VF500FII – 1986: ’ utrolig glad for min’

Overvejelser før/i forbindelse med købet:
Hondaen er min 1. egen cykel og indtil jeg købte den havde jeg lånt mig frem med den forudsigelige konsekvens at jeg blev hooked. Jeg havde det vel ligesom så mange andre ,store (men samtidig noget diffuse) krav og små finanser så jeg skulle have mest muligt ud af 30-40.000 kr.,de cykler jeg overvejede var GS500,XJ 600 og GPZ 500 også fordi der var og er store muligheder for at lære stadigvæk ;-)). GS'eren blev hurtigt sorteret fra da jeg vurderede at den for hurtigt ville blive kedelig.GPZ'eren var lige i overkanten for dyr og XJ'eren var jeg meget tæt på at købe,men en handel gik i vasken,hvilket jeg bagefter blev ret glad for da jeg pludselig fandt en salgsannonce i dk.loppemarked.motorcykel (i dag dk.marked.privat.motorcykel) med en VF500FII til små 30.000,ud at se på den med det samme og jeg var "tændt" på den umiddelbart,med slet skjult skam må jeg indrømme at udseendet talte ret meget.Det var lige præcis det jeg søgte efter: En sportslig MC til en billig penge!!

(Tak til Peter for at sælge mig cyklen,det gjorde ondt på ham kunne jeg se ;-)) ).
Cyklen er først og fremmest købt til sjov og ballade,ikke som transportmiddel omend den tjener som sådant om sommeren,dette er også i fin harmoni med cyklens karakter.
VF500FII handles i øjebliket til mellem 28-40.000,en pris på mellem 28-32.000 er rimelig mere bør man ikke give, allerhøjest 35 kkr. hos en forhandler hvis cyklen er i fin form,de 40 kkr. er absolut for meget!!

Generelt om VF500:
Cyklens historie daterer sig tilbage til -84,den fik en ret kort levetid idet den kun blev produceret i 84-86,hvad jeg har hørt en del amerikanere græde lidt over,de var specielt glade for modellen,der går under navnet interceptor over there,men de må jo have ment at de kunne gøre det bedre hos Honda og da CBR kom frem kort efter havde de jo nok ret! De cykler der er i DK er hovedsagentlig fra -86 idet importøren fandt et billigt restparti (et eller andet sted-det kender vi jo) som så blev solgt til favørpris 55.000,et tilbud som mange sagde ja til det år.Der er efterhånden ikke så mange tilbage af dem,hvilket nok har flere forskellige årsager dels den korte salgsperiode og dels at VF500-motoren har ry som et noget følsomt gemyt,og da cyklen jo er lagt ud som en sportsmc har mange cykler givetvis fået mange tæsk og er afgået ved motordøden.VF500 findes i 2 varianter;FII med helkåbe og FI med halvkåbe,min helt personlige vurdering er at cyklen fortjener helkåben idet en sådan jo ligesom hører sig til på en rigtig plasticraket.

Mere specifikt om cyklen:
Stel og motor:
Stellet er en lukket rørramme af firkantede profiler og min umiddelbare vurdering er at det er ret vridningsstabilt (men min erfaring er dog ikke stor) selv når man smider rundt med cyklen,føles det ikke blødt når man går til stålet,forvent dog ikke noget i retning af et moderne deltaboxstel,det er og bliver noget helt andet
Motoren er en vandkølet 4 cyl. 16 ventilet sag som Honda opgiver til 70 Hk,så mon ikke det er noget i retning af 55-60 hypper på baghjulet i virkelighedens verden,altså ikke overvældende ,men nok til lidt sjov,hvis man alligevel sjældent vil op at ringe i nærheden af de 200.
Karakteristikken er som på de fleste sportsmc'er,det er en død sild under 7-8.000 rpm hvorefter kræfterne kommer ret pludseligt og over et ret snævert rpm-område med max. moment omkring 10.000.For ikke at overdreje motoren er cyklen forsynet med omdrejningsbegrænser ved 12.800 (har prøvet det et par gange,uha scary stuff!!).Ved lave omdrejninger er den bare your every day run at the mill symaskine
Motoren er som sagt kendt for at være noget følsom,dels er der jo den kendte sag med Hondas V-motorer fra midtfirserne som spiste knastaksler til morgenmad (noget med for lavt olietryk p.g.a for tykke føderør) ,men det gælder kun for de tidligste af V-motorerne,og så vidt jeg ved ikke for 86-VF500FII.Om det gælder for et givent motornr. kan man få oplyst hos Honda som så skifter knastaksler uden beregning,,hvis motoren har fået skiftet knaster,så er der i reglen tilføjet et X til motornr.Desuden var 70 Hk til 500 ccm jo rimelig meget i -86.Når det er sagt så har jeg ikke haft nogle motorproblemer med min endnu,den bruger ingen olie og har immervæk gået 64.000 km.,men det er en motor som man skal passe lidt på,og være ekstra opmærksom på, specielt at den er gennemvarm før man fyrer den af!!
Pas også på med at rode for meget i motoren med mindre du ved præcis hvad du gør,dels er motoren ikke særlig servicevenlig,for at stille ventiler f.eks. skal køleren + en masse andet demonteres for at komme til de forreste cylindre og det er ret besværligt at komme til mange ting.Dels er den vist ikke særlig tolerant overfor fumlefingrede,jeg har hørt om nogle der har skruet deres totalt i stykker!!Og min mekaniker har fortalt mig at den er ret justeringsfølsom (Prøvede selv at stille ventiler,men det gik totalt i Anders And,så motoren får værkstedet lov at rode med,vil du absolut pille så læs Clymer-manualen godt inden du går i gang)
Er du erfaren i motorer så fint gå endelig i gang,men er du nybegynder så consider yourself warned
Andre dele end motoren er ikke mere besværligt end ellers,så der kan man sagtens ordne en hel del selv

Affjedring,hjul, dæk og bremser:

Affjedringen er fortil en konventionel luftunderstøttet Showagaffel og bagtil med en Prolink-affjedring med rimelig gode indstillingsmuligheder: Fortil kan man indstille lufttrykket og bagtil såvel lufttrykket som dæmpningen (4 trin) ,men lad nu være med at bruge kompressor til at regulere lufttrykket (eksplosionsfare) brug en cykelpumpe!!Da jeg stadig er ved at udforske cyklens grænser kan jeg desværre ikke give et entydigt svar på hvornår (og om ) affjedringen giver op,men det er ikke sket endnu
Cyklen har lille forhjul 16" og 18" baghjul som det jo var på mode dengang hvilket gør styringen livlig,men også at cyklen er lidt mindre retningsstabil ved sillyspeeds end cykler med 2*17",desuden er forhjulet med mekanisk anti-dive ,4-trins justerbart (af Honda betegnet som TRAC) om dette er en fordel eller ej ved jeg ikke rigtig (men jeg bruger det nu alligevel-systemet kan dog slås fra).
M.h.t til dækvalg så har jeg ikke prøvet så meget endnu,de dæk der sad på cyklen da jeg købte den har jeg først for nylig slidt ned,men de manglede definitivt noget grip.Cyklen har nu fået Metzeler Me 99 A bag og Pirelli MT 69 Strada for,men jeg mangler endnu at teste denne komb.Skal man sætte high-end dæk på sådan en cykel?Nu sætter hjuldiameteren bagtil (110/90) jo sine naturlige begrænsninger,jeg bruger selv 130,og højere bør man absolut ikke gå,ville nok også være lidt overkill!
Forbremserne de er bare suværene (dobbelt 2-stemplede og 255 mm skiver) lette at dosere og kan tage kraftigt ved hvis det er påkrævet, her er tale om stoppies galore!! (Det er jo ret sjovt at se bilisterne tabe underkæben når man laver sådan en).Bagbremsen(skive) er noget hø,den er alt for effektiv og blokerer for et godt ord.Jeg har endnu ikke oplevet at bremserne har mistet effekt ved hård kørsel,men på den anden side er mine "sports" ture sjældent over 50-60 km.
Kobling og gearkasse:

Koblingen er hydraulisk aktiveret,hvilket er lækkert da den så stort set er vedligeholdelsesfri og det fungerer bare,min kobling begyndte dog at glide ved 56.000 km,men det blev klaret med nye fjedre og friktionsplader (700,-).Gearkassen er 6. trins og af "klonk"-typen ihvertfald 1. gear som også forekommer noget kort,hvilket dog er et kendt Hondafænomen,6. gearet er som på mange cykler kun noget den har for at kunne nå de 200 km/t man har ikke rigtig brug for det til daglig,med mindre man cruiser,hvilket jeg meget sjældent gør.Holder man af at skifte gear uden brug af kobling,ja så er vifferen ret tilgivende her ;-)),alt i alt en fin lille kasse

Køreegenskaber og komfort:
Det kan egentligt siges ganske simpelt,denne cykel har det bedst på en (meget) snoet landevej mellem 70-140 km/t...Der er den bare hyle-hamrende-sjov....touring, højhastighedskørsel og tilbagelænet stil er ikke dens livret.Hele cyklens M.O. er svingkørsel,dermed ikke sagt at den kan hænge på nutidens sportscykler,dertil er den simpelthen for motorsvag og køreegenskaberne vel heller ikke helt på højde med en moderne bogstavsracer,men cyklen er blot sjovest at køre på en krøllet landevej IMHO.Jeg er endnu ikke blevet opmærksom på at den skulle have nogle specielle unoder (men er som sagt først ved at udforske) og til cyklens gode sider kan nævnes dens styre/svingvillighed (s-kurver er en af livretterne) og ret gode forbremser.Kommer der en passager bagpå så stiller sagen sig helt anderledes,det kan den ikke lide,afffjedringen kan jo sagtens justeres til den ekstra vægt men den bliver tung som en elefant at styre og tilsvarende med sidetasker som har en uforholdsmæssig negativ indflydelse ,den bliver simpelthen utrolig følsom over for sidevind, så alt i alt har den det ikke altfor godt med for megen vægt bag piloten.Højhastighed (hvad er det i grunden?) ja det ka'en da godt,men jeg synes nu godt at den kunne være lidt mere retningsstabil ved 205,men man skal altså også heropad før man lægger mærke til det,dette kræver nu også at man kryber godt i læ af kåben.
Til langsom bykørsel er cyklen ikke specielt egnet,da man hænger noget på håndleddene hvilket bliver lidt trættende efter en ½ times tid,desuden gør kåben at varmen stråler opad mod køreren så når man holder stille bliver det hurtigt ulideligt om sommeren (om efteråret er det derimod dejligt med indlagt varmeapparat ;-)) ).Kåben er veldesignet og giver god læ,blot dannes turbulenserne lige i hjelmhøjde (når man er 1.90) så der er en del vindstøj,hvilket dog sandsynligvis kan afhjælpes med et andet kåbeglas. En sjov detalje er 2 aflæggerum i hver side af kåben,som kan bruges til lidt værktøj,klude,kædespray m.m

Økonomiske betragtninger:
Cyklen kan jo købes ganske billigt nu og er også billig i forsikring (jeg betaler 1400 i ansvar som nystartet i -98) og havde jeg valgt kasko ville det have været omkring 5000,- reservedelspriserne ligger nok nogenlunde midt i feltet,når man altså lige undtager Prolinkaffjedringen og kåben (16.000!!)disse 2 dele er hunde-hamrende dyre!!Brugte reservedele kan ofte findes rundt om i DK f.ex hos LC-racing i Rønnede og originale nye kan man ofte finde billigt på nettet f.ex hos David Silver spares i UK.Ellers har jeg ikke haft de store udgifter på min endnu,bortset fra almindelige sliddele (dæk,klodser,koblingsplader/fjedre,olie, tændrør, filtre m.v.),regn med at denne cykel spiser mindst et bagdæk pr. sæson (1000,-) og er hård ved bremseklodserne.Desuden er den ret tørstig, regn med et gennemsnit på 15 km/l (92-blyfri) ved blandet kørsel (læs: kører cyklen som det er meningen man skal)

De definitivt negative sider af cyklen:
Motoren går ujævnt ved +160 på motorvej når tanken er halvtom,ja jeg ved godt at det lyder totalt åndssvagt men er ikke desto mindre sandt,det er noget med at der blæses varmt luft op på benzinslangen og derved skaber damplommer i systemet,Honda har udviklet et specielt varmeskjold til at forhindre dette, men jeg har endnu ikke fået monteret et sådant : -(.
Og så er den lille,jeg er selv 1.90 og det er altså mindst 5-10 cm for meget,det kan gå til daglig men når turene begynder at blive over de 200 km så kan man altså godt mærke det i nakke,ryg,og ben.Hvis man vil bruge den til touring (hvad jeg på det kraftigste vil fraråde ;-)) ) så er alt over 1.80 no go.
Passagerkomforten er som på den slags cykler....elendig

Lidt data:
motor: 4 cyl 16 vent. 90 graders vandkølet V-motor 70 Hk ved 11.500 rpm
4 stk. 29 mm keihin karb.
4 takt 498 ccm
vægt: 186 kg tør (sådan ser den nu ikke ud)
tankkapacitet: 16 l heraf 4 l i reserve nok til ca. 230-250 km
Bremser: dobbelt-skive for enkelt-skive bag
Transmission: 6-trins gearkasse med hydraulisk kobling.
acc.: 0-100 4,9 s
0-160 13,5 s
tophastighed: en 200 stykker (fabrikken siger 206,men jeg tvivler!!)

konklusion:
Skal man købe sådan en,hvis man får muligheden??Det vil jeg hverken fraråde,dertil er den altfor sjov,eller anbefale,der er jo et par småting at være opmærksom på,men jeg håber at ovenstående kan indgå i beslutningsgrundlaget,det er vel ikke den typiske begyndermc,men kan man styre sig bare lidt kan den sagtens bruges som sådan og man kan have den 1-2 år før man må videre ;-))
Ps! Jeg har været (og er stadig) utrolig glad for min
Michael

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør