VFR750FG – 1986; ’ kraftoverskud i hverdagen’

Generelt:
VFR er en sportstourer, og kørestillingen er let foroverbøjet. Ved hastigheder under 80-100km/t kan den godt være lidt hård ved håndledene, men måske er det fordi min tidligere motorcykel(Suzuki GSX250EX fra 1982) havde en meget oprejst kørestilling, at jeg ikke er vant til vægt på håndledene.
Køreegenskaber:
Den styrer meget kvikt pga. det lille 16" forhjul. Da den kom frem blev den også betragtet som en "racer", der skulle konkurrere med andre i 750ccm klassen.

Motor/Teknik:
V4-motoren er en perle!. Dens stamfader er VF'eren, som dog havde en del problemer, med bl.a. knaster og plejlstangsleje. Disse problemer blev afhjulpet da VFR'en blev designet. Den har et meget jævnt træk, og yder officielt 105Hk ved 10500rpm. I MC-kredse har motoren ry for at være næsten uopslidelig, og min går som ny efter 110000km, og den bruger ikke en dråbe olie selvom den får klø en gang imellem. Jeg har haft den på rullefelt efter 106000km, hvor den smed 96Hk på baghjulet(Hvilket passer meget godt med 105Hk på krumtappen). Den er meget omdrejningsvillig og begrænseren begynder ved 12000rpm.
Omkostninger:
Jeg har kørt lidt over 5000km på den, og har kun haft almindeligt vedligehold på den. Jeg har skiftet kædekit og dæk + olie og filter. Den er rimelig billig med dæk, da den kører på smalle typer.
Benzinforbruget er meget afhængig af køremåde, og den er tørstig hvis den får klø. Jeg har kørt alt mellem 13-19,4km/l på den. Ved normal frisk kørsel kører jeg 15-16,5km/l.
Gode råd:
Desværre har den nogle sjældent brugte dæk-størrelser, så udvalget er ikke så stort. Jeg har smidt et par Bridgestone BT45 på, og de er supergode. Mange fristes til at bruge et bredere bagdæk end normalt, lad være med det, da det forringer køreegenskaberne.
Konklusion:
En motorcykel jeg er enormt glad for. Den har masser af kraftoverskud i hverdagen, og kan nemt klare længere ture uden at man bliver ødelagt i ryg/skulder og balder.
Motor:
748ccm V4 med 4stk. 34mm CV kaburatorer.
Ydelse:
105Hk ved 10500rpm.
Acc.: 0-100 km/t:
3,2sek.
Topfart:
Opgivet 235km/t. Jeg har haft en speedometervisning på 240km/t
Køling (luft/olie/vand):
Den er både oliekølet og vandkølet.
Bremser (antal/type/størrelse):
2x276mm skiver med flydende 2-stemplet kaliber foran. 1x256mm dobbelstemplet kaliber bag.
Transmission (Kæde/Kardan/Rem):
Kædetræk.
Vægt (tør):
196Kg
Nypris: Kostede i 1986 90.000kr

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør