XJ750 Seca - 1982; ’helt klart en langtursmaskine’

Om mig selv:
Min første maskine var en Yamaha DT125. Den solgte jeg efter kun et halvt års tid.
Grunden til det var at jeg fik en kæreste og hun ville gerne sidde bagpå. Så den blev solgt i den "blå". Jeg købte så en Suzuki GSX250 fra 82. Den var jeg ellers godt tilfreds med da den opfyldte mine behov dengang. Min kæreste og jeg besluttede senere at vi ville køre på "langtur". Vi faldt over en Yamaha XZ550.Anmeldelsen af den kan ses andetsteds. Og nu har jeg altså en XJ750 Seca. Kæresten gad ikke længere sidde bagpå. Så nu er hun den stolte ejer af en Yamaha XJ650.

Jeg må betegnes som en touring mand. Vores første tur blev til Andorra på 550’eren. Så blev det til Benelux, Tyskland, Frankrig og Tjekkiet. Men jeg må også betegnes som en gør-det-selv-mand. Og det skal man nok også være når man har med ældre maskiner at gøre. Der er jo altid et eller andet man synes der skal laves om/bedre.
Generelt:
Seca’en har kardantræk. Den har 4 cylindre. Har en rimelig simpel motorkonstruktion og hele maskinen er faktisk ret driftsikker. Kærestens XJ650 motor blev skiftet ved 140.000 km. På grundet af et øget olieforbrug. Motorne på XJ650, XJ700, XJ750, XJ750Seca og XJ900 minder så meget om hinanden at man faktisk kan skifte dem mellem hinanden. Nogle pakninger passer også mellem modellerne. Jeg mener Seca’en blev fabrikeret i fra 82 til 84.
Siddestilling:
Man sidder ret op og ned med benene let bøjet lige under sig. Armene kommer lidt op og ud lidt til siderne. Faktisk ganske behageligt for mine 175 cm. Det bliver gerne til 2 timers kørsel før man skal holde en kort pause. Og da skal man alligevel tanke.
Køreegenskaber:
Den kan betegnes som softchopper. Det er helt klart en langtursmaskine. Kørestilling og køreegenskaber er helt sikkert ikke tillagt andet end stille og rolige lange ture.
Sving kørsel kan da godt lade sig gøre, men Seca’en er udstyret fra fabrikken med et temmelig bredt og højt styr. Styret og siddestilling indbyder til et ikke så friskt tempo.
Trækket fra motoren øges med omdrejningerne indtil ca 7000 omdr. Her tager momentet virkelig fat indtil de 9500 omdr. Jeg betegner gerne accelerationen som elastik-agtig. Bundtrækket er tilstrækkelig og foregår uden knase eller rasle lyde allerede ved 2000 omdr. Gassen tager fat straks når man drejer håndtaget.
Bremser:
Forbremsen er noget af det svageste jeg har prøvet. Bevares, den bringer da maskinen til standsning. Men Bid er der bestemt ikke noget af. Bagbremsen er en tromle bremse og virker fint for den slags.
Specielt ved min:
Efter en tur til Jylland fra København i blæsevejr har jeg monteret en fuldkåbe. Det blev til en kåbe fra en Honda CB900 Bol D’or. Det er jeg ganske tilfreds med og det virker meget godt. Jeg har monteret et par ekstra fodhviler fremme for at kunne strække benene. Jeg har også monteret Hepco & Becker sidetasker samt en Givi topboks.
Forbremserne har jeg lige hovedrenoveret uden større forbedringer. Jeg er bange for det ligger i selve konstruktionen. Mine indsugnings manchetter står for at blive skiftet. De er ved at være lidt krakeleret og suger formentlig falsk luft (dårlig tomgang). Min knastkæde er lige blevet skiftet ved 70.000 km. Det trængte den også til. Starter motoren trænger også til at blive renoveret. Det kan jeg også selv lave.

Teknisk:
4-takts, luft/oliekølet, 4 cylindret rækkemotor med 2 overliggende knastaksler.
2 ventiler per cylinder stillet med brikker
81 hk (60kW) ved 9000 omdr.
Maks. Drejningseffekt: 66 Nm(6,7 kgm) ved 7500 omdr.
Kompressionsforhold: 9,2: 1
4 stk. Mikuni 32 mm karburatorer
5 trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad.
Kardantræk til baghjul
Dobbelt, lukket rørramme. Affjedring for: Hydraulisk teleskopgaffel med anti-dive.
Affjedring bag: svinggaffel med teleskopdæmpere.
Forbremser: 295 mm dobbelt hydraulisk skivebremse. Bagbremser: 200 mm tromlebremse.
19 liter tank. Egenvægt: 219 kg tør. Alufælge.
Reservedele:
Så vidt jeg kan se er priserne ikke værre end til de fleste andre motorcykler.
Jeg har heldigvis ikke haft brug for at købe nogle sliddele endnu.
Benzinøkonomi:
13-15 km på literen er hvad man skal regne med. En tank på 19 liter er ikke nok for sådan en maskine da man så skal tanke for hver 200-220 km.
Brugtpris:
Det er jo ikke en maskine man ser så meget. Men jeg har set den fra kr. 28.000 til 39.000 afhængig af stand og årgang selvfølgelig.
Sammenligninger:
Jeg prøvekørte en gang en XJ600Diversion. Det siges at bundtrækket skulle være godt. Men i forhold til min gamle XZ550 er den nærmest død. Seca’en motor egenskaber minder om Kawasaki Zephyr750 Men det er jo også lignende maskiner. I forhold til Kawasaki VN800 har den ikke så meget bundtræk, men tilgengæld et godt moment ved de højere omdr. Dette øger march hastigheder ved motorvejskørsel.
Konklusion:
Generelt må det nævnes at når man køber ældre brugte mc’er må man forvente der kan opstå lidt skrue-arbejde på den. Men jeg synes egentlig ikke der har været så meget at komme efter. Det skrue-arbejde jeg har haft har bestået af ventiljusteringer, synkronisering, motorolieskift og skift af olie i forgaffel. Det man kalder service og almindelig vedligeholdelse.
Med den bestykning min Seca har i dag er det en fin touring-cykel. Den har altid kræfter nok og nedgearing ved overhaling er ikke nødvendig. Svigermor på ryggen og oppakning til 3 uger er intet problem. Afslutningsvis vil jeg lige nævne at jeg faktisk er meget glad for den.