FZR1000 Genesis - 1987; ’kan slå mange af tidens hotte cykler’

Generelt:
Købte cyklen som beset, renoveret og lakeret ensfarvet BMW skriggul uden dekaler, med Devil potte, KN filter og nye karb. Lakerede fælge med polerede kanter. ?Km garanti 20.500km? Går efter 8500 km stadig som en drøm og trækker klokkerent til 260 på klokken og derfra under gunstige forhold videre endnu. Er så småt ved at trænge til ny kobling, formentlig pga. skarp anvendelse af de rigelige hypper. Er begyndt at glide med kold kobling ved max-moment. Har været 500 rpm. inde i det røde felt i topgear. Så er der skud i raketten.

Tidligere cykler:
1941 BSA B31 m7 gitterforgaffel
1953 BSA B31 soft choper
1976 Honda 400 SS
1978 Honda 400 T
1972 Honda CB 400
1969 Triumph Daytona 500
1982 Yamaha XJ 550
1986 Honda VF1000F2 Bol D'Or

1987 Yamaha FZR1000 Genesis:
Nypris: 119.900,-
Motor/Teknik:
Vandkølet 4cylindret 4takts vådsump 998 ccm rækkemotor m. 2 oveliggende kædetrukne knaster og 5 ventiler pr. cylinder.
Boring x slaglængde: 75,0x56,0
Kompression: 11,2: 1
Max. Moment: 102 NM v/ 8500 rpm
4 stk. Mikuni 37 mm karb.
Flerpladet kobling i oliebad
5 trins Gearkasse
Kædetræk
Dobbelte flydende 320 mm skiver m/ 4stemplede kalibre for og enkelt 267 mm fast skive m/ 2 stemplede kalibre bag.
Stel:
Dobbbelt lukket Alu Deltabox pladestel med dobbelt motorunderliggende rørstel.
Kronrørsvinkel: 64,67 grader
Efterløb: 100 mm
Hydraulisk teleskopforgaffel med justerbar fjederforspænding for.
Monocross affjedring med enkelt centralt anbragt gas/olie-dæmper med justerbar fjederforspænding bag.
Hjul:
3 egrede helstøbte hule fælge
For: 120/70x 17
Bag: 160/60x 18
Tørvægt: 204 kg
Tankindhold: 20 Liter - 92 Blyfri
Opgivet forbrug:
80 km/t: 21.1 km/l
100km/t: 19,9 km/l
Erfaret forbrug:
Alm. blandet kørsel: ca. 14 km/l
Hurtig touring: ca. 16 km/l
Inspireret/skarp kørsel: 12 km/l

Ydelse:
Opgivet til 135Hk - men er af AOM i 1987 målt til 140,0Hk v/ 181 km/t i 4.Gear hvilket gav 131,5Hk på gummiet.
Acc.:
0-100 km/t: 3,2 sek.
Topfart:
Målt i 1987 af AOM til:
Siddende: 243 km/t
Liggende: 247 km/t
Mit eksemplar: ? 260 ægte? 500 rpm. inde i det røde felt i topgear?!!Kører fra årg. 2000 R6, årg. 2001 VFR800, årg. 1994 CBR900 Fireblade, Suzuki TL1000R, Kawasaki 636 med bekvemt overskud, og kører lige op med '98 ZX9R.
Køreegenskaber:
Lav sædehøjde som giver en skarp knævinkel og hård belastning af håndleddene og det smalle sæde gør at ergonomien ikke er noget at råbe hurra for. Jeg vil ikke kategorisere den som sportstourer desuagtet man sidder godt i læ bag tank og kåbe. Dette har imidlertid den effekt at man for at mindske belastnigen af håndleddene, fristes til at øge farten til endog rigelig høj marchfart. Man fristes næsten til at anbefale 170-200 km/t, men det er jo ikke lovligt i Dannevang, så det gør man ikke ;-))
Ved fart over 110 km/t opstår dog turbulens som øges med hastigheden. Høreværn anbefales.
Til passager anbefales brug af nyrebælte, da affjedringen ikke er af nyeste dato, og selv i blødeste opsætning fungerer bedst til Inspireret kørsel.
Til sportslig, eller ”Inspireret kørsel” som Peter Rahbek siger, forekommer cyklen dog forbløffende kompetent alderen taget i betragtning. Jeg synes ikke den er super følsom for dækvalg, men har selvfølgelig heller ikke været gennem så mange mærker endnu. Jeg kørte tidligere med Avon Azaro 10mm bredere end standard og syntes at de virkede lidt overstyrende med dårlig skridgrænsefeedback, men har skiftet til BT020 bag og BT010 for i standard størrelse hvilket gør den lidt mere neutralt og hurtigt styrende, og nu ligger den på vejen som et lokomotiv på skinner, selv ved topfart. Ingen slinger i valsen ved passage af vejstriber og kørespor med 260 km/t.
Dette foranlediger en snarlig udskiftning af ”helteboltene” på fodhvilerne ;-))
Motoren virker potent med rigeligt ( VILDT! ) kraftoverskud hvis gryden holdes i kog, dvs. fra 7500 til 9500, men har dog også tilstrækkelig moment til at trække fra en Honda VF1000R i momentræs.
Kender man ikke cyklen, eller er man ikke vant til effektstærke maskiner, skal der holdes godt fast første gang maskinen krudtes af. Powerwheelies?? Yepper… ;-)
Den nemt doserbare forbremse kan ved gentagne stoppies!!! (Ja, det kan med lidt god vilje, og en ikke for tung bagsmæk godt lade sig gøre) eller gentagne ekstremt hårde lange opbremsninger bringes til voldsom fading, som dog i løbet af få sekunder forsvinder ved ”almindelig” hård kørsel. Bagbremsen er ok dimensioneret, og der skal trampes godt igennem for at låse hjulet.
Omkostninger:
Med lange service-intervaller (Ventiler 42.000km) har der til nu kun været selvforskyldte omkostninger...Øøøøh..Lak, spartel, blinklys, kobl.greb, gearpedal og sådan noget.. ;-)
Grundet bagdækkets 18 tommer, kan udvalget af gode dæk være lidt begrænset og dermed pebret i pris.
Derudover rimelig problemfri til nu.
Reservedelspriserne virker overkommelige.

Gode råd:
Se efter et gråt importeret eksemplar med lav km stand.
Se efter olierøgsky ( blå røg ) fra udstødningen ved decelleration. Nogle har nævnt benzinpumpe og generator som et svagt punkt. "Brugte" eksemplarer kan støje fra bundkæden uden at det i sig selv skulle give problemer. Karburatorer kan være svære at justere, og giver ofte ujævn tomgang. Priserne kan variere og være svære at gennemskue. Dette er modellen uden EXUP, hvorfor man ikke behøver bekymre sig om raslende EXUP-ventil mm. Ydermere har 1002ccm EXUP’en reelt kun 4-5 hk mere.
Konklusion:
Ønsker du en kraftfuld ”superbike” som kan ryste ( og slå ) selv mange af tidens hotte cykler (se ovenstående sammenligning), og kan du leve med den lidt anstrengte ergonomi, er et velholdt eksemplar af denne model til forholdsvis få penge, et genialt alternativ til tidens skrappe men dyre maskiner.