GS500E – 1997; ’meget letkørt’

Baggrund:
Sidste år (2001) indså at jeg simpelthen bare måtte køre MC (dette skete naturligvis fordi jeg prøvede en vens MC). Derfor skulle jeg selvfølgelig have udvidet kortet til også at omfatte MC og jeg meldte mig straks til en køreskole. Det skal måske lige nævnes at jeg er 23 og snart har kørt bil i 6 år og syntes at en Ford Escort var lidt (læs: meget) kedelig. Da jeg nu var godt igang med at tage det fornødne førerbevis skulle jeg selvfølgelig også have en MC. Mine krav til min kommende MC var:
Relativt ny maskine, fordi jeg hverken har tid eller lyst til at stå og rode alt for meget med meka-/tek-nikken.
Billig maskine, fordi…..ja såmen begrænset beløb til rådighed.
Nem at køre/håndtere, pga. min begrænsede kunnen, var jo stadig ved at tage kortet.

Efter mange timers læsning bl.a. på DMCN’s side med MC anmeldelser faldt valget på en Suzuki GS500E. Honda CB500 og Yamaha XJ 600 var også inde i billedet men de var lidt dyrere, så sådan blev det afgjort.
Køb:
Jeg fandt ret hurtigt en GS500 fra 1997, kørt af pige, hvilket også kunne bekræftes af det firkantede bagdæk.
Alle service eftersyn var blevet udført med stempel i servicebogen. Cyklen havde ingen stader haft og der var ingen gæld i den, dette blev tjekket hos bilbogen i århus.
Prisen lød på 35.000 og efter en prøvetur (min far kørte, jeg sad bagpå, havde jo ikke fået MC kortet endnu) og lidt handlen frem og tilbage blev det røde vidunder min for 33.500.
Generelt:
Jeg fik kortet og nu har jeg gennem det sidste årstid kørt 7500 km på GS’eren.
Til at begynde med kørte jeg mest småture med kæresten bagpå.
Men et par enkelte langture er det da også blevet til, bl.a. en tur til Sverige på 1600 km. med kæreste og fuld oppakning.
Kørsel:
GS500E er som de fleste, hvis ikke alle, der har prøvet den kan bekræfte meget letkørt. Styrring og dosering af bremser foregår let og smertefrit. Man kan trille en stille tur på den, men man kan også give den lidt mere håndtag og klare turen Holstebro – Sønderborg (211 Km) på 2 timer rent. Husk at kører man den hårdt (som jeg) så tjeck oliestanden ofte, den kan godt bruge lidt. Jeg har i øvrigt altid en halv liter motorolie og en kæde spray med på længere ture.
Omkostninger:
Jeg har fået lavet 30.000 Km service på den hos KOK MC i Holstebro og det kostede mig 3000 kr. hvilket var lidt mere end jeg havde regnet med. Der blev skiftet olie, oliefilter og luftfilter, justeret ventiler og hvad der ellers hører til et sådan eftersyn. Det skal måske lige siges at reservedele udgjorde de første 1000 kr. (inkl. Motul 300V 100% syntetisk olie til 115 kr. pr. liter) om det så skal tage en hel dag for at lave service på sådan en fætter kan måske diskuteres. Alt i alt var jeg tilfreds, cyklen kørte som en drøm efter den justering. Skal netop til at have nye dæk på, valget faldt på Dunlop Arrowmax D103, prisen lød på ca. 1800 Inkl. Montering og afbalancering.
Gode råd:
Hvis jeg skulle have en GS500 som førstegangs køber i dag ville jeg nok gå til en forhandler og købe en ny. Det er svært at se eventuelle. fejl og mangler ved en brugt cykel hvis man ikke lige ved hvad man skal kigge efter. Hvis man ikke har de 50.000 en GS500 koster fra ny så tag evt. en ven med forstand på MC’er med ud og kigge/prøve den brugte.
Ring også til bilbogen på telefon: 86 12 91 45 for at høre om der er restgæld i cyklen, det kan hurtigt blive en dyr affære hvis du skal betale 20.000 ekstra for den MC du lige har købt.
Konklusion:
Jeg kan kun sige at jeg grundlæggende er tilfreds med min GS’er og jeg kan varmt anbefale den som begynder cykel til alle MC’ister. Min næste cykel skal have dog flere kræfter, en kåbe (gerne fuld) og en bedre kørestilling, da jeg er mest til touring.
Motor: ca. 500 ccm
Ydelse: 45 hk
Acc.: 0-100 km/t: 6.0 (har dog aldrig testet det.)
Topfart: 170 kmt/t (det passer meget godt)
Køling (luft/olie/vand): luftafkølet
Bremser (antal/type/størrelse): en skive for og en bag.
Transmission (Kæde/Kardan/Rem): Kædetræk
Vægt (tør): 169 (uden væsker)
Nypris: 49.995