180 - 1998; 'pris og kvalitet hænger sammen'

Generelt: En meget enkel og billig totakter, der er egnet til kortere ture, eller som vintercykel. Efter 1997 modellen har de fået seperat olietank, med kontrollampe for lav oliestand.
Jeg har kørt i 2 måneder både i hård frost og regnvejr. Det er en stabil starter, og den er ikke påvirket af fugt.
Man skal vende sig til den kombinerede startpedal, gearpedal og fodkobling, men efter en måneds tilvending er det faktisk rart ikke at skal bruge håndkoblingen bortset ved start.

Køreegenskaber: Generelt gode køreegenskaber, dog skal man ikke forvente at det er en raket man har købt. Den følger pænt med trafikken op til max. hastighed omkring 100 km/t.


Motor/Teknik: Totakt 180 ccm, encylendret yder 13 HK

Omkostninger: Da det er en totakter skal tændrør skiftes jævnligt, men ellers har jeg ikke på de sidste 1000 km haft problemer.

Gode råd: Pas godt på nøglerne. De færreste låsesmede kan lave ekstra.

Konklusion: Hvis man husker at pris og kvalitet hænger sammen, så får man relativt meget MC for meget få penge. En 5 år gammel CZ kan købes for kr. 6000 - 8000. Og selvom det nok ikke en MC til en langtur ned gennem europa (hvilket den såmænd nok også kunne klare) primært da den er for langsom til motorveje.

Motor: Totakt 180 ccm, 4 gear, en cylender
Ydelse: 13 HK (islandske heste : -))
Acc.: 0-100 km/t: ca 30 sek.
Topfart: ca 105 km/t
Køling (luft/olie/vand): luft
Bremser (antal/type/størrelse): hydralisk skive for, og mekanisk tromle bag.
Transmission (Kæde/Kardan/Rem): kæde
Vægt (tør): 110 kg
Nypris: 17000