VN800 Vulcan – 1997; ’uovertruffen i sin klasse’

Indledning
Efter at have ligget en sæson på en japansk bogstavracer, sagde jeg til mig selv: Mig selv, sagde jeg, man må eje en customcykel. Som sagt, så gjort. Efter at have lidt et enormt tab på raceren, stod jeg i foråret 97 med en spritny Kawasaki VN800 Vulcan, årgang 1997. Dette er min 5. Motorcykel, så jeg kender efterhånden de forskellige typer rimeligt godt. To sportstourere, en offroader, en racer og nu en custom. En customcykel er egentlig ikke en cykel, man lige springer op på og kører. Bevares, den er da nem at køre, men den kræver en del tilvænning. Primært er det ryg og lysken, der skal have styrket muskulaturen.

I starten syntes jeg, at det var en sløv krikke (jeg kom jo fra en racer med 120 HK), men efterhånden måtte jeg sande, at jeg havde gjort regning uden vært. Når man bare dutter rundt på cyklen, kører man nærmest i forceret tomgang, men når den får lidt omdrejninger, lægger den faktisk rimeligt godt fra land. Det skal siges, at VN800 er den hurtigste i sin klasse (kommentarer?) og det mærkes på benzinforbruget, ca. 16,5 km/l i snit.
Kørestilling
Kawaen er stor for en 800ccm og fødderne er placeret langt fremme således, at jeg med mine 187cm bøjer ca. 90 grader i knæene og hænderne har en behagelig højde og afstand fra kroppen.
Man kan sige, at jeg har prøvet at langturs-teste VN’eren, for da jeg sidste år skulle arbejde et par måneder i Nürnberg, kørte jeg de 1000 km derned. Jeg havde forinden monteret en vindskærm i classic design og det kan jeg klart anbefale til længere ture, dog får man en vis buldren i hjelmen.
Ved så lang en tur, med pause hver 100 km, er benstillingen ikke særlig god, man ønsker sig enten at bøje benene eller strække dem.
Generelt er kørestillingen god til rolig kørsel, det gælder både by og landevej. Hastigheder op til 120-130 km/t kan såmænd også lade sig gøre på motorvej, hvis man har en vindskærm. Hurtigere bliver hurtigt anstrengende.
Køreegenskaber
Mange spørger; "hvorfor købte du ikke en Classic, den er da federe". Ja, federe er nok ordet. Foruden de 20.000 kr. i merpris, er Classic’en med sit brede fordæk også mere tung i styringen end Vulcan’en.
Når man kører derudad på Vulcan’en tænker man: "Mand, den er jo smadder styrevenlig", dvs. nem og hurtig på styringen. Men netop som man sidder dér og tror, at man kan køre sportigt, river rammens bredde én tilbage til virkeligheden. Stellet er nemlig bred som et sæt støttehjul og frihøjde er der ingen af. På venstre side er det støttebenet, der først går i jorden, så pas på med de hurtige venstresving.
Apropos nu vi er ved det med at vælte: Ved denne type cykel sætter man ikke foden ned på jorden som på en tourmodel, men nærmere fremme foran motoren, så en opbremsning i et sving i et lyskryds kan det nemt udvikle sig og med glatte skosåler kan det gå helt galt.
Udseende
Kawasaki har ikke skammet sig over, at vise hvor de har kigget hen, da de designede VN800. Tanken er stor og bred og luftfilteret sidder på højre side. Instrumenterne er placeret på tanken og sædet er komfortabelt. Når man kører med integralhjelm, er det svært at aflæse instrumenterne, men med pilothjelm er det intet problem. Det, jeg godt kan lide ved VN’eren er, at tingene er hvad de giver sig ud for at være. Luftfilterboksen indeholder, gisp, et luftfilter og der er rent faktisk benzin i tanken.
Ekstraudstyr
Jeg har i det forløbne år monteret en del ekstraudstyr på cyklen. I Sverige købte jeg et højt ryglæn. BEMÆRKNING: I Danmark får Kawasaki udstyr, som er produceret i Tyskland, i Sverige kommer det fra USA. Dette afstedkommer visse designforskelle.
I Tyskland købte jeg et sæt Hein Gericke fremrykker-fodhvilere, der flytter fødderne ca. 16cm frem. Disse viste sig på hjemturen, at være mere egnet til langtur end de originale, men de tog et par uger at vænne sig til.
Derudover har jeg monteret blinklysgitter, afstandsholdere til sadeltasker, andre greb og som sagt, en vindskærm.
Jeg har til i år fået monteret en stålarmeret bremseslange, da den originale gav noget svampede bremseegenskaber. Dette kan klart anbefales.
Jeg vil generelt anbefale, at købe dele i udlandet. Der er en del penge at spare, hvis man er helt sikker på, hvad man skal have. Men undersøg først priserne her i landet, det er nemlig ikke alt, der er billigere i andre lande.
Konklusion
Uden at have prøvet andre modeller vil jeg sige, at denne model er uovertruffen i sin klasse med fine køreegenskaber og en utrolig lækker motor. Gearskiftet er let og uproblematisk
Den har efter min mening kun to svagheder: Dårlig frihøjde og kædetræk. Nåja, og så siger udstødningen ligesom ikke nok.
Med det høje ryglæn jeg har monteret, overgåes passagérkomforten kun af en Goldwing.
Overordnede data
Effekt: 55HK/7000 omdr./min
Moment: 64Nm/3300 omdr. Min
Hjul for/bag: 80/90-21" / 140/90 – 16"
Egenvægt tør: 225 kg
Gennemsnitsforbrug: 17,0 km/l
0-100km/t: ca. 5,5 sek.