YZF600R ThunderCat - 1999; ’rigtig dejlig all-round maskine’

Da ThunderCat'en kom frem i 1996, blev den lidt fejlagtigt anset som en supersports maskine.
'Katten er lidt for stor og tung til at være bad-ass supersport maskine, men til gengæld er den en rigtig dejlig all-round maskine, som kan bruges til stort set alt - daglig pendling, touring og banedage.
Jeg har selv haft to 'Katte (først et år i Norge, derefter 3 år i Danmark), og har altid været meget glad for dens rumelighed - maskinen er fysisk stor, og det er min 197cm lange krop glad for. Størrelsen giver dog udslag i at saddelen er noget bredere end på FZR600, så hvis man er af typen med korte ben, bør man kigge mere efter en sådan.

Hvis man skal fremhæve nogle specielt gode sider ved 'Katten, må det være de særdeles gode bremser (rullende stoppies med blot to fingre er intet problem - Been There Done That), og et - for en 600ccm R4 motor - kraftigt mellemregister.
Faktisk skulle 'Katten have det bedste mellemregister af alle 600cc'ere ifølge diverse besser-wissere.
Skal jeg pege på negative sider ved 'Katten, må det blive to ting: gearkassen og affjedringen. Yamaha har aldrig vundet præmier for bløde og lydløse gearkasser, og 'Katten demonstrerer dette fuldt ud. Efter hånden som tiden gik, blev gearskiftet mellem 1ste og 2det gear dårligere og dårligere, og til sidste fik jeg monteret et FactoryPro shift-kit (består af en arm + kraftigere fjeder). Dette hjalp en 6.000km, hvorefter de gamle nykker dukkede op igen.
Affjedring: Nu er jeg ikke kraftig bygget, men 197cm giver noget vægt at slæbe på: 87kg + udstyr, for at være nøjagtig. 'Katten er kendt for at være meget blødt affjedret, og jeg kunne bunde forgaffelen når som helst og hvor som helst, uanset justering (fjederforspæning, kompression og returdæmping). Dette løste jeg ved at købe et par (brugte) Öhlins forgaffelfjedre - det var som at køre på en ny maskine!
Bagdæmperen siges at være "over-sprung" dvs fjederen er for hård. Nuhvel, jeg følte det som at den ikke dæmpede nok, og jeg må konstatere at jeg aldrig fik den til at fungere særlig godt, trods fuld justérbarhed. Igen blev problemet løst ved at aflevere nogle kontanter til vores svenske venner, i form af Öhlins. Så med mindre du er af samme bygning som en middels italiener eller japaner, bør du overveje at pille ved fjedrene og bagdæmperen. Nye fjedre koster ~1.000kr, mens en ny dæmper koster ~5.700Kr.
Hvis man gerne vil have en motorcykel der kan klare alt fra two-up touring til banedage, som giver et minimum af problemer og som ikke står på hvert gadehjørne, ja så er 'Katten et glimrende valg. Jeg har kørt København-Oslo adskillige gange uden særlig træthed, kørt >700km i de Norske bjerge (10-12timer i saddelen) på en enkelt dag, samt slidt dæk som en gal på trackdays i sverige på samme cykel, uden ændringer (OK, spejlene blev pillet af og lygterne tapet over).
Den er hverken hurtigst i optræk eller topfart, ej heller den letteste, men hvis du kigger ud af vinduet, så er den suveren i den virkelige verden (svagt omskrevet fra motorcycle.com's '97 600 shootout, som du finder her.

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør