650 Sport Carbon Limited Edition; 'føler sig bedst hjemme på hovedveje'

Lidt om mig selv.

Da jeg langt om længe havde besluttet mig til , at det var på tide , at jeg købte mig mc ( Det var 4 år siden , at jeg tog pappet ) , blev jeg enig med mig selv om , at det vist var bedst at købe en ny , da jeg er født med 10 tommeltotter - og ikke har en skid forstand på motorcykler.

Med 130000 - 140000 kr. På lommen blev mine valg blev følgende : 

Suzuki RF 900 R - 135 heste det kan man da føle på ( jeg var nok ikke blevet ældre vis jeg havde købt den )

Honda CBR 600 F - En lækker cykel med kvaliteten i orden

Ducati 600 SS Supersport - sikke en hamper lyd , og sikke en personlighed.

 

Skæbnen ville dog noget andet - under et besøg hos KS-motor i vejle så jeg en gul cykel , der klart skilede sig ud , fra de andre cykler , som den var udstillet med . Det var en Laverda 650 sport L. E. - Hmmm sej cykel , men ukendt ( for mig ) mærke . det endte med , at jeg kørte til Horsens med en check , og regnede med at køre tilbage på en Suzuki RF 900 R - den var dog blevet fjernet dagen før så det blev ikke denne dag jeg blev mc-ejer. Efter en par dagens spekulationer kunne jeg ikke glemme den gule Laverda - jeg sagde til mig selv , at nu ville jeg være ejer af en Italiener - ned til KS-motor og kigge på deres duc. Spurte sælgeren , hvilken cykel af duc'en og Laverdaen der var mest til sport. Han mente Laverdaen nok var den , der var mest "sporty" af de to modeller ( prøve ture har jeg aldrig fået , da jeg var så dum at røbe , at jeg var på udkig efter min FØRSTE mc ). Så Jeg købte Laverdaen - lige efter , at jeg havde underskrevet papirerne på den kom min tvivl - hva fanden har jeg gjort - købt en cykel , som jeg ikke aner en kæft om - Tvivlen viste sig dog at være uberettiget .

Generelt

Cyklen opfylder alle mine krav , som jeg stillede til den. Der er lidt race over den , dog uden at det vil tage livet af mig ( ikke lige med det samme ) . Da det er en Limited Edition ser man ikke så mange af dem ( 200 bygget - min er nr. 4 ) , hvilket gør , at den - efter min smag - har lidt mere charme , end de cykler som jeg nok ville samligne den med. Der er en del der har sagt til mig , at de syntes den er for dyr i anskaffelse - det ved jeg nu ikke , for jeg føler mig ikke røvrendt.

Køreegenskaber

Cyklen er udmærket til mig som begynder , da den tilgiver en for div. Bommerter . Bremserne er gode , og det gør ingen forskel , om man er 1 eller 2 på cyklen . Motoren er rimelig død fra 0 til 3000 omdrejninger . Fra 3000 til 7000 er der en udmærket og solidt træk .7000 til 9000 det er her fyrværkeriet kommer. Dertil skal der tilføjes , at den ikke egner sig til bykørsel , da skiftet fra 1 til 2 gear ligger ved ca. 60 km/t , så enten ligger den og hakker i 2 eller spinder ved 7-8000 omdr. I 1. 

Med hensyn til dens evner til sving , så har jeg ikke det store at fortælle , da jeg ikke er så "gammel i gården" endnu. Det eneste jeg har oplevet , var på en af mine første ture , da strøg jeg ind i en s- kurve med en 30 km/t begrænsning , min fart var 90 km/t , så svinge det kunne den , for slet ikke at glemme bremsen ( det var efter denne tur , at jeg takkede cyklen adskillige gange , for dens evne til at kompensere for min friske ( læs rådne ) kørsel ) . Lyden på cyklen er ikke det helt vilde , jeg havde håbet på lidt mere bulder ( det kommer først , når motoren for lidt modstand ) , men det findes der råd for ( se modifikationer ). Spejlene er heller ikke for gode - da 50% af spejlet er ubrugeligt p.g.a dine albuer. Motoren vibrere også en del , så jeg regner med at have slidgigt i mine håndled når jeg bliver 30 år. Affjedringen på cyklen er ligeledes i topklasse , den måtte dog stilles i bagenden , da den var lige hård nok til mig ( hoppede rundt i svingene ). En sjov detalje på cyklen er , at tanken ligger under førersædet ( for at sænke tyngdepunktet ) , og påfyldningen foregår under bagsædet . Så under attrap-tanken ligger luftfilteret.

Min konklusion er , at det er alle tiders cykel både til at begynde på , og der er ligeledes muligheder i den , når man har rutinen . Der er også mange muligheder , for at sætte cyklens affjedring og dæmpning , så den passer netop til dig.

Komponenter

Dæk : for Pirelli Dragon GT 120/70 ZR 17 TL , på Marchesini 3,50" alufælg

Bag Pirelli Dragon GT 170/60 ZR 17 TL , på Marchesini 5,50" alufælg

Bremser : For : 2 stk. 320 mm skiver med fast ophæng - 4 stemplede flydende ophængt calibere ( Brembo )

Bag: 245 mm skive med fast ophæng - 2 stemplet fast ophængt caliper ( Brembo )

Affjedring for : 40 mm hydraulisk White-Power upside down teleskopgaffel . 8 trins justerbar fjederspænding og 6 trins justerbar dæmpning. Fjedervandring 120 mm.

Affjedring bag :Svinggaffel med White-Power central støddæmper. 11 trins justerbar fjederspænding og 7 trins justerbar dæmpning. Fjedervandring 65 mm.

Stel : ( designet i samarbejde med Nico Bakker ) Monocoque i 7003 aluminium . Hjælperamme i stål.

Kåbedele : fremstillet af carbon

Motor : 2 - cylindret luft / oliekølet 4 takts twinmotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler.

688 ccm med 70 hingste og en weber-marelli indsprøjtning.

Topfart ???? opgivet til 215 , har endnu ikke haft den over 180.

0 - 100 gøres på 4,8 sek. 

14 km /l ved frisk kørsel

Modifikationer

Cyklen har været sendt retur til fabrikken , for div. Ændringer ( nyt 668 topstykke + nogle bolte blev skiftet) , men det var gjort da jeg fik den . 

Jeg har selv planer om , at få monteret nogle kulfiberpotter fra Termignoni og en dertilhørende chip ( fra formula modellen ) dette skulle give en meget bedre lyd , sænke vibrationerne på motoren , og give sparket ved færre omdr.

Konklusion

Jeg er yderst tilfreds med cyklen , dens køreegenskaber og temperament passer ligge til mig , men hvis det er en hardcore racer man søger , så er den nok ikke ligge sagen. Den føler sig bedst hjemme på hovedveje , og andre småveje , hvor dens køreegenskaber kommer til sin ret . 

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør