ZXR 400 – 1992; ’kørestillingen er mildt sagt super sportslig’

Her kommer først en gennemgang af teknikken og bagefter en kort anmeldelse af min ZXR 400 fra 1992

Motor: 4-cylindret, 4-takts rækkemotor, vandkølet, med 2 overliggende knastaksler, 16 ventiler. Slagvolumen er på 398 ccm. boring/slag 57,0/39,0 mm.
Kompression: 12,1: 1.
Maks effekt: 65 hk (48 kW) ved 13.000 o/m.
Litereffekt: 163,3 hk/l.
Karburering: 4 stk. Keihin CV-type med fladt spjæld. Venturi-Ø: 32 mm
Transmission: 6-trins gearkasse.

Kobling: Flerpladet våd.
Primærtræk: Tandhjul.
Sekundertræk: Kæde og Elektrisk starter
EL-system: 12 volt 322 watt vekselstrømsgenerator.
Tænding: elektronisk. Type: digital.
Forlygte: rektangulær 60/55 watt, halogen.
Stel: Perimeterramme. Dobbelt, lukket, bred type. Rør: firkantet. Materiale: aluminium. Påboltet bagramme i aluminium.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 66,5 grader. Efterløb 82 mm. Akselafstand 1385 mm.
Affjedring for: Hydraulisk teleskopgaffel up/side down type, 3-trins justering. Fjedervandring: 120 mm
Affjedring bag: Svinggaffel med monoaffjedring: Type uni-trak. Justerbar fjederforspænding. Justerbar dæmpning. Fjedervandring 120 mm
Bremser for: 2 stk hydrauliske skiver på 330 mm. med 4 stemplet calipere fast ophængt
Bremser bag: 1 stk hydraulisk skive på 210 mm. med 1 stamplet caliper flydende ophængt
Hjul for: fælg: 3.00"*17" dæk: 120/60
Hjul bag: fælg: 4.00"*17" dæk : 160/60
Mål og vægt: Sædehøjde 790 mm. Frihøjde 152 mm. Tørvægt 170 kg. Tankkapacitet 18 liter heraf 3.5 i reserve.
Præstationer(med ændret styringsboks) 0 - 100 km/t ca. 4 sek og teoretisk topfart på rullefelt 225 km/t
Slut på de tøre facts...

Jeg hentede min ZXR 400 den 01.06.02 (den dag Danmark spillede sin første kamp ved VM i fodbold 2002. Dårlig dag ikke at sidde foran tv'et men når nu cyklen var klar til afhentning, skulle man være et skarn for ikke at slå til, så det gjorde jeg) Det var med stor fornøjelse cyklen blev bragt hjem til beundring og med lige så stor ærgelse jeg tog på arbejde samme eftermiddag og efterlod cyklen hjemme i garagen...
Da det blev fyraften havde jeg en aftale om at tage til jylland og besøge nogle venner og det skulle selvfølgelig foregå på den ny indkøbte mc, så jeg havde bestil billet på mols liniens færge Mads Mols fra Odden til Århus for at slippe for 330 km på motorvej, da den ikke er indkøbt som autobahntourer, og det var med stor forventningsglæde jeg startede 1½ time før jeg skulle med færgen, der lå 140 km. på små landeveje over Hillerød, Fredriksværk, skibby og Holbæk mod Odden foran os, og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Jeg har nu 17.06.02 tilbagelagt lidt over 1000 km på mc'en og er meget tilfreds. Jeg købte cyklen pga. jeg ønskede en sportslig cykel til kørsel på små snoede veje. En cykel hvor der var tænkt mere på køreglæde og feedback til køreren end på touring og høj topfart. Jeg ønskede dog samtidig en 4-takts maskine og så skulle den ikke mindst kunne fås til en realistisk pris samt forsikres uden at ruinere mig, da jeg med mine 21 år og kun 3 års ancinitet ikke ligefrem er ønskekunde hos forsikrings selskaberne
Til kørsel på små landeveje er zxr 400'eren helt suveræn og efter min mening absolut noget af det bedste jeg har prøvet, og det er absolut ikke noget problem at hænge på større maskiner, selvom der bliver kørt friskt til. Bremserne bider helt fantastisk og 1 eller 2 fingre på bremsegrebet er i ALLE situationer mere end rigeligt. Motoren og effekten lader heller ikke noget tilbage at ønske så længe den bliver holdt til ilden og omdrejningerne oppe i nærheden af det røde felt. Det siger sig selv den ikke har det samme bundtræk som en større maskine, men har dog rigeligt med kræfter til at en overhalling ved 80 km/t i 6. gear (ca. 5000 o/m) er en fornøjelse. Den forholdsvis lille kåbe yder en udemærket beskyttelse, selvfølgelig ikke som på en stor BMW eller goldwing men for en hypersports maskine er den efter min mening over middel.
Den eneste negative man kan sige er at man nok ikke skal være meget større end 180 cm, da jeg med mine beskedne 177 cm efter 1½ - 2 timers kørsel beynder at blive træt i benene af den MEGET sportslige kørestilling med benene grundigt foldet sammen og ganske meget vægt på hænderne, men absolut noget man kunne forudse på en så sportsligt indstillet maskine... (som pressen skrev "kørestillingen er mildt sagt super sportslig. ZXR 400 er skabt for ekstremister der gerne ofre 130.000,- for den slags morskab)
Mange sportslige Mc hilsner
Mads Markussen

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør