XJ 600 S Diversion - 1997; ’stabil i drift’

Lidt om mig selv
Mit kørekort har jeg kun haft i nogle få år, men tilgengæld har jeg haft min XJ600S lige så længe. Jeg har ikke stiftet det store bekendtskab med andre cykler, bortset fra en Honda fra sidst i halvfjerdserne. Egentlig ville jeg have haft en cruiser a la Virago 1100. Og en sportsmaskine a la CB600F. Og en Enduro. Og en klassiker a la Bonneville. Og, og, og. OK – jeg kan ikke rigtigt få nok af de der på to hjul. Men når jeg så tager fornuften med ind i overvejelserne, så er XJ600S’eren faktisk den motorcykel, der har den største brugsværdi for mig til et beløb jeg kunne betale.

Generelt:
XJ600S’eren er det nogle ville kalde for en ”begynder MC”. Men hvad er en ”begynder”-cykel egentlig? Jeg vil i stedet betegne den som en (lille) touring-cykel. Efter min smag er det en af de få MC’er fra halvfemserne, der ligner en rigtig motorcykel. Jeg kan lide at man kan se motoren på en MC, og at det hele i det hele taget ikke er pakket ind i plastic i et væld af spraglede farver, så den fremadlænede, luftkølede, synlige motor tiltaler mig. Som en ”mini-tourer” der med sin oprejste kørestilling passer perfekt til den daglige transport, og monteret med et par rummelige sidetasker er den ganske anvendelig i hverdagen. Bagsædet er godt nok til at køre afsted på ferietur med passagér, og bagagen finder man også plads til.
Køreegenskaber
Jeg elsker min XJ… den er ikke lean, den er ikke mean, men den er komfortabel, både i by, på landevej og på motorvej. I forhold til ældre motorcykler, som er det eneste jeg virkelig kan sammenligne med, så virker XJ600’eren kontant i bremserne, uden dog at bide mere end der er et stykke vej til blokering. Den ensomme skive foran kan dog få forgaflen til at flekse ved kraftige nedbremsninger, men det skulle være blevet bedre på de nyere modeller med dobbelte skiver foran og kraftigere gaffelben. Det er nok på småvejene man mest mærker at bremserne ikke er som på en sportsmaskine, da der skal arbejdes noget mere i håndtaget her. XJ’eren er dog skæg nok på de små snoede veje, blot man husker at rode lidt i gearkassen. Den trækker først rigtig godt fra 3500-4000 rpm og flader ud igen omkring de 8000 rpm med det røde felt ved 9500rpm, til gengæld er der så seks gear at gøre godt med. Styringen er villig nok til at lave sjov kørsel, selvom jeg selv synes at der skal bruges en del kontra-styring for at ”smide maskinen godt ned i snævre kurver.
Til gengæld for disse lidt træge egenskaber på småvejene virker maskinen rigtig godmodig ved bykørsel, hvilket jeg ser som et plus – det er trods alt på almindelig vej med trafik jeg tilbringe de fleste timer på to hjul. Den oprejste kørestilling giver et godt overblik, da jeg for det meste kan skue hen over biltagene og følge med i trafikken. Kontakterne sidder hvor de skal (undtagen chokeren, som sidder nede ved motoren). Jeg har monteret et par Hepco & Becker 40 liters sidetasker som stort set aldrig bliver taget af. De har en ganske lille negativ indflydelse på retningsstabiliteten, men langt fra nok til at jeg gider bruge det halve minut på at afmonterer dem, når de ikke skal bruges…
Som tourer er cyklen rigtig god. Jeg elsker at sidde ”ordentlig” på en MC, dvs. uden knækkede håndled og ondt over det hele. Både jeg og min bagsædepassager klarer nemt nogle timer i sadlen uden gener.. OK – meget mere end en time bliver det ikke til ad gangen, for vi skal jo også smøge den lidt i et par minutter, men det er jo en anden snak…
XJ600S Diversion er en nøgen XJ600N udstyret med en fortrinlig kåbe, der afvise vinden ganske overbevisende. Netop kåbens afvisning af vinden gør, at man ikke bliver træt af at køre selv lange stræk. Cyklen virker ikke overbelastet selvom den bliver lastet med max tilladte vægt, nemlig 200kg last, personer inklusive. Selvfølgelig kan en så kraftig belastning mærkes i styrtøjet, men den bliver ikke ubehagelig, og jeg har da flere gange været på tur igennem hovedlandet med denne oppakning.
Et lille kritikpunkt: Omkring 90-100Km/t forplanter der sig en snurren i fodhvilerne, både for fører og passager. – men det er væk igen ved 110Km/t ;-)
Gearskiftet er godt – når man først har fundet fidusen. Efter lidt læsning på news og nogen eksperimenteren rundt, så er her opskriften på, hvordan gearskiftet skal foretages på sådan en fyr:
Fra fri-gear til 1.: Koblingen skal ind, og den skal have et par små drej på gassen. Det gør, at koblingspladerne slipper, og den kan så sættes i gear uden et ordentlig ”klak”.
Fra 1. Til 2. Gear: Man holder foden under gearpedalen og holder et let tryk opad inden man skifter. Hvis man blot trækker koblingen og så bare trykker pedalen opad, så giver det et mega-”kloknk”, men holder man et let tryk inden koblingen trykkes ind, så går skiftet som kniv i smør. Det samme gælder nok for de øvrige gear opad.
Motor/Teknik:
Motoren reagerer let og villigt på gassen, har en jævn tomgang, og klager ikke når den bliver trukket hele registeret igennem fra 2000RPM og til max. Der er dog først rigtigt bid i den fra 3500RPM. Min model har vacuum-pumpe til benzinen. Det betyder, at hvis man skal afsted fra et lyskryds, så skal man først gasse den op et par gange for at den ikke skal gå død i det man troede var en god acceleration. Senere modeller har elektrisk benzin-pumpe, hvilket gør gasresponsen bedre.
Omkostninger:
XJ600’eren er stabil i drift, og oppebærer derfor ikke de store omkostninger. Det skal lige siges, at den kun lige har rundet 20.000Km, hvilket jo også har stor indflydelse på de lave driftsomkostninger.
Økonomi i tal:
Benzin: 95oktan blyfri: ca. 17-18Km/L
Vedligehold: (Dæk, bremser, service, tilbehør m.v.): 1,46kr / km
XJ’erne går for at være sejlivet og driftsikre, så jeg forventer at cyklen holder en høj brugtpris.
Et SUUK: Der er en irriterende ventetid på reservedele, hvor 2-3 ugers venteri på en åndssvag O-ring ikke er usædvanligt. Selvom denne ventetid måske er ”normal” for MC’er i almindelighed, så er det hamrende irriterende, når nu cyklen bruges til daglig transport!
Erfaringer:
Bremser: Jeg fik sidste år andre bremseklodser på foran, et sæt Vesrah kevlar et-eller-andet. I regnvejr tager de ikke ordentligt fat fra starten, men opbygger først bremseeffekten over et par sekunder / omdrejninger på hjulet.
Dæk: Jeg kører Michelin Macadam, som holder en del kilometre. De føles lidt glatte på våd vej.
Konklusion:
Jeg er en LYKKELIG XJ600 ejer. I selvsamme øjeblik salttågerne er væk, så er denne cykel mit nummer eet transportmiddel, og den er dén arbejdshest der kører, når de andre køretøjer (inklusive madæsker) holder stille.
Teknik:
Motor: 600ccm, 4 cylinder DOHC, 8 ventiler, luftkølet, Ca 60Hk
RPM: Max 9500
Vægt: ca. 195Kg
Max total vægt: ca. 400Kg
Bremser: For: enkelt 320mm skive, Bag: enkelt skive

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør