CX 650E – 1985; ’ var altså bare dejlig’

Min første motorcykel. Så er jeg vel inhabil, men den var altså bare dejlig! Købt ny i 1985.
Den var dog ikke særlig driftsikker, hvilket var hovedårsagen til at jeg solgte den efter at have kørt 57.402,2 km. på den. Det er et tal jeg delvist har regnet mig frem til, for efter ca. 40.000 km. var et plastiktandhjul i speedometerhuset slidt op, og hele molevitten skulle skiftes (og det var dyrt). En underlig fejl så tidligt. Motorcyklen havde dog kørt ca. 50.500 km. på det tidspunkt, men ved 10.531 km. smadrede jeg det første speedometer og en del andre ting i et styrt. En af dem man helst var foruden, men det er en helt anden historie. Det var ved den lejlighed jeg skiftede kvartkåben ud med en pichler. Jeg havde nær skiftet til bil dengang. Jeg var faktisk ude at se og prøve, men jeg besindede mig heldigvis.


Modellen havde andre småfejl, som f.eks. bøvl med knastkæden efter 28.134 km. og på et tidspunkt røg ensretteren så den ikke kunne lade. Termostaten strøg sig også en tur, men på trods af alle de småfejl, så var det nu stadig en dejlig MC.
Den var meget komfortabel, med et rigtig godt sæde og let adgang til justering af affjedringen med trykluft.
Præstationsdata er ikke det vigtigste på sådan en maskine. 64 HK i en 650'er. Hmm. Men en god V2 motorkarakteristik og et kæmpe bundtræk gør underværker.
Den føltes meget kvik til normal kørsel og kunne godt gå på baghjulet. Det var først når man kom ud på de store veje og motorvej, man kunne mærke det ikke var nogen superbike. På små snoede veje skulle man også kæmpe lidt med den hvis man ville prøve at køre sportsligt. Tendens til wobling når man nærmede sig tophastighed, men hvis den blev lagt langt ned i et sving, kunne denne wobling sætte ind allerede ved 140 km/t. Jeg gyser stadig ved tanken om dengang jeg fandt ud af det.
Ellers lå den støt på vejen, og selvom jeg et par gange ved et uheld har blokeret både for- og baghjul, kom jeg aldrig i problemer af den grund.
Den havde for øvrigt ret gode bremser, og den motorbremsede også mere end jeg har prøvet på nogen anden MC. Det er jo en smagssag om man bryder sig om det. Selv ved ligeud-kørsel på tør asfalt kunne baghjulet blokere, hvis man slap gassen ved høje omdrejninger i 1. eller 2. gear. OK, Pirelli MT58 Super Tour dæk, men alligevel. De gode bremser skyldtes måske at jeg fik sat Metzeler ME 33 laser dæk foran.
Den så ligesom lidt forkert ud, efter jeg fik sat Pichler hel-kåbe på, men ikke lang tid efter fik jeg sat et sæt Krauser K2 tasker på, og så var der balance igen. Nu så den rigtig flot ud, og var som skabt til rejser. Den store flade tank kunne nemt have en stor tanktaske på, bagsædet var det bedste som hun hidtil har siddet på, kardantrækket er også rart på rejser (sviner ikke) og motorkarakteristikken gjorde, at man kunne køre med fuldt (over)læs op af en 14% stigning i bjergene i noget nær tomgang rundt i hårnålesvingene, og den kunne ikke drømme om at gå i stå! Endnu et plus ved rejsebrug var, at når den fik fuldt læs på, så var tendensen til wobling væk. Intet problem at køre hurtigt i Tyskland.
Og så kunne den køre langt mellem optankningerne. 396 km på en tankfuld var det længste jeg prøvede, og det var uden at køre på nogen speciel måde. Specifikationer siger ganske vist en 19 liters tank, men jeg har da været helt oppe på at fylde 20,3 liter på. Så var den ganske vist også løbet tør. Mit gennemsnit i den tid jeg havde den lå omkring 18 km/l.
Lyden fra en CX 650 E er næsten et kapitel for sig. En dyb buldren fra en V2'er, kraftig, men alligevel blød uden at være for larmende. En helt igennem fed lyd, der efter min mening kun overgås af en Ducati. Da jeg købte TransAlp'en, som også er en V2'er, regnede jeg med, at jeg fik lidt af den samme lyd igen, men ak. Selvom en TransAlp lyder godt, så lyder den som en gammel folkevogn sammenlignet med CX'eren. OK en Kawasaki VN 1500 lyder også godt, men den fandtes jo ikke dengang i CX'erens dage. Nu er der jo nok mange der tænker, at den eneste rigtige MC er en HD. De har muligvis ret, jeg har aldrig prøvet at køre en. Jeg kan dog bedre lide lyden af en Ducati (som jeg heller aldrig har prøvet at køre).
Hvorfor solgte jeg så denne drømmecykel? Tja, der skulle prøves noget nyt, og jeg prøvede at købe flere hestekræfter og mere driftsikkerhed. Det lykkedes sådan set også, men jeg har alligevel savnet CX'eren mange gange siden, og en af de få ting jeg gerne ville gøre om i livet skulle være, at den motorcykel ikke skulle have været solgt så tidligt.

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør