fjedre man vil købe. Der er mange forskellige firmaer, der bygger andre fjedre til V-maxen, men nogle af disse fabrikater er ikke lavet specielt til V-max og på disse skal man selv lave et afstandsstykke i den rigtige længde. Dette afstandsstykke har flere haft problemer med og været i tvivl om længden er den rigtige. Køber man derimod fjedre lavet til V-max er det et meget simpelt stykke arbejde at skifte dem og kan udføres af de fleste.

Min V-max ændrede køreegenskaber en hel del, dog er det jo stadig en stor tung cykel og man skal ikke forvente at nye fjedre får den til at styre som en Fireblade, men resultatet er en meget mere stabil cykel, der ikke har tendens til nogen slinger overhovedet, bortset fra lidt når den passerer 210 km/timen.
Den dykker heller ikke nær så meget ved bremsning, hvilket gør det væsentligt mere behageligt at foretage en kraftig nedbremsning.
Jeg havde selv lidt bange anelser for om den nu måske blev for stiv at køre på og måske blev direkte ubehagelig, men det gjorde den overhovedet ikke og jeg kan slet ikke forstå de bløde fjedre som fabrikken putter i. Taget i betragtning af at selv de dyre fjedre kan købes for under 1000,- kr. er det helt klart en forbedring på V-maxen, som er alle pengene værd og jeg kan kun anbefale folk at få dem skiftet.

Hvis du tænker på at skifte fjedrene selv vil jeg her beskrive, hvordan du gør. Det er en meget simpel ting at udfører og kræver et minimum af værktøj.
Øverst på gaffelrørene sidder der en forcromet plastikprop som er skruet fast på ventilen (der hvor du kontrollerer lufttrykket hver søndag). Denne plastikprop skruer du af og nu kan du se ventilen og en stor sekskant. Den store sekskant er en del af den store aluminiumsprop som sidder i toppen af gaffelrørene. Med en negl eller skruetrækker trykker du nu på ventilkeglen, så al luften fiser ud. Med en passende top eller ringnøgle løsner du begge de store aluminiumspropper på den store sekskant.
Før du skruer de store aluminiumspropper helt op, skal du sørge for at forhjulet hænger frit i luften, f.eks. ved at stille cyklen på centralstøtteben og sætte en tilpas tung ven eller ægtefælle op på passagerersædet. Har du ikke længere centralben på din cykel, må du på anden måde klodse cyklen op så forhjulet slipper jorden.
Nu skruer du så en af de store aluminiumspropper helt op. Nedenunder sidder det originale afstandsstykke, dette tager du også op. Med et eller andet som kan nå, trækker du den originale fjeder op af røret og kan nu isætte den nye fjeder. De fjeder jeg købte var lavet til V-max og det originale afstandsstykke skulle ikke længere benyttes. Hvis du har købt fjeder hvor afstandsstykket stadig skal benyttes sætter du også det i nu. Så skal du "bare" have skruet den store prop i igen, det kan være lidt svært at trykke den ned og få den til at fange i gevindet, men trykker du helt lige ned med en top vil det forhåbentligt lykkedes rimeligt nemt.
Når den ene side er færdig, skifter du den anden fjeder på samme måde.
Det vil være en god idé at spørge forhandleren af de nye fjedre, om du fortsat skal køre med lufttryk i gaffelrørene. Hvis du skal, fylder du luft i før du skruer de forcromede plastikpropper på igen.
Nu har du skiftet fjedrene og jeg vil vædde med at du vil være tilfreds med de forbedrede køreegenskaber på din V-max.
Vil du skifte olien, er det lidt mere besværligt, der er to måder at gøre det på. Du kan vende bunden i vejret på forgaflen, imens du har afmonteret de store aluminiumspropper i toppen af gaffelrørene, så olien kan løbe ud denne vej. Hvis du ikke er stærk nok til vende bunden i vejret på hele din V-max, imens du har propperne afmonteret, er det ved denne metode nødvendigt at skrue forgaflen af cyklen. Det gør du ved først at afmontere begge bremsekalibre, speedometerkablet og forhjulet. Herefter løsner du gaffelrørene i de 2 gaffelbroer og trækker forgaflen ud af gaffelbroerne. Olien kan nu aftappes ved at vende bunden i vejret på forgaflen og eventuelt trække gaffelrørene lidt ind og ud. Alting monteres i omvendt rækkefølge og du skal nu huske at fylde ny olie på, inden du monterer de store aluminiumspropper. Ved den anden metode kan du nøjes med at hive akslen ud af forhjulet og nedefra skrue den umbrakobolt ud i begge sider, der holder forgaflen sammen. Olien vil løbe ud af bolthullet, men der er en chance for at "møtrikken" som umbrakobolten sidder i vil løbe rundt når du skal spænde igen. Sker dette skal du enten have en meget stor sekskantnøgle at holde igen med oppefra, eller en luftnøgle at spænde med, men har du en af delene er denne metode noget hurtigere en den først nævnte.. V-maxen kører standard med 0,45 liter olie i hvert gaffelben.

Karakter: 5/5 Særdeles godt produkt


Ps.
Jeg kører rundt med sådan et mærke, på mine køretøjer,
Biker Friend
Var det måske også noget for nogen af jer?
så kan det købes her
http://www.bikerfriend.dk/default.asp

 

 

Prodanm. hjælp

Det betyder produkt karakteren:

  1. Dårligt
  2. Under middel
  3. Middel
  4. Over middel
  5. Excellent


Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").


Anmeldelsers aldersgrænse

Intet produkt sælges for evigt. Producenter facelifter løbende deres produkter. For at hindre at vi drukner i udgåede produkter, vil redaktøren løbende arkivere produktanmeldelser, der omhandler udgåede produkter. Der er således ingen fast aldersgrænse for produkt anmeldelser.


Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for produkt anmeldelser. Brug menupunktet "Om DMCN" -> "Kontaktpersoner" til dette.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet. *

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

 

*Kræver at du er logget ind

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør