YZF600R ThunderCat - 1999; ’rigtig dejlig all-round maskine’

Da ThunderCat'en kom frem i 1996, blev den lidt fejlagtigt anset som en supersports maskine.
'Katten er lidt for stor og tung til at være bad-ass supersport maskine, men til gengæld er den en rigtig dejlig all-round maskine, som kan bruges til stort set alt - daglig pendling, touring og banedage.
Jeg har selv haft to 'Katte (først et år i Norge, derefter 3 år i Danmark), og har altid været meget glad for dens rumelighed - maskinen er fysisk stor, og det er min 197cm lange krop glad for. Størrelsen giver dog udslag i at saddelen er noget bredere end på FZR600, så hvis man er af typen med korte ben, bør man kigge mere efter en sådan.

Hvis man skal fremhæve nogle specielt gode sider ved 'Katten, må det være de særdeles gode bremser (rullende stoppies med blot to fingre er intet problem - Been There Done That), og et - for en 600ccm R4 motor - kraftigt mellemregister.
Faktisk skulle 'Katten have det bedste mellemregister af alle 600cc'ere ifølge diverse besser-wissere.
Skal jeg pege på negative sider ved 'Katten, må det blive to ting: gearkassen og affjedringen. Yamaha har aldrig vundet præmier for bløde og lydløse gearkasser, og 'Katten demonstrerer dette fuldt ud. Efter hånden som tiden gik, blev gearskiftet mellem 1ste og 2det gear dårligere og dårligere, og til sidste fik jeg monteret et FactoryPro shift-kit (består af en arm + kraftigere fjeder). Dette hjalp en 6.000km, hvorefter de gamle nykker dukkede op igen.
Affjedring: Nu er jeg ikke kraftig bygget, men 197cm giver noget vægt at slæbe på: 87kg + udstyr, for at være nøjagtig. 'Katten er kendt for at være meget blødt affjedret, og jeg kunne bunde forgaffelen når som helst og hvor som helst, uanset justering (fjederforspæning, kompression og returdæmping). Dette løste jeg ved at købe et par (brugte) Öhlins forgaffelfjedre - det var som at køre på en ny maskine!
Bagdæmperen siges at være "over-sprung" dvs fjederen er for hård. Nuhvel, jeg følte det som at den ikke dæmpede nok, og jeg må konstatere at jeg aldrig fik den til at fungere særlig godt, trods fuld justérbarhed. Igen blev problemet løst ved at aflevere nogle kontanter til vores svenske venner, i form af Öhlins. Så med mindre du er af samme bygning som en middels italiener eller japaner, bør du overveje at pille ved fjedrene og bagdæmperen. Nye fjedre koster ~1.000kr, mens en ny dæmper koster ~5.700Kr.
Hvis man gerne vil have en motorcykel der kan klare alt fra two-up touring til banedage, som giver et minimum af problemer og som ikke står på hvert gadehjørne, ja så er 'Katten et glimrende valg. Jeg har kørt København-Oslo adskillige gange uden særlig træthed, kørt >700km i de Norske bjerge (10-12timer i saddelen) på en enkelt dag, samt slidt dæk som en gal på trackdays i sverige på samme cykel, uden ændringer (OK, spejlene blev pillet af og lygterne tapet over).
Den er hverken hurtigst i optræk eller topfart, ej heller den letteste, men hvis du kigger ud af vinduet, så er den suveren i den virkelige verden (svagt omskrevet fra motorcycle.com's '97 600 shootout, som du finder her.