GPZ500S – 1993; ’skuffet over dens dårlige lakkvalitet’

Generelt:
Maskinen er min 2. motorcykel og købt som brugt i sommeren ‘96, og jeg regner med at beholde den (ihvertfald) indtil den er betalt engang i slutningen af ‘99.
Jeg havde egentligt planlagt at købe en ny, men de var hurtigt udsolgt.
Andre maskiner jeg overvejede var Honda CB 500, Suzuki GS 500 E, og Yamaha XJ 600. Nå, men det endte altså med en brugt Kawasaki.
Kawasaki ER 5 kom først i 97. Den har i øvrigt samme motor som GPZ 500 S, dog med en mildere tuning, der giver den 50 hk i stedet for 60, og en mere rolig karakteristik.
Jeg er lidt skuffet over dens dårlige lakkvalitet. Allerede da jeg købte den havde den en hel del rust i kanten omkring tankens underside (viste det sig). Når man sliber det ned og giver den Hammerite kommer rusten dog ikke igen, men det kan vel ikke være nødvendigt på så forholdsvis ny en motorcykel.

Det samme gælder stellet. Mange steder omkring svejsninger er den rusten, og man opdager hurtigt hvor mange svejsninger der er på sådan en motorcykel, når først man begynder at lede. En trøst (omend ringe) er det dog, at stellet allerede fra fabrikkens side har en farve der meget tæt matcher den grå Hammerite, så man behøver ikke at male over bagefter.....
Og så et godt råd: Hvis du nogensinde står og skal vælge mellem to ellers ens motorcykler, så tag den der IKKE har hvide fælge. De bliver ekstremt hurtigt beskidte, ikke kun pga. kæde fedt, men også bremsestøv, vand, og generelt snavs.
De ovenstående kommentarer skal ses i lyset af, at den står udendørs marts-november, men indendørs om vinteren. Jeg kører på den til arbejde, dvs også i regnvejr.
Køreegenskaber:
Sammenlignet med min gamle 1-cylindrede Yamaha (se testen andetsteds) er det jo en raket. Den kræver dog en hel del omdrejninger, før den laver noget, og den er ret højt gearet i 1. gear, så det kan være besværligt
at køre meget langsomt. Ligeledes kræver hurtige accelerationer fra stilstand at man filer godt på koblingen, ellers sker der ikke rigtig noget før den passerer 50 km/t (men så gør der også). I det hele taget kommer "sparket" ved 7.000 o/min, og så ræser den ellers opad mod det røde felt ved 11.000 o/min. Samtidig med at den generelt er højt gearet ligger 4-5-6 gear meget tæt.
Så hvis man ligger og tøffer med 80 km/t i 6. gear skal man ikke ét, ikke to, men tre gear ned hvis man vil accelerere seriøst. Så bliver 3. gear så også ved til 140 km/t, hvis det skal være.
Når man skal standse igen sker det overbevisende, på trods af den enkelte skive. Måske er jeg her farvet af mine erfaringer med Yamahaen, der kun havde tromlebremse foran. Men når en MC kan lette baghjulet på tør asfalt, så er forbremsen vel ikke helt ringe? Bagbremsen er en tromlebremse, og den gør sit arbejde så godt som man nu kan forvente.
Ved højfartskurver (motorveje over 160 km/t, fx Hillerødmotorvejen, hvor den bliver til ring 4 mod Ballerup) var den som standard ustabil. Der var intet slør nogen steder, dæktrykket var OK, men ustabil var den. Så fik jeg her i vinter sat en forgaffelbro på den, og fik monteret progressive forgaffelfjedre, og det hjalp. Med de nye fjedre dykker den heller ikke så meget når den bremser, og det gør jo ikke noget.
Så kommer det underholdende, nemlig små sving! - Det er den god til.
På grund af de små 16-tommerhjul kommer den meget hurtigt om hjørnerne.
Der er også frihøjde nok til, at jeg kun én gang har haft en støvlesnude i jorden, men det sker nok igen en dag...
Hvis man holder omdrejningerne oppe er det faktisk decideret underholdene : -)
Hvis man kaster rundt med den i meget snævre sving (læs: undvigemanøvretræning) kan underkåben dog godt gå i asfalten. Det
betyder ikke noget for stabiliteten, men man bliver forskrækket første gang (det larmer). Det er dog ikke sket efter jeg fik skiftet forfjedre.
En enkelt problem har det lille forhjul dog givet anledning til. Hvis man lader den motorbremse fra 30-40 km/t og slipper styret begynder det (styret) at slå helt vildt! Hvis ikke man fanger det i en fart tør jeg ikke tænke på, hvad der sker. Jeg var meget rystet første gang det skete, og fór ned til forhandleren. Han sagde så, at det var meget normalt (forklaring følger), men kontrol lerede den da for slør overalt, samt skæve fælge. Der var ikke noget galt. Med det lille hjul (lille gyro-effekt) og en ret stejl forgaffel er det noget flere af senfirsernes sportsmaskiner kan finde på, og der er ikke noget at gøre ved det. Jeg har hørt om, at FJ 1200 kan have samme problem, og selv den nye XJ 900 (OK, ikke en sportsmaskine) kan finde på det (læs Touring-Nyts test af den). Problemet skulle være en af årsagerne til, at de fleste fabrikker har droppet 16-tommer hjulene igen. Monteringen af gaffelbro og progressive fjedre har ikke hjulpet. Jeg har også prøvet at eksperimentere med fjederindstillingen bagpå (det eneste, der kan justeres), men det har ikke gjort nogen forskel. Hvis man kører med nogen bagpå er der intet! -
mærkeligt. Nå, men med mindre man har et stort behov for at køre uden hænder, så er det jo til at leve med....
Økonomi:
Jeg har kørt små 20.000 km på den indtil videre.
Den går 15-25 km/l, afhængig af kørestil. 15 hvis man kører hurtigt (over 150 i snit), 20 hvis man kører normalt (byture, ture med op til 120 km/t, også med heftige accelerationer, det er den ligeglad med), 25 ved et par lejligheder hvor den kørte langture og overholdt hastigheds begrænsningerne hele vejen, både på motor- og landevej (kedeligt, i øvrigt).
Almindelige rullende udgifter, dvs benzin, olie, dæk, kæde, og service på værksted (jeg laver ikke selv noget på den her) har foreløbig kostet lige under 1 kr/km. Den skal til service og have skiftet olie for hver 5.000 km, og det synes jeg er lidt tit i betragtning af, at den er vandkølet. Den bruger i øvrigt ikke noget olie mellem olieskiftene (den har nu gået små 35.000).
Dertil kommer så forsikring (kasko i TopDK) lige omkring 5.000 kr/år, vægtafgift, og ikke mindst afdrag på lånet.
Jeg har skiftet bagdæk 2 gange á 1.050 kr, og fordæk én gang. Det bagdæk jeg selv sled ned kørte lige omkring 9.000 km (Pirelli MT 08), og der var mange hurtige ligeudture iblandt. Det nuværende vil holde noget længere, især da jeg er begyndt at slide mere på siderne fremfor bare at køre ligeud.
På trods af den forholdsvis lille motor kan den i øvrigt godt fylde et (stort) telt med røg, hvis det skal være og trække op til topgear, hvis man holder omdrejningerne igang (fy-fy skamme...)
Teknik:
2 cylindret vandkølet rækkemotor med 2 overliggende knastaksler og 8 ventiler
498 ccm
60 hk ved 9.800 o/min
46 nm ved 8.500 o/min
6 gear, kædetræk og elstart.
Topfart 190 km/t (reelt, svarende til 200 km/t på speedometeret)
0-100 ca 5 sec (fabrikstal)
Enkelt skivebremse foran, tromlebremse bag
16 tommer fælge for og bag
fordæk 100/90-16, bagdæk 130/90-16
Tørvægt 172 kg
Tankkapacitet 18,5 liter, deraf ca 3 i reserve.
Opsummerende
Når jeg nu læser testen igen fylder det negative en hel del. Det er ikke fordi jeg vil fraråde folk at købe en GPZ500, men mere fordi jeg har forsøgt at give et knapt så rosenrødt billede som det man normalt ser.
Det virker jo ikke intelligent at købe en motorcykel, for derefter at rakke ned på den. Generelt er jeg glad for den, og hvis jeg havde købt en hvilkensomhelst anden maskine havde den også haft sine småproblemer.
Jeg er kommet med nogle kommentarer omkring køreegenskaber og andre emner, hvor det antydes, at jeg ikke altid kører "pænt". Jeg vil forsvare mig med, at jeg kører efter forholdene, og at en mc er ikke bygget til (hele tiden) at køre 80 km/t på landevejen. Vigepligter, røde lys, og dobbelt optrukne spærrelinier nyder min fulde respekt.
Og som en kammerat (der ikke har mc) sagde: "Hvad er ideen med at have en motorcykel, hvis man altid følger færdselsloven?"

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør