XT250 - 1990; ’ikke noget for folk med fart i blodet’

Generelt
Maskinen var min første MC. Købt som brugt i 1993 ud fra en forventning om billig og driftsikker transport og simpel gør-det-selv teknik. Jeg blev ikke skuffet.
Køreegenskaber
Det er jo ikke nogen raket, men så længe man kun er én på den går det fint i bytrafik og på landevej. Motorvej er ikke dens livret, jævnfør ovenstående præstationer.
Sidder man to på cyklen savner man både motorkraft, bremseevner og plads. Ikke nogen god ide, andet end på meget korte ture.

På grund af motorcyklens lave vægt er bremserne nogenlunde forsvarlige så længe man er alene. Dog er det en traumatisk oplevelse at prøve at bremse en tidlig vinteraften og opdage, at forbremsekablet er frosset!! - godt at der var rigeligt med plads, og bagbremsens stangtræk virkede.....
I bytrafik er det en fin lille maskine med godt overblik (det er jo en offroader), og den er nem at bugsere rundt med på grund af den lave vægt.
Som offroader savner man en bedre forgaffel, den fjedrer stort set ikke på ujævne veje, men er til gengæld svær at slå i bund.... bagi fjedrer den bedre, men er sikkert stadig milevidt fra "rigtige" offroadere.
På grund af 4-takstmotoren har den et hæderligt bundtræk, så den går ikke i stå ved langsom offroadkørsel op af stejle bakker.
På den anden side er der ved onroadkørsel ikke meget at hente ved at køre den ud i de lave gear, andet end at det larmer (og ryster) mere. I 4. gear er det dog nødvendigt at køre den godt ud, ellers taber den
pusten ved skiftet til 5. (springet føles meget højt).
Økonomi
Jeg købte den i august '93 for 17.000 kr hos Jørgen Aagensen, da den havde gået 35.000 km . Den blev solgt igen privat i september '96, da den havde gået 70.000 km. Salgsprisen var 7.000 kr (den skulle synes), men eftersom køberne i den Blå Avis næsten var ved at komme op at slås for at få lov til at købe den kunne jeg nok godt have fået noget mere for den.
Alt service har jeg selv lavet, incl. olieskift for hver 3.000 km, stillen ventiler, stramning af knastkæde, osv. Der har aldrig været
noget alvorligt galt med den, men det elektriske system har drillet lidt. Der sidder nogle ubskyttede sikringer under tanken, de irer over - det er mindre skægt at miste lyset midt inde i en norsk tunnel fordi strømmen går....
Ved ca 55.000 km blev udstødningen skiftet, potten var gennemtæret (1.800 kr for en original).
Bagdæk holdt lidt over 12.000 km, afhængig af fabrikat (Barum, Metzeler, Pirelli), fordækket (det originale) blev skiftet til et Metzeler ved 45.000 km, det nye var der stadig masser af mønster i, da den blev solgt.
Den har aldrig brugt noget olie, max. ½ liter skulle der efterfyldes mellem olieskiftene, kun da pakdåsen ved gearakslen blev utæt brugte den mere, og det er jo en naturlig forklaring på det....
Den har én gang været nede og køre 17 km/l, det var på et "højfarts"-stræk på svenske lande- og motorveje, hvor jeg bare ville hjem! (dvs. fuld hane fra tankstation til tankstation) - det havde regnet i en uge oppe i Norge....
Ved almindelig blandet kørsel (byture, samt kortere ture max 30-40 km) kørte den ca 24 km/l, og en enkelt gang har den været oppe på 30 (under ferieturen i Norge med en marchfart på 70-80 km/t).
Alt i alt kostede de 35.000 km på 3 år mig lige omkring 45.000 (incl. køb af hjelm, støvler, handsker, Rukka-dragt, og topboks, i alt ca 9.000 kr), dvs for MCen alene lidt over 1 kr/km. Det inkluderer benzin, dæk, olie, småreservedele, vægtafgift i 3 år, ansvarsforsikring, tophjælp, og køb/salg af motorcyklen.
Andet
Den lille firtakter er nem at starte (kickstart, på SR 250eren er der elstart) når karburatoren er rigtigt indstillet. De 2 værkstedstimer jeg gav for rensning/justering af karburatoren er det eneste den har fået lavet på værksted mens jeg havde den, og det var godt givet ud. Da der efterfølgende blev sat et benzinfilter på den var det ikke nødvendigt at rense den igen (ikke indtil den blev solgt, ihvertfald...)
Min cykel var eftermonteret med et 12V anlæg (det originale var på 6 V), og havde derfor et hæderligt lys. Jeg tror ikke, at det originale er særligt godt, men jeg ved det ikke.
Da den nåede de 6 år havde stellet en del små-rustpletter, men ikke noget alvorligt. Tankens lak var stadig hel og pæn. Jeg kørte også på den om vinteren, så længe der ikke lå sne på vejene (men tit og ofte salt).
Tanken er for lille! Jeg overvejede tit, hvad der var mest irriterende på cyklen: den lille motor, eller den lille tank? Med kun 7,5 liter skal der tankes ret tit, selvom den kører langt på literen. Og da reserven kun er på 1½ liter skal man planlægge sine langture med omhu.
Alt i alt:
En fin lille motorcykel, men ikke noget for folk med fart i blodet.
Teknik
Motoren er den samme som sidder i den SR 250 der sælges idag.
250 ccm 4-taktmotor med overliggende knastaksel og 2 ventiler
21 hk
5 gear
monoaffjedring bag
tromlebremser for og bag
Acceleration 0-100 ca 11 sekunder (vindstille)
topfart (vindstille): 115 km/t
topfart (modvind): 100 km/t (fjerde gear i rødt felt)
vægt: 118 kg

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør