XJ 600 - 1989; ’større begynder cykel’

Kort sagt: Solid hverdags MC eller større begynder cykel.
Jeg har kørt en XJ 600 som min første MC. Jeg var rigtigt glad for min som jeg kørte 45.000Km på. Jeg har lavet alle service selv, og har derfor et indgående kendskab til modellens fordele og ulemper.
Positive ting: Vold-nem at skrue på. Rimelig skudsikker motor med mange km i. Kræfter nok til at trække to prs. Behagelig siddestilling. God rækkevidde. o.s.v. : -) En rigtig solid hverdags arbejdshest der bare kører.
Det der oftest et problemet på denne cykel er ladeproblemer, for højt olieforbrug og at det nederste link i affjedringen er temmeligt følsomt og skal smøres ofte.

Min XJ 600 er fabrikeret i 1989. Jeg er meget glad for cyklen. Den havde kørt 50.000km da jeg købte den. Den kan trække mig (110kg) +kæreste (XX kg) og oppakning langt. Min cykel bruger olie, men med 20W50 olie er forbruget under kontrol. Jeg kan godt lige cyklen, da jeg synes den har mange kræfter (72hk) i forhold til andre nyere cykler man kan få for 30.000. Prisen på dem plejer at ligge på 29.000 til 35.000. Min kører ca. 16km/l men jeg præsteret 11 på literen, men der kørte jeg også ligger over 110 : -) Min personlige hastighedsrekord er 205 ned af Storebæltsbroen i kraftig medvind. Fladt liggende på tanken, men med sidetasker monteret. Man kan køre dæksiderne til fnuller og blankpolere undersiden af fodhvilerne på bane, så køreegenskaberne er ok. Frihøjden er dog begrænset. En fed ting er at den kun vejer 188kg tør. Det gør at den er nem at parkere og tumle rundt med, også for begyndere. Jeg laver alle mine service selv, og jeg synes den er nem at skrue i, da teknikken på den er temmelig simpel. Det har sparet mig for mange værkstedsregninger. Det er altså nemmere end man tror. Jeg ville dog gå efter en der er i væsentlig bedre stand end min egen var da jeg købte den. Lige en ting bagsædet ser godt ud, men det er altså ikke særligt komfortabelt i følge kæresten.
Den giver mig nogle problemer en gang i mellem, men de fleste er jeg selv skyld i. Her er de tre værste dummerter jeg har lavet, alle gjorde at den ikke kunne køre i en måned eller mere: Kørt alt for stærkt på en lille bitte vej uden oversigt, med styrt til følge.
Kørt med alt for slidt kæde der sprang og smadrede udgangslejet med adskillelse af motoren til følge.
Monteret en forkert eldel så alt elektronik brændte af.
Her er hvad den har fejlet, og hvad jeg har lavet ved den:
Fuldstændig færdig affjedring bag.
Monteret næsten ny org Yamaha dæmper
Gummi bremser.
Monteret stålarmerede bremseslanger.
Dårligt træk under 3000 rpm og ved 5000-6000.
Ny CDI box. Regulator-omformeren er brændt af 3 gange.
En mindre kortslutning i venstre styrkonsol afladte batteriet.
Monster blød forgaffel.
Monteret to Whitepower forgaffelfjedre.
Slør i kronrøret.
Monteret koniske rullelejer.
Glidelejerne i forgaflen var slidt op.
Nye er monteret.
Motor: 600ccm 4 cyl.
Ydelse: 72hk
Acc.: 0-100 km/t: 4,6sek
Topfart: 205km/t
Køling: luftkølet
Bremser: for: Dobbelt 267mm skive med dobbelt-stemplede kalibre
Bag: 267mm skive med dobbelt-stemplede kaliber
Transmission: Kæde
Vægt (tør): 188Kg
Nypris: 61.898

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør