GSX600F - 1995; ’god maskine til billige penge’

Opdateret d. 15/9/-02
Generelt
Suzuki GSX600F årgang 95 var allerede dengang i 95 en motorcykel med en del år på bagen, dens grundlæggende konstruktion er fra slutningen af 80erne, og selv om der godt nok er kommet en kraftigt faceliftet model (både i teknik og look) er den stadig en gammel cykel.
kategorien kan vel bedst betegnes som "sporty touring" - for tung til rigtig ræs, og for ubekvem til rigtig touring, men ganske udmærket til daglig jobkørsel eller en weekend tur til tante Olga.
Man kan ikke rigtigt sammenligne den med de skrappeste i 600 kubik klassen, der mangler GSX600F ganske meget for at være med, vægten er for høj, konstruktionen er gammeldags (stålrørsstel, luftkølet motor m.m.) - men det er heller ikke det der er formålet med GSXF'eren, den sigter på at give køreglæde til en billig penge, og det gør den.

Køreegenskaber:
Afdæmpede, dog med snert af vanskelighed når den bliver presset, den gør generelt som man forventer og får man den endelig presset derud hvor den giver slip, ja så er det ganske nemt at "få den tilbage på sporet" kort sagt den tilgiver det meste, og er efter min mening en udmærket begynder cykel.
Motor og udstødning:
Er meget kultiveret (læs: kedelig) en gammel luftkølet konstruktion. Så længe man holder den under 4000 omdrejninger sker der ikke det store, hvilket er udmærket til bykørsel m.m. og hvis den får nogle pisk i området 5000 - 11000 rpm, kan den godt levere noget der minder om rigtig sporty opførsel. Det er en meget stabil motor, som sjældent giver problemer, specielt hvis man sørger for at den får en gang service for hver 6000 kilometer, specielt fokus på ventiler.
Det er den samme motor som bruges i den yderst populære og meget udbredte Suzuki GSF600 bandit, om end den i denne model er sat lidt anderledes op.
Udstødningen er ganske forfærdelig, på 95'eren er det en 4i2 som ruster som bare pokker, og i øvrigt lyder helt forkert - den er det første som skiftes.
Stel:
Gammel konstruktion som sammenlignet med dagens alu-tingester ikke er særligt stiv, den flekser lidt over de hvide streger på vejen, men giver ellers ikke problemer.
Affjedringen:
er nok mere komfortabel end godt er hvis man vil race, men til daglig kørsel virker den ok, svingegenskaberne er udmærkede, uden rigtigt at imponere.
Foran går den temmelig nemt i bund, hvilket dog nemt kan rettes ved at fylde lidt mere olie i.
Gear, kobling og bremser:
Er så lette at betjene at jeg ikke behøver nævne dem yderligere, bremserne er i det daglige dimensioneret lige tilpas, men kan ved sporty kørsel eller "panik" godt være lidt svære at dosere.
Kørestillingen:
Er mere touring præget end racer, bagsædet er noget højere end forsædet, men så længe en man ikke skal køre med en 2 meter høj passagerer gør det ikke noget.
Konklusion:
Det er basalt set en god maskine til billige penge, teknikken er rimeligt simpel (gammel), og dermed meget stabil, udseende og til dels køreegenskaber indbyder til frisk kørsel, og samtidig kan man sagtens klare en lang tur uden at blive lam i ballerne.
Hvis man har lyst til noget mere "power" er der gode muligheder for tuning, for ca. 10.000 kr. (udstødning, jetkit og luftfilter, og lidt ordentlig justering) skulle man kunne hive en ca. 10 heste ekstra ud af den.
For "hjemme mekanikeren" er dette en udmærket maskine, som pga. den ret basale teknik er ret nem at gå til, med en Haynes manual, kan man klare det meste, men det kommer selvfølgelig også an på fingersnilde.
Reservedelene er dyre som bare fanden, som på alle japanske maskiner, her følger GSX600F'eren fuldt ud med de langt dyrere maskiner : -( dog findes der en ret stor mængde brugte reservedele, da denne model er ret udbredt.
Tekniske spec.:
599 cm3 firecylindret luftkølet motor, 16 ventiler, 86 pruheste
6 trins gearkasse, kædetræk
Dobbelt, lukket rørramme stel i stål.
Dobbelte ventilerede skiver foran, en enkelt bagpå, 4 stemplede bremsekalibre
Vægten 201 kilo (uden væsker)
Prisen var dengang 89.995.- gode danske kroner
/Frans Wiig
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.