350 style - 1998; 'basal motorcykel'

Generelt: Meget basal motorcykel som dækker daglig transport, samt en tur i det grønne i ny og næ. Har kræfter til at følge med anden normal trafik på landevejen, men kan på ingen måde sammenlignes med moderne motorcykler med hensyn til køreegenskaber, motorkraft eller driftsstabillitet.

Køreegenskaber: Basale.

Motor/Teknik: Gammeldages teknik, som udmærker sig ved at være let at repererer. Desværre er det også nødvendigt det meste af tiden.

Omkostninger: Små, men konstante. Reservedele er billige, men der er et konstant forbrug af dele, som man ikke forventer ved en motorcykel.

Gode råd: En motorcykel som er bygget til enkel daglig transport. Dens store problem er driftssikkerheden, hvilket medfører, at intervallerne imellem driftsstop er alt for korte. Problemerne er generelle, og kan ikke løses ved eftersyn, vedligeholdelse eller udbedring. Derefter flyttes problemet bare.

Såfremt denne motorcykel skal kunne anvendes til det den er bygget til, er det væsentlig at JAWA-fabrikken får forbedret driftssikkerheden generelt over hele maskinen. Elles kan den kun anbefales hvor en 45-knallert er et bedre alternativ.

Køreegenskaber kan forbedres med oversize bagdæk, hvilket giver en bedre indstyring i sving. Cyklen er generelt meget påvirket af forgaffelolien. Skift forgaffel ofte og gerne til en tykkere olie en foreskrevet, da det giver en fastere forgaffel og dermed bedre (for en jawa) køreegenskaber.

Få styr på oliedoseringen. Min erfaring er, at det er bedre med lidt for meget olie end lidt for lidt. Dette medfører et stort forbrug af nye tændrør, men betragt det som en driftsomkostning.

Af øvrige svagheder ud over oliedosering er, kobling, hjullejer (tætning), bremser (slæber), Tændrør (glødetal tilpasses årstid), og kronrørsleje.

Konklusion: En motorcykel til kort daglig transport. Har meget dårlig driftsstabilitet, selv fra ny. Hvis dette blev løst kunne den være et alternativ til en MZ. Men mit indtryk er, at MZ'en grundlæggende er bygget bedre. Præget af mange småfejl som opstår igen og igen. Såfremt stabiliteten blev øget, og den blev udstyret med et 5'te gear, kunne den anbefales. Ellers vil jeg fraråde maskinen og henvise til en MZ eller en meget brugt japansk cykel.

Motor:2 cyl 2 takt
Ydelse: 25 hk
Acc.: 0-100 km/t: ca 12 sek
Topfart: 120 km/t
Køling (luft/olie/vand): luft
Bremser (antal/type/størrelse):skive/tromle
Transmission (Kæde/Kardan/Rem):kæde
Vægt (tør):
Nypris: 25.000

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør