ZX-9R Model E – 2000; ’Mit bedste valg indtil nu’

Historie:
Startede med en Y. guldvirago 1000cc i 86. kørte på den i 12 år. Skiftede så til ZX-10 fra 88. Den kunne jo både styre acc. og bremse. Helt vildt spring op af mc kurven.
Så blev jeg i foråret 05 blændet af en grøn Zx-9R. Det var endnu et stort spring opad, både af kurven og med forhjullet.
Køreegenskaber:
Jeg følte fra første meter respekt for dens mange muskler men også meget tryg. Det svinger bare perfekt, bremser bedre og har et usynligt kabel mellem gassen og smilebåndet. Det har jeg ikke prøvet på nogen anden mc. Jeg har prøvet en del. ZX-10R har den nok også.

Efter en måned kørte den første gang på Knutstorp banen i Sverige og det klarede den med bravur. Der var kun en toptunet erfaren Fireblade der var hurtigere. Der var både torden regn og solskin.
Jeg blev en aften så beruset af dens acc. at jeg kom lidt hurtigt ind i et sving med grus så forgaflen bukkede og stellet knækkede ved frame glideren. Meget uheldigt da der ikke var meget fart på da den ramte stenen.
Måtte så låne en helt ny Cbr600rr til Knutstorp. Den har slet ikke det der kabel. Det fik mange bank på langsiden af de større maskiner.
Har lige løftet bagenden på den grønne med 30mm og det gav en helt anden mc. Den er meget vild på styret og næsten ikke til af køre uden hænder. Det er en rigtig bane opsætning.
Jeg vil dog ikke køre med den på normal vej da jeg føler mig utryg.
Motor/Teknik:
Fantastisk. Har ikke vrøvl med frigear mellem gearerne.
Omkostninger:
Den er hård ved dækkene. Kører på BT014R. Klæber godt til banen både ved tør og våd kørsel.
Gode råd:
Kør med rygbestytter, og resten af det gode udstyr. ALTID. Den har mange kræfter og man kører for hurtigt på den fordi den vågner først rigtig op og viser tænder ved over 7000 omdrejninger.
Konklusion:
Mit bedste valg indtil nu.
Vil købe en racing kåbe til den så jeg ikke ridser de grønne på de 5-6 racedage jeg bare skal have næste år.
Kør pænt og må vinteren blive så kort som min gasvandring.
KAWA STYG