650 Sport Carbon Limited Edition; 'føler sig bedst hjemme på hovedveje'

Lidt om mig selv.

Da jeg langt om længe havde besluttet mig til , at det var på tide , at jeg købte mig mc ( Det var 4 år siden , at jeg tog pappet ) , blev jeg enig med mig selv om , at det vist var bedst at købe en ny , da jeg er født med 10 tommeltotter - og ikke har en skid forstand på motorcykler.

Med 130000 - 140000 kr. På lommen blev mine valg blev følgende : 

Suzuki RF 900 R - 135 heste det kan man da føle på ( jeg var nok ikke blevet ældre vis jeg havde købt den )

Honda CBR 600 F - En lækker cykel med kvaliteten i orden

Ducati 600 SS Supersport - sikke en hamper lyd , og sikke en personlighed.

 

Skæbnen ville dog noget andet - under et besøg hos KS-motor i vejle så jeg en gul cykel , der klart skilede sig ud , fra de andre cykler , som den var udstillet med . Det var en Laverda 650 sport L. E. - Hmmm sej cykel , men ukendt ( for mig ) mærke . det endte med , at jeg kørte til Horsens med en check , og regnede med at køre tilbage på en Suzuki RF 900 R - den var dog blevet fjernet dagen før så det blev ikke denne dag jeg blev mc-ejer. Efter en par dagens spekulationer kunne jeg ikke glemme den gule Laverda - jeg sagde til mig selv , at nu ville jeg være ejer af en Italiener - ned til KS-motor og kigge på deres duc. Spurte sælgeren , hvilken cykel af duc'en og Laverdaen der var mest til sport. Han mente Laverdaen nok var den , der var mest "sporty" af de to modeller ( prøve ture har jeg aldrig fået , da jeg var så dum at røbe , at jeg var på udkig efter min FØRSTE mc ). Så Jeg købte Laverdaen - lige efter , at jeg havde underskrevet papirerne på den kom min tvivl - hva fanden har jeg gjort - købt en cykel , som jeg ikke aner en kæft om - Tvivlen viste sig dog at være uberettiget .

Generelt

Cyklen opfylder alle mine krav , som jeg stillede til den. Der er lidt race over den , dog uden at det vil tage livet af mig ( ikke lige med det samme ) . Da det er en Limited Edition ser man ikke så mange af dem ( 200 bygget - min er nr. 4 ) , hvilket gør , at den - efter min smag - har lidt mere charme , end de cykler som jeg nok ville samligne den med. Der er en del der har sagt til mig , at de syntes den er for dyr i anskaffelse - det ved jeg nu ikke , for jeg føler mig ikke røvrendt.

Køreegenskaber

Cyklen er udmærket til mig som begynder , da den tilgiver en for div. Bommerter . Bremserne er gode , og det gør ingen forskel , om man er 1 eller 2 på cyklen . Motoren er rimelig død fra 0 til 3000 omdrejninger . Fra 3000 til 7000 er der en udmærket og solidt træk .7000 til 9000 det er her fyrværkeriet kommer. Dertil skal der tilføjes , at den ikke egner sig til bykørsel , da skiftet fra 1 til 2 gear ligger ved ca. 60 km/t , så enten ligger den og hakker i 2 eller spinder ved 7-8000 omdr. I 1. 

Med hensyn til dens evner til sving , så har jeg ikke det store at fortælle , da jeg ikke er så "gammel i gården" endnu. Det eneste jeg har oplevet , var på en af mine første ture , da strøg jeg ind i en s- kurve med en 30 km/t begrænsning , min fart var 90 km/t , så svinge det kunne den , for slet ikke at glemme bremsen ( det var efter denne tur , at jeg takkede cyklen adskillige gange , for dens evne til at kompensere for min friske ( læs rådne ) kørsel ) . Lyden på cyklen er ikke det helt vilde , jeg havde håbet på lidt mere bulder ( det kommer først , når motoren for lidt modstand ) , men det findes der råd for ( se modifikationer ). Spejlene er heller ikke for gode - da 50% af spejlet er ubrugeligt p.g.a dine albuer. Motoren vibrere også en del , så jeg regner med at have slidgigt i mine håndled når jeg bliver 30 år. Affjedringen på cyklen er ligeledes i topklasse , den måtte dog stilles i bagenden , da den var lige hård nok til mig ( hoppede rundt i svingene ). En sjov detalje på cyklen er , at tanken ligger under førersædet ( for at sænke tyngdepunktet ) , og påfyldningen foregår under bagsædet . Så under attrap-tanken ligger luftfilteret.

Min konklusion er , at det er alle tiders cykel både til at begynde på , og der er ligeledes muligheder i den , når man har rutinen . Der er også mange muligheder , for at sætte cyklens affjedring og dæmpning , så den passer netop til dig.

Komponenter

Dæk : for Pirelli Dragon GT 120/70 ZR 17 TL , på Marchesini 3,50" alufælg

Bag Pirelli Dragon GT 170/60 ZR 17 TL , på Marchesini 5,50" alufælg

Bremser : For : 2 stk. 320 mm skiver med fast ophæng - 4 stemplede flydende ophængt calibere ( Brembo )

Bag: 245 mm skive med fast ophæng - 2 stemplet fast ophængt caliper ( Brembo )

Affjedring for : 40 mm hydraulisk White-Power upside down teleskopgaffel . 8 trins justerbar fjederspænding og 6 trins justerbar dæmpning. Fjedervandring 120 mm.

Affjedring bag :Svinggaffel med White-Power central støddæmper. 11 trins justerbar fjederspænding og 7 trins justerbar dæmpning. Fjedervandring 65 mm.

Stel : ( designet i samarbejde med Nico Bakker ) Monocoque i 7003 aluminium . Hjælperamme i stål.

Kåbedele : fremstillet af carbon

Motor : 2 - cylindret luft / oliekølet 4 takts twinmotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler.

688 ccm med 70 hingste og en weber-marelli indsprøjtning.

Topfart ???? opgivet til 215 , har endnu ikke haft den over 180.

0 - 100 gøres på 4,8 sek. 

14 km /l ved frisk kørsel

Modifikationer

Cyklen har været sendt retur til fabrikken , for div. Ændringer ( nyt 668 topstykke + nogle bolte blev skiftet) , men det var gjort da jeg fik den . 

Jeg har selv planer om , at få monteret nogle kulfiberpotter fra Termignoni og en dertilhørende chip ( fra formula modellen ) dette skulle give en meget bedre lyd , sænke vibrationerne på motoren , og give sparket ved færre omdr.

Konklusion

Jeg er yderst tilfreds med cyklen , dens køreegenskaber og temperament passer ligge til mig , men hvis det er en hardcore racer man søger , så er den nok ikke ligge sagen. Den føler sig bedst hjemme på hovedveje , og andre småveje , hvor dens køreegenskaber kommer til sin ret .