ZXR 400 – 1992; ’kørestillingen er mildt sagt super sportslig’

Her kommer først en gennemgang af teknikken og bagefter en kort anmeldelse af min ZXR 400 fra 1992

Motor: 4-cylindret, 4-takts rækkemotor, vandkølet, med 2 overliggende knastaksler, 16 ventiler. Slagvolumen er på 398 ccm. boring/slag 57,0/39,0 mm.
Kompression: 12,1: 1.
Maks effekt: 65 hk (48 kW) ved 13.000 o/m.
Litereffekt: 163,3 hk/l.
Karburering: 4 stk. Keihin CV-type med fladt spjæld. Venturi-Ø: 32 mm
Transmission: 6-trins gearkasse.

Kobling: Flerpladet våd.
Primærtræk: Tandhjul.
Sekundertræk: Kæde og Elektrisk starter
EL-system: 12 volt 322 watt vekselstrømsgenerator.
Tænding: elektronisk. Type: digital.
Forlygte: rektangulær 60/55 watt, halogen.
Stel: Perimeterramme. Dobbelt, lukket, bred type. Rør: firkantet. Materiale: aluminium. Påboltet bagramme i aluminium.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 66,5 grader. Efterløb 82 mm. Akselafstand 1385 mm.
Affjedring for: Hydraulisk teleskopgaffel up/side down type, 3-trins justering. Fjedervandring: 120 mm
Affjedring bag: Svinggaffel med monoaffjedring: Type uni-trak. Justerbar fjederforspænding. Justerbar dæmpning. Fjedervandring 120 mm
Bremser for: 2 stk hydrauliske skiver på 330 mm. med 4 stemplet calipere fast ophængt
Bremser bag: 1 stk hydraulisk skive på 210 mm. med 1 stamplet caliper flydende ophængt
Hjul for: fælg: 3.00"*17" dæk: 120/60
Hjul bag: fælg: 4.00"*17" dæk : 160/60
Mål og vægt: Sædehøjde 790 mm. Frihøjde 152 mm. Tørvægt 170 kg. Tankkapacitet 18 liter heraf 3.5 i reserve.
Præstationer(med ændret styringsboks) 0 - 100 km/t ca. 4 sek og teoretisk topfart på rullefelt 225 km/t
Slut på de tøre facts...

Jeg hentede min ZXR 400 den 01.06.02 (den dag Danmark spillede sin første kamp ved VM i fodbold 2002. Dårlig dag ikke at sidde foran tv'et men når nu cyklen var klar til afhentning, skulle man være et skarn for ikke at slå til, så det gjorde jeg) Det var med stor fornøjelse cyklen blev bragt hjem til beundring og med lige så stor ærgelse jeg tog på arbejde samme eftermiddag og efterlod cyklen hjemme i garagen...
Da det blev fyraften havde jeg en aftale om at tage til jylland og besøge nogle venner og det skulle selvfølgelig foregå på den ny indkøbte mc, så jeg havde bestil billet på mols liniens færge Mads Mols fra Odden til Århus for at slippe for 330 km på motorvej, da den ikke er indkøbt som autobahntourer, og det var med stor forventningsglæde jeg startede 1½ time før jeg skulle med færgen, der lå 140 km. på små landeveje over Hillerød, Fredriksværk, skibby og Holbæk mod Odden foran os, og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Jeg har nu 17.06.02 tilbagelagt lidt over 1000 km på mc'en og er meget tilfreds. Jeg købte cyklen pga. jeg ønskede en sportslig cykel til kørsel på små snoede veje. En cykel hvor der var tænkt mere på køreglæde og feedback til køreren end på touring og høj topfart. Jeg ønskede dog samtidig en 4-takts maskine og så skulle den ikke mindst kunne fås til en realistisk pris samt forsikres uden at ruinere mig, da jeg med mine 21 år og kun 3 års ancinitet ikke ligefrem er ønskekunde hos forsikrings selskaberne
Til kørsel på små landeveje er zxr 400'eren helt suveræn og efter min mening absolut noget af det bedste jeg har prøvet, og det er absolut ikke noget problem at hænge på større maskiner, selvom der bliver kørt friskt til. Bremserne bider helt fantastisk og 1 eller 2 fingre på bremsegrebet er i ALLE situationer mere end rigeligt. Motoren og effekten lader heller ikke noget tilbage at ønske så længe den bliver holdt til ilden og omdrejningerne oppe i nærheden af det røde felt. Det siger sig selv den ikke har det samme bundtræk som en større maskine, men har dog rigeligt med kræfter til at en overhalling ved 80 km/t i 6. gear (ca. 5000 o/m) er en fornøjelse. Den forholdsvis lille kåbe yder en udemærket beskyttelse, selvfølgelig ikke som på en stor BMW eller goldwing men for en hypersports maskine er den efter min mening over middel.
Den eneste negative man kan sige er at man nok ikke skal være meget større end 180 cm, da jeg med mine beskedne 177 cm efter 1½ - 2 timers kørsel beynder at blive træt i benene af den MEGET sportslige kørestilling med benene grundigt foldet sammen og ganske meget vægt på hænderne, men absolut noget man kunne forudse på en så sportsligt indstillet maskine... (som pressen skrev "kørestillingen er mildt sagt super sportslig. ZXR 400 er skabt for ekstremister der gerne ofre 130.000,- for den slags morskab)
Mange sportslige Mc hilsner
Mads Markussen