D10 Bantam Supreme - 1967; 'Jeg er helt vild med den'

Generelt: 

Nu er denne anmeldelse nok egentligt ment som lidt af et kuriosum, da der næppe er mange af jer, der kunne finde på at købe sådan en mc! Men en mc er det, og den har da sine spændende sider.

En Bantam er en ganske lille motorcykel - på mange måder kan den sammenlignes med en knallert, dog har den lidt flere kubik og lidt flere hestekræfter. Og så ser den meget bedre ud : -)

Bantam er blevet produceret fra 1949 - 1973 (så vidt jeg husker). D10 hører hjemme i slutningen af 60'erne.

 

Jeg har købt den som et supplement til de gode, hverdags- og langturs-anvendelige motorcykler, hvor denneher kan bidrage med sjæl i en grad, som kun de gamle modeller kan. Idéen var egentligt at gå og nusse med den til vinter og derved bringe dens tilstand helt i top (hvor den dog næsten er allerede), men forholdene til dette er desværre for dårlige, hvor jeg bor, så nu er den til salg i stedet.

Køreegenskaber: 

Den er bestemt ikke nogen kurveæder, men den tager svingene omtrent som en knallert eller en trædecykel! Den er let og kører højst ca. 70 miles/time, så det er stort set aldrig nødvendigt at tage farten af i et sving.

Jeg har aldrig kørt på en mc, der larmede så meget som denne! Når den får fuld gas er der ikke nogen tvivl - samtlige øvrige trafikanter vender sig for at se, hvad der mon skete! Men den er helt original, så sådan skal det vel være. Efter et par timers kørsel når man dog hurtigt til den konklusion, at det nok er bedst at holde igen på gassen, når der er fodgængere lige ved siden af o.lign., så man ikke bringer motorcyklismens gode ry i fare.

Den trækker godt, men svagt, med sine 10 Hk, dens tre gear er lagt således an, at første udelukkende er til at starte i, andet er accelerationsgearet og tredie er en slags overgear, som man ikke skal forsøge sig med ved lave omdrejningstal.

Gearvælgeren sidder i højre side, og bremsen i venstre, hvilket man skal vænne sig til i dag, hvor de fleste jo er omvendt. Jeg føler det nu ikke som noget problem, og har aldrig "trådt forkert".

Bremserne er i øvrigt lant fra dagens standard, så det betaler sig at se frem og planlægge sin kørsel.

Maskinen ryster en del, så det er smart at planlægge sin tur med en del pauser. Men man føler virkeligt, at man har udrettet noget, når man holder ind efter måske 100 km.

Motor/Teknik: 

2-takter, kompression 8,65: 1

175 ccm

tre gear (findes i en 4-gears variant "Sport" el. "Sportsman" i USA)

Rumindhold af tanken er ca 8,5 liter (svarende til mindst 255 km!!)

Ingen reservetank

Ingen advarselslampe for lav benzinstand

Instrumentering omfatter kun speedometer og miles-tæller

Ingen startnøgle! I stedet en knap, der slår tænding til og fra.

Lys med to niveau'er: Næsten ingenting hhv. en anelse mere

Dødemandsknap kun på specialmodellen Bushman (en offroader specielt designet til det barske australske landskab)

Twinsæde! Og endda tilladt til to personer! Sædehøjde 78,7 cm.

Min er eftermonteret med blinklys, hvilket den ikke havde originalt - til gengæld er den en luksusudgave, der er leveret med elektrisk horn og hele to bakspejle!

Den er forsynet med et 6-volt batteri.

Omkostninger: 

Der skal blandes totakts-olie i benzinen, og så skal gearboksen af og til efterfyldes (som det er sædvane på de gamle englændere), men ellers ser det ud til at være småt med omkostninger.

Den kører mindst 30 km på en liter benzin - ved fuld gas : -)

Gode råd: 

Køb ikke sådan én som touringmaskine : -) Nej, helt seriøst, så kan den bruges til daglig kørsel på linie med en scooter el.lign., men en moderne scooter eller lille mc er på enhver måde mere moderne, robust og komfortabel.

Den er fantastisk flot, og en meget spændende lille sag, og jeg tror, den er ideel som restaureringsprojekt for en begynder, da dens konstruktion er relativt simpel og overskuelig, og resultatet kan blive næsten uendeligt smukt!

Jeg fandt på Internettet en beretning om en dame, der kørte Jorden rundt på en Bantam, så der var måske et projekt at gøre efter!

Lad være med at anstrenge dig for meget med at hilse på andre mc'ister, når du kører på sådan én - de færreste hilser tilbage : -(

Kør hen til den manuelle betjening ved Storebælt - systemet kan ikke genkende den som en mc, så du kommer bare til at vente på assistance, hvis du kører i en automatisk bane!

Konklusion: 

Jeg er helt vild med den, og har svært ved at skille mig af med den. I min lille mc-park er det dén, der først vækker folks opmærksomhed, og folk bliver som regel lidt skuffede, når de hører, at jeg vil sælge den (de synes, at jeg hellere skulle sælge de andre).

Den egner sig fortrinligt til en lejlighedsvis sjov og anderledes lille tur rundt på sogne- og landeveje, og den har også en stor appeal til folk i den store verden, der ynder at finde et gammelt vrag og sætte det i stand. Blot ikke herhjemme, hvor alting skal have så mange kubik som muligt, og hvor 2-takt er et fyord.

Ydelse: 

10 Hk ved 6000 o/m

Acc.: 0-100 km/t: 

Nogen tid...!

 

Topfart: 

Ca 70 miles (har haft den oppe på ca. 73 speedometer-miles!)

 

Køling (luft/olie/vand): 

Luft

 

Bremser (antal/type/størrelse): 

Tromle på begge hjul. Diameter 5,5". Meget beskeden bremsekraft.

 

Transmission (Kæde/Kardan/Rem): 

Kæde

 

Vægt (tør): 

97,5 kg (heraf motor/gearkasse uden karburator 23 kg).

 

Nypris: 

Har tilsyneladende aldrig kunnet få's i Danmark fra ny.

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør