VL800 Intruder Volusia – 2002; ’kolossalt meget cruiser for pengene ’

Generelt:
Volusia'en er en 800 ccm cruiser. Dens særkende er en meget lav, meget bred og meget lang stil, der giver den et udseende som var den 12-1800 ccm. Den forveksles hyppigt med restaurerede 1950'er HD eller Indian.
Den er god for både begyndere og erfarne. De fleste udvikler ikke trang til at 'gå op' til en større.
Køreegenskaber:
Med den klassiske opbygning er det en tung MC at køre. Den giver en lækker kurvefornemmelse, og den lave frihøjde gør, at man ofte går på med fodhvilerne. De sidder på et led og klapper bare op, så der er masser af 'advarsel'.


På en tur til nordsverige havde jeg mulighed for at teste langtursegenskaberne. Det er ikke noget problem at køre 600 km /dag ved 120 km /t med passager. Mange anmeldere kritiserer rutinemæssigt puden bagpå. Men den er faktisk god at sidde på, og der blev ikke klaget på den lange tur.
Styret er 1 m bredt, hvilket igen får anmeldere til at mene at motorvejsfart er for meget uden visir. Men hvis der ikke er hård modvind er 120 ikke for meget.
Den kan køres af såvel 150 kg's brød og 70 kg's piger.
Styrker /svagheder:
På www.volusiaowners.com diskuteres der ivrigt om MC'en. Blandt de kendte styrker og svagheder kendes:
· På 2001 modellen går emissionsforbedreren (PAIR-valve) i stykker. Garantien dækker og er udvidet på dette punkt.
· Førersædet er meget ringe. Jeg har modificeret mit eget ved at lægge tykt læderbetræk på. Andre fjerner eller tilføjer stopning. Mustang-sædet regnes for det bedste aftermarket-sæde.
· Karburatoren er indtillet til en meget tynd blanding. Det giver alvorlige problemer ved temp. under 5 gr., hvor man må køre med choker på. Dynojet hjælper, men man kan også nøjes med en ny '30' pilot jet. Til gengæld giver det et lavt forbrug. 18.7 km/l.
· Aftermarket-udstødning er ikke nødvendig. Man får en kanon lyd ved at fjerne den bageste dæmper (der er 3 i alt). Den er ikke for høj og meget, meget dyb.
· Motoren er fra 1980'erne og gennemprøvet. Ingen problemer.
· Gearet er stabilt. Man kan skifte gear opad fra 2.-5. uden kobling. Under indkøring virker gearet klonket og vanskeligt. Det forsvinder efter 1000 km.
· Imponeringsfaktoren er høj. Meget høj. Det er svært at komme hen til mc'en hvis den får lov at stå lidt for sig selv.
· Mange dele er af kunststof. Om det er en styrke eller svaghed er svært at sige. Enkelte, mindre, dele har en dårlig pasform.
· Rigtig godt forum på www.volusiaowners.com
Motor/Teknik:
Klassisk. To cylindre, fire ventiler i hver, som man selv kan justere. Enkelt CV-karburator.
Konklusion:
Man får kolossalt meget cruiser for pengene. Form, udseende og pålidelighed skal man ellers betale nærmere 200.000 for. God pålidelighed (- så vidt vides. En enkelt i USA har nu kørt 150.000 km).
Motor, ydelse, acc.: 0-100 km/t, topfart: Uinteressant. Der er rigeligt, også med passager.
Køling (luft/olie/vand): Vand med temp.styret ventilator (godt!)
Bremser (antal/type/størrelse): Skive for, tromle bag. Ikke de kraftigste, men OK.
Transmission (Kæde/Kardan/Rem): Kardan.
Vægt (tør): 270 kg (?)
Nypris: 120.000.-

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør