XJ900S Diversion - 1999; ’sjov og livlig’

Yamaha XJ900S Diversion er efter min mening en af de mest undervurderede MC’ere på markedet. Måske fordi testpiloterne ofte har en fortid i fuldblods motorsportens verden. Har man ikke råd til at købe en Gold Wing til langturen, og samtidig være ejer af en R6`er til sportskørsel, må man tage sig til takke med en XJ900. Motorcyklen er sjov og livlig på de snoede landeveje, og er pragtfuld til den lange tur, - med eller uden passager. Efter min mening - en af de bedste alternativer på markedet. Konstruktionen er gammel og velprøvet, og modificeret hen ad vejen. Konceptet er stadig en motor med 4 cylindre og 2 ventiler pr. cylinder, luftkølet - med en oliekøler til at hjælpe. På de over 40.000 km. der nu er tilbagelagt, har overophedning aldrig fundet sted. Selv ved kø kørsel i høj temperatur, har den aldrig brokket sig.

Jeg har stadig ikke hørt om XJ900 maskiner, der har haft motorhavarier inden for de første 100.000 km. Konklusionen må være, - at nok har konstruktionen nogle år på bagen, men det virker. Man kan selvfølgelig begræde de hestekræfter kardanakslen stjæler, men på ferieturen, og i hverdagen er det rent luksus. Hvor mange kædecykel ejere har ikke siddet med tårer i øjnene, når frontkøreren drejer ned ad en grusvej, eller hvor mange fornøjelige stunder har jeg ikke haft, når vi når frem til hotellet efter en lang regnvejrsdag, - og efter at være indlogeret ser ud gennem vinduet, hvor alle tur deltagere ligger i øsende regnvejr og smører kæder.
Når man skal af sted på ferie, og man ser hvad konen har skrabet sammen af udstyr der skal med, kræver det god fantasi at få det fastgjort til MC’en. Det positive er så, at motorcyklen må køre med en totalvægt på 470 kg. Med andre ord, når man har fyldt 24 liter benzin på, og givet motoren den olie den skal have, er der stadig plads til over 200 kg. nyttelast.
Køreegenskaberne er rimeligt gode. På de lange motorvejsstrækninger har den altid opført sig pænt, ingen woplen overhovedet, og for at tage den værste vind kan der monteres et forhøjet kåbeglas fra Givi. En investering bagsæde passageren også kan glæde sig over. Den største bekymring har ofte gået på, om Givi taskerne blev hængende. Der har dog været et problem, hvor styret begyndte at gå i selvsving ved hastigheder under 100 km/t., men blot med en finger på styret stoppede problemet igen. Imidlertid havde jeg den holdning at Yamaha havde gjort i nælderne, hvis man konstruerede en MC der kunne finde på den slags. Efter en lang sej kamp fik jeg så Yamaha til at dække omkostningerne til nye koniske kronrørslejer – og så var det problem løst. Dog skulle det vise sig, at med oppakning bag på, og med et godt slidt fordæk kom der en lille tendens igen. Efter montering af nyt dæk, er problemet atter forsvundet. På landevejen følger den med de fleste, dog skal man stadig regne med, at det er en tung motorcykel. Den har dog det problem, at hvis der virkelig skal køres stærkt, skraber selvfølgelig fodhvilerne i, men også den fine ekstramonterede underkåbe skraber mod asfalten, men det er nok de færreste der kommer til at opleve det. Den skal meget langt ned at ligge før det sker. Men som nogle siger: Er det lige ridser i længeretningen, er det blot blærerøvsstriber.
Teknik:
Luftkølet, DOHC.
4 cylindre på række.
892 m3
Boring/ Slaglængde 68,5 mm x 60,5 mm
Kompression 10: 1
Max power 90 hk ved 8250 omdr.
Moment 83,3 Nm
Sædehøjde 795 mm
Tørvægt 239 kg.
Totalvægt 470 kg.
Set ud fra motorcykelverdenen har omkostningerne været små. Eneste ” rigtige ” reparation på 4 år har været udskiftning af et chokerkabel der gik stramt. Det var ikke nødvendigt at udskifte de forreste fjedre, men jeg kunne tænke mig en lidt strammere front, så det blev også gjort. ( det blev rigtigt godt ). Hertil kommer service og mange dæk. Benzinforbrug bestemmer man selv. Ønskes hurtig motorvejskørsel, kan man få den ned på 11 km/l. Gennemsnitlig har den på 4 år kørt 17,3 km/ l.
Den accelererer fra 0 – 100 km/t på ca. 3,9 sek.. Tophastigheden er efter det positive speedometer 220 km/t. ( den stopper ved omdrejnings begrænseren ca. 9500 rpm.).
Jeg mener fabrikken siger, 4 sek. fra 0-100 km/t. og tophastighed 205 km/t.
( Efter en tur i prøvebænken gav den 94 HK. )
Den bliver bremset af 2 skiver foran og 1 skive bagi. Bremserne har aldrig givet anledning til problemer. De har været lette at dosere og har aldrig svigtet.
Prisen var i 1999 - kr. 130.000, men nu er den steget til kr. 144.999. Den store prisstigning gør, at man i dag måske nok vil åbne øjnene for andre mærker, men alt i alt er Yamaha XJ900S Diversion en pragtfuld motorcykel, som jeg til enhver tid vil anbefale til min bedste ven, der har samme krav til en MC som mig.

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør