GS500E – 1994; ’meget driftsikker’

Forhistorien:
Jeg købte min GS 500 E i 1997, lige efter at have fået kørekort til den. Jeg har således et lille års erfaring på kalorius. Før jeg skulle vælge model, var det ud fra følgende kriterier:
Kalorius skulle være brugt, om end den ikke måtte være for gammel.
I Danmark kan en MC aldrig blive et helårskøretøj, så anskaffelsesprisen skulle være derefter…
Den skulle have kåbe
God benzinøkonomi.
Ikke Custom-typen, for jeg kan ikke sidde med "rund ryg" i længere tid af gangen, uden at få ondt i ryggen.

Dertil kommer det visuelle aspekt: Jeg er ganske enkelt sådan en kedelig fyr, der er mere til plastic end til chrom…
Efter at have prøvet et par motorcykler, besluttede jeg mig for en brugt Suzuki GS 500 E, med fuldkåbe, fra 1994.
Specifikationer
2 cylindret 4-takts motor, med 2 ventiler pr. cylinder
Luftkølet
487 ccm
48 HK
2 stk. Mikuni karburatorer
6-trins gearkasse
Kædetræk
169 kg.
Elstart
0-100 km/t på 6,5 sek.
Opgivet topfart: 165 km/t
Generelt
Den starter altid med det samme, og er aldrig gået i stå, hvilket også passer til, hvad jeg har læst om den: at den er meget driftsikker.
Benzinforbrug
Benzinforbruget har kun én gang været under 18 km/l. Faktisk ligger benzinforbruget mellem 22 og 24 km/l, når jeg kører til og fra arbejde. Glimrende! Den ene undtagelse, var under en tur fra Sønderjylland, over Fyn til Nyborg. Her lå benzinforbruget på ca. 14 km/l, men da holdt jeg også en motorvejshastighed omkring 140 km/t.
Triptæller & speedometer
Triptælleren viser det samme som de par biler, jeg har prøvet at køre til og fra arbejde med, så jeg konkluderer, at den tæller som den skal. Speedometeret til gengæld, viser for meget. 9 % ved 100 km/t har jeg læst, og det passer fint med mine egne erfaringer, også siger: Jo højere fart, jo større misvisning.
Bremser
Enkelt skivebremse både for og bag. Begge bremser kræver kun et absolut minimum af kræfter. Rart at køre med, selv om der er nok er nogle der tænker "kvindeMC" ;-)
Køling
Maskinen er luftkølet. Om det er godt eller dårligt, kan der komme en religionskrig ud af. Eksperterne mener dog, at sålænge man opholder sig under danske himmelstrøg, er luftkøling rigelig. Også på en varm sommerdag.
Min sunde fornuft siger mig dog, at skal man holde stille i længere tid, skal motoren før eller siden slukkes (der ikke er megen køling uden fartvind). I øvrigt ville nyprisen være højere, hvis den var forsynet med olie- eller vandkølesystem, ligesom det ville tage længere tid, at nå arbejdstemperaturen.
Trækket
Jævnt træk. Skal ikke nå et bestemt omdrejningstal, før der ’sker noget’, og det tiltaler mig. (Jeg er mere til touring end til ræs). Derfor kommer omdrejningstælleren kun sjældent i nærheden af det røde felt.
Kåben
I mine øjne er en MC uden kåbe = en upraktisk og kold MC. Man bor jo i Danmark, og her fører kåben ikke kun al vind uden om benene. Den giver også læ i regnvejr. Jeg har prøvet at pille kåben af, og køre uden. Det er fint nok på en varm sommerdag… medmindre man skal køre langt. På en kold dag skal man ikke gøre det.
Hertil kommer det med den visuelle fornøjelse. Men det er jo en smagssag.
Kåben til GS 500 E, har integrerede forlygter, og er i øvrigt ekstraudstyr.
Spejle
Spejlene, som på min model sidder på kåben, ryster stort set ikke under kørsel. Dog lider de af af "albuesyndromet". Jeg kan således kun bruge spejlenes yderste halvdel, medmindre jeg trækker albuerne ind til kroppen. Irriterende! Jeg vil tro, at årsagen hertil er, at fabrikanterne mener, at det ikke ser så smart ud, med spejle på lange stænger. Ærgerligt, at design tilsyneladende prioriteres højere end funktionalitet.
Aflægningsrum
Intet aflægningsrum. Hverken under sædet, eller andre steder. Skal man have bagage med, må man investere i en topboks og/eller sidetasker. Den smule plads der er under sædet, bruges til værktøjssættet.
Reservedelspriser
Suzuki har nogle vanvittige reservedelspriser. Et nyt bremsegreb kostede mig 200 kr., vel at mærke kun for selve grebet. Det "leje" som sidder fast på styret, og som grebet bevæger sig i, var ikke med i prisen.
Desuden måtte jeg efter den første vinter konstatere, at den ene tændspole var død, og den anden kørte på sidste vers. Én ny tændspole koster 1000 kr. Hvordan kan en gang spoler med plastic om, koste så meget?! Sådan noget #*!§¤%*.
Benstillingen
Jeg er 188 cm høj. Når jeg sidder normalt på kalorius, er mine ben bøjet godt 90° . Efterhånden som jeg føler behov for ændret kørestilling, er det tilstrækkeligt at flytte fødderne længere frem eller tilbage på fodhvilerne. Selv om benstillingen således ikke decideret har generet mig, ved jeg dog, at min næste MC, gerne må være lavet til en fører, med ben i mandestørrelse.
Motoren
Ved motorvejshastigheder, holder den 2-cylindrede motor sig over 5000 omdr/min., i sjette gear. Det betyder ikke noget ved kortere ture/daglig kørsel, men skal man køre længere strækninger, med hastigheder over 100 km/t, vil det være rarere med en stærkere motor, så omdrejningstallet kan holdes på et lavere niveau. Men det vil selvfølgelig kunne mærkes på benzinforbruget…
Køreegenskaberne
GS 500 E er letkørt, og finder ikke på at lave numre under acceleration. Den er meget styrevenlig, hvilket er positivt ved almindelig kørsel. Det giver dog problemer under sving med seriøse nedlægningsvinkler, hvor kalorius begynder at "rokke". Kombineret med det styrevenlige styretøj, bliver det vanskeligt at bevare følingen med forhjulet.
Konklusion
Jeg forstår godt, at Suzuki GS 500 E de seneste år, har været den mest solgte maskine i Danmark. Det er en god begyndermaskine, da den er særdeles letkørt. Den er også god til den daglige transport, samt til ferie-touring i Danmark. Skal man ud at se Europa, bør man overveje en egentlig touring-maskine.
GS 500 E er "lille og kvik", uden at være en racer. Er man typen, der vil køre fra andre motorcykler, er GS 500 E således ikke det rette valg. Men den har jo heller ikke været markedsført som en racer. Det skal lige nævnes, at jeg aldrig har haft problemer med at køre fra biler, heller ikke når bilisten har været ved at træde speederen gennem bilens bund. Den dag jeg møder en Ferrari, som trykker den af, kan jeg naturligvis ikke følge med, så der må jeg nøjes med at køre bagved, og beundre ’kareten’.
Der kommer nok en dag, hvor jeg vil have noget "stærkere". Foreløbig har jeg dog ingen planer om at skifte udskifte min GS 500 E, da jeg er godt tilfreds. Set i forhold til, hvad MCere ellers koster på det danske marked, så synes jeg, at jeg har fået god valuta for pengene. Jeg håber bare ikke, at der skal for mange reservedele til, for så bliver det dyrt at eje en Suzuki.
/Thomas Makro
P.s. Se evt billede af GS500E på min hjemmeside under 'MCen'. Mvh Peter HH