TL 1000 S - 1997; ’Sportslig V-Tvin med mislykket Café styling’

Generelt:
Sportslig V-Tvin med mislykket Café styling. TLS er en meget omdiskuteret mc, både på godt og ondt. Mange udtaler den er farlig, nogen et makanisk mareridt. Andre igen elsker den og har få problemer. Den blev oprindeligt leveret med en del børnesygdomme, da alt var nyudviklet selv motorkonfiguration var ny, var det jo at vente. Langt de fleste problemer er dog for længst ordnet. Et par står tilbage som kuriøsum eller sjæl om man vil. Personligt synes jeg ikke den er for køn, men den leverer varen.


Køreegenskaber:
Ab fabrik Kommer TL med en ret blød forgaffel der dog er meget massiv og helt fri for vrid. Bagpå er der monteret en kontroversiel rotationsdæmper, der enten kan dæmpe for meget eller slet ikke.
Stellet er superlækkert, stift og skarpt. Styrdæmperen er absolut ikke nødvendig, vis man blot ikke udforsker grænserne, eller ved hvad mans skal gøre ved en "tankslapper". Med andre ord meget som en Gixxer750 fra 96 og deromkring. Jeg kunne ikke drømme om at tage min dæmper af, men drømmer dog en mere velfungerende udgave.
TLS styrer kvikt og er fin til småvejs ballade eller baneræs, affjedringen giver dog hurtigt op. Jeg har fået Maxton Engineering til at modificerre min forgaffel, og monteret en Technoflex bagdæmper samt en ny fjeder enhed (org)(defekt efter kun 18000km). Med den modifikation er den hyleskæg og velfungerende.
Motor/Teknik:
Motoren er kraftig over hele skalaen, men er ikke nogen sprinter, den har meget præcis og øjeblikkelig gasrespons, det kræver tilvæning, men bliver et + tilsidst. Jeg har købt Mc med Scorpion "hul i gennem" potter og selv monteret K&N filter. En rulning med Yoshimure Box giver meget bedre træk fra bunden og mindre host ved alve omdr. Dog ikke mere effekt.
Omkostninger:
Dæk, dæk og flere dæk. Større hjelm med plads til smil.
Gode råd: Smid rotationsdæmperen ud og monter noget andet, det er som at få en ny mc. K&N giver et markant bedre åndedræt.
Service er ikke kompliceret, men teknisk og langsommeligt, de færreste værkstæder gør det ordentligt.
Konklusion:
Til prisen er der overhovedet ingen konkurrence, den slår alt i sin klasse, hvis man er til sport. Til crusing er den elendig.
Nok en af markedets ringeste mc til nybegyndere.

Motor: 1000cc Vtwin
Ydelse: 111HK/94Nm på hjul.
Acc.: 0-100 km/t: 4-20sek
Topfart: 235Km/t
Køling: Vand
Bremser: Dobbelte Skiver 330mm 4pot kalibre
Træk: Kæde
Vægt (tør): 185kg
Nypris: 130000

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør