XZ550 Vision - 1983; ’neutral i køreegenskaberne’

Beskrivelse
Denne maskiner er en vandkølet 2 cylindret Vmotor med kardan. Den betegnes som en sportstourer. Sporten ligger nok mere i siddestillingen end i accelleration. Den har et godt bundtræk, med jævnt træk fra 2500 omdrejninger op til det røde felt 9500 omdrejninger. Denne maskine fås også med orginal fuldkåbe. Eftersigende er den kun produceret i 1982 og 83. (Jeg har selv en 83 model, indregistreret i 1985)
1982 udgave har én skivebremse på forhjulet, denne udgave havde også en del problemer med karburering. 1983 udgaven kunne fås med fuldkåbe og med dobbeltskivebremse på forhjulet. Karburering skulle være forbedret men, jeg tvivler på det. Disse oplysninger har jeg fra NG rec.motorcycles i USA. Da DK har maskiner så sent som 1985, må der være importeret nogle særlige partier af en art.

Kendte svagheder
De orginale kronrørs lejer bør udskiftes til en bedre kvalitet.
Stator brænder af for hver ca. 25000 km.
Har nemt ved at være utæt i det bagerste forrør i udstødningen.
Meget svær at få justeret karbueratorne ordentligt.
Kan være svære at starte
Hælder man for meget motor olie på, går starter motoren itu (er dog nem at lave igen).
Kendte styrker
Slidstærk motor
Godt og jævnt træk
Neutral styring (gode køreegenskaber)
God driftsikkerhed.
Specifikationer
2 cylindret 4 takts vandkølet vmotor (70grader) 2 x 2 overliggende knastaksler
4 ventiler pr cylinder.
552 ccm.
64,4HK ved 9500 omdr.
Maks drejningsmoment: 50 Nm(5,1kgm) ved 6000 omdr.
2 stk mikuni karburator 34 mm. YICS
Kompression: 10,5: 1
5trins gearkasse
Kardantræk
Baghjul: Monoaffjedring, tromlebremse 18 tommer alufælge
Forhjul: Teleskop, skive/dobbelskive 18 tommer alufælge
Stel: Rørramme i rumgitter konstruktion
17 liter tank (min tank rummer 16,7 liter, tro mig jeg ved det ;-( ).
17-19 km/l
Vægt: 196 kg tør. Med fuldkåbe og fuldtanket vejer den ca. 230 kg.
0-100 på 5,5 sekunder og 196 km på toppen, ifølge fakbrikanten. Jeg har aldrig selv prøvet det efter.
Priser:
Nypris i 1982: kr. 39.000,-
Brugtpris i 1997: kr. 20.000 - 30.000 afhængig af stand/km
Reservedelspriser: Som de øvrige Yamaha XJ maskiner. Jeg synes ikke dele til mc'er kan betegnes som billige. Det er som regel ikke et problem at få reservedele til den.
Specielt for min maskine:
Stator brændt af.
Nye potter.
Utætte forrør.
Nye kronrørslejer.
Forbremser rustet sammen.
Ny bremserør.
Jeg har sat standard beslag til styr. Det orginale styr var for sportspræget for min smag. Desuden har jeg forhøjet kåbeglasset.
Personligt
Jeg har altid været meget glad for den. Men jeg går også meget efter kardantrækkere. Vandkølingen er jeg meget tilfreds med.
Når jeg sydpå ved jeg at motoren aldrig bliver for varm. Fuldkåben giver en god beskyttelse mod vind og regn. Der er iøvrigt et varmluftsystem til knæene i underkåben. Jeg troede det var noget fis, men det virker faktisk. Samtidig skal det gøres klart at hvis denne maskine nogensinde har været en ræser så, er det nu en gammel maskine. 84000 km og 12 år gør at den skal køres pænt og ikke altid ligge i det røde felt. Min XZ'er har aldrig brugt olie. Den kørte til Andorra og tilbage igen (5000 km) og brugte kun en kvart liter olie. Min næste maskine ville måske være en BMW boxer. Jeg vil tro XZ'eren en god begyndermaskine idet den er neutral i køreegenskaberne og der ikke kommer nogen overraskelser i i accelerationen. Men rent vægtmæssigt ligger den i den tungere ende. Desuden er det nok ikke en maskine man skal skrue alt for meget på. Den var rimelig avanceret da den kom frem. Mekanikere enten hader den eller elsker den.