RD350R - 1994; ’langt fra ideel som begyndermaskine’

Der er alt for lidt info om denne model på nettet. Det vil jeg nu forsøge at lave om på.
Modellen blev produceret Brasilien og blev så vidt jeg ved kun solgt i Danmark i 1994. Nyprisen var 50.000,- hvilket jo er ekstremt billigt for en cykel, som sparker røv på de fleste 500ccm maskiner...
RD'eren adskiller sig fra de fleste andre motorcykler ved at have totaktsmotor i stedet for firetakt. Dette giver både fordele og ulemper. Totaktsmotoren er lettere og yder mange heste i forhold til størrelsen. Der skal aldrig skiftes oliefilter eller stilles ventiler på en totakter. Til gengæld forurener den betydeligt mere, og kører knap så langt på literen som en firetakter. Lyden er en smagssag, men den lyder i hvert fald "anderledes".

I forhold til forgængeren ("Japaner-modellen", som kendes på den firkantede forlygte) er motoren på RD350R dæmpet en anelse fra 63 til ca. 59 hk, hvilket skulle reducere kulilteemissionerne samt forbedre levetiden. Generelt har RD350'eren et dårligt rygte med hensyn til motorens levetid. Det siges, at de ikke kan tåle at blive kørt "hårdt".
Min RD350R nåede dog at køre 30.000 km fuldstændig problemfrit før jeg solgte den, men det er måske fordi jeg i bund og grund kører som en kælling? (Se evt. fotoserien, hvis du ikke forstår ledende spørgsmål).
I 1980'erne blev RD350'eren kaldt for "dræbermaskinen", da mange unge motorcyklister kom galt af sted med den kraftige totaktsmotor. Problemet er, at cyklen meget let stejler i første gear, hvilket kan komme som lidt af en overraskelse for en urutineret chauffør. Nu er sådanne "wheelies" jo ikke noget helt ukendt fænomen blandt motorcykler, men på den tid var i det i hvert fald en ret usædvanlig adfærd for en cykel i den prisklasse!
Mht. køreegenskaber skal det siges, at RD350 er lille og let, men ikke udpræget stabil. Den er langt fra ideel som begyndermaskine, men dog heller ikke så slem som sig rygte fra 1980'erne.
Topfarten på en RD350 ligger omkrig de 200 km/t, men det må frarådes at køre så stærkt, da cyklen bliver meget sidevindsfølsom ved de hastigheder. Slidte dæk eller for lavt dæktryk kan forværre køreegenskaberne drastisk.
Med hensyn til acceleration kan RD'eren lammetæve næsten et hvilket som helst køretøj i 1. og 2. gear. Det vil i praksis sige fra 0 op til ca. 90km/t. Op til 130 (3. gear) er den stadig kvik, men bliver dog let overhalet af større motorcykler. Over 130km/t skal man så småt begynde at holde øje med BMW'er andre kvikke biler i bakspejlet.
Benzinforbruget på min RD350R var 16 km/l ved blandet kørsel. På motorvej i "umoralsk" tempo: 9 km/l. Olieforbruget svinger mellem 200 og 600 km/liter. Jo mere gas man giver, jo mere olie spiser den!
Brugtprisen for en RD350R fra 1994 ligger i dag mellem 20.000 og 35.000, og til den pris er den uden konkurrence.
Kort sagt: Hvis din drøm siger YZF R1 men dig pengepung siger Velo Solex er der ikke noget bedre kompromis end en RD350R!
Fotos på http: //home20.inet.tele.dk/kwi/

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør