RS250 - 1996

Efter at have taget mit MC-kort kunne jeg slet ikke vente med at få min første 2-hjuler. Det skulle være en ordentlig kværn, ikke nogen "damecykel" på 250-500 cc, men en rigtig mandekværn. 

Da min far havde i en del år havde haft en Honda CB 750 som havde vist sig som rimelig driftsikker, og relativt billig at vedligeholde, faldt mit valg på en CB 750 K7 fra '77, den havde fået "racerstempler" m.m. og rykkede egentlig ganske godt. Jeg havde den i ca. 2 år og var meget glad for den, i mellemtiden havde jeg dog lejlighedsvis fået lov at prøve en del andre cykler, og fandt hurtigt ud af at min smag var for de mere sportsligt betonede maskiner, hovedsagligt var det styreegenskaberne der faldt i min smag, for motorkraft havde jeg egentlig rigeligt af i K7'eren. Samtidig ville jeg gerne have en fabriksny cykel, hvor jeg selv skulle køre den til, og hvor jeg vidste at den ikke var blevet "skamkørt", jeg havde nemlig set en del skræmmende eksempler på folk som åbenbart mente at det røde felt på omdrejningstælleren måtte være opvarmningsfeltet. 

 

Efter at have snuset lidt rundt, og spurgt omkring, kom jeg frem til at en 600 cc (CBR 600, ZX 6 R etc.) måtte være det rette for mig, det var lige indtil jeg undersøgte hvad en sådan skulle koste mig i forsikring ... omkring 18000 om året, mine drømme brast, 1500 kr. om måneden i forsikring alene er sgu for meget, specielt for et køretøj jeg kun kan bruge ca. 2/3 af året. Efter at have sundet mig lidt begyndte jeg at granske udregningsskemaet fra forsikringselskabet (Topdanmark), og fandt ud af at det udslagsgivende var motorstørrelsen og til dels nyprisen, Jeg havde længe gået og luret på RS 250'eren (mest p.g.a udseendet), men alle sagde at en 250 cc totakter ville være for lille til mig, jeg ville nu alligevel lade det komme an på en prøve, (specielt fordi jeg kunne spare over 140000 om året i forsikring), og fik tiltusket mig en tur på en Kawasaki KR-1, jeg forelskede mig straks i den lille hidsige motor, og måden man hensynsløst kunne kaste rundt med den lille lette maskine, dette var noget ganske andet end K7'eren. 

Jeg var en stolt mand da jeg i foråret '97 kunne starte sæsonen på en funklende ny sports MC, og jeg glædet mig som et lille barn til at komme ud at køre ... men først skulle den køres til !!. Dette er ikke nogen let sag på en toptunet 250 cc'er !, de første 800 km må man ikke overstige 6000 rpm, og de efterfølgende 800 km må man ikke komme over 9000. Det sidate er RIGTIG svært, for det første udstødningspjæld slår til ved ca. 8500, og det gør at omdrejningstælleren går fra 8500 til 12000 rpm på et øjeblik, specielt i de lave gear !!. 

Nåh, men tilkørt blev den omsider, og nu skulle vi rigtig ud at køre mig og Prilleren, jeg vil aldrig glemme første gang jeg skulle prøve at fyre den af !, stille og roligt i 1, skifte til 2, og SÅ skulle den have ... hvilket chok, i samme øjeblik omdrejningstælleren nåede 8500 fik jeg bagsædepuklen i røven, og den løftede konsekvent forhjulet fra jorden, dette skulle vidst gøres med måde, og helst først i 3 gear !. 

Første sæson forløb uden problemer, relativt billige serviceomkostninger, og den startede første gang hver gang !, faktisk kan jeg uden problemer starte den med hånden, et lille puf på kickstarteren, og den springer igang som mis. Jeg begyndte efterhånden at savne lidt bedre træk i mellemområdet, og efter at have rådspurgt diverse totakteksperter monterede jeg så et par Arrow effektpotter, og DET hjalp på tingene, samtidig gør det at man frit kan trække den ud til 13000 rpm, hvor den før døde ved 12000, dette er nu egentlig (for mit vedkommende) kun aktuelt i 5 og 6 gear, og da 12000 rpm svarer til 230 km/t på uret er det kun noget jeg har prøvet en gang !!, jeg er ikke helt sikker på topfarten med de nye potter, for da jeg prøvede det var mit speedometerkabel knækket !!. 

Køreegenskaberne er nok hvad man kan forvente af en "lille" let maskine, den lægger sig villigt ned i svingene, og holder kursen uden problemer, ligeudstabiliteten har jeg ikke prøvet bedre, det virker som om at den bliver mere og mere stabil jo hurtigere man kører, ingen tvivl om at denne maskine er bygget til at køre stærkt !, det samme må man sige om motoren, den er ikke sjov i en bilkø, men med "landevejshastigheder" på 150 km/t+ har den det RIGTIG godt, bremserne er efter min mening totalt overdimensioneret, dobbelte 298 mm skiver med firestemplede kalibrer foran, og enkelt 220 mm skive bag, og de VIRKER, med en tørvægt på 140 kilo er der stopping power for alle pengene, 2 fingre på grebet er rigeligt i stort set enhver situation. 

Langtursegenskaberne er nok det der imponerer mig mest, for egentlig troede jeg ikke at den havde nogen, OK, nogen supertourer bliver det jo aldrig, men med "primitiv" oppakning kan det sagtens lade sig gøre, og jeg sidder rimeligt komfortabelt med mine 182 cm. Det skal dog siges at den længste distance jeg har tilbagelagt på den måde er ca 850 km i et stræk. Benzinøkonomien er i udpræget grad afhængeligt af kørestil !, ved "touringkørsel" omkring de 130 km/t har den præsteret ca. 18 km/l, men fyrer man til raketten skal man ikke regne med meget mere end 9-10 km/l, oliemæssigt kører den på en 2 % blanding, så det kan man selv regne ud !. Lyden er temmelig speciel, med de originale potter er den MEGET stille indtil spjældene slår til, hvorefter den vel nærmest lyder som et jagerfly eller noget i den retning, denne lyd ændrer sig ikke nævneværdigt med Arrow potterne, men i de lavere omdrejninger får den en noget mere hidsig, snerrende lyd. 

Vedligeholdelsesomkostningerne er vel noget dyrere end på en 600 cc firetakter, men for mit vedkommende opvejes det rigeligt af den laaaangt billigere forsikringspræmie, det dyreste er vel det at intervallet for skift af stempelringe er 16000 km ifølge manualen, nogen siger dog at man sagtens kan vente til 20000 km hvis man bruger en ordentlig olie. Jeg ved ikke hvad en sådan operation koster, men jeg har hørt at det ligger på omkring 2500 kr.. 

Alt ialt må jeg sige at den har opfyldt de forventninger jeg havde til den, jeg vil dog sige at den fortjener nogle ordentlige potter, det virker som om at standardpotterne er lidt for EU-regulerede, og maskinen virker i det hele taget som om at den ikke rigtig er bygget til dem, det er en maskine der grundlæggende er udviklet på en racerbane, det mærkes især på små snoede veje hvor den rigtig er i sit es, og holder man den til ilden (over 8000 rpm) er det heller ikke noget problem at hænge på med de større maskiner !. Den har kørt upåklageligt i de 2 sæsoner jeg har haft den, og virker i det hele taget som om at den er rimeligt gennemtænkt skruet sammen. Det er i høj grad en maskine der får opmærksomhed, om dette er en god ting er jo rimeligt individuelt, men jeg kan nu meget godt lide det !!. Hvis jeg skal sige noget dårligt om den må det vel være at den opfordrer til at køre ALT for stærkt, man får hurtigt en fornemmelse af at man kan bremse/styre sig ud af næsten hvad som helst, og det kan give en nogle ubehagelige oplevelser på vejen, derudover synes jeg at det er svært at finde et rigtig kompetent værksted, men dette problem tror jeg ikke at Aprilia er ene om at have, jeg ville nu alligevel ønske at TMP ville gøre noget ved det !!. 

 

 

Data : 

V2, totakt vandkølet, 249 cc 

boring/slag : 56/50,6 

Ydelse : 69 hk (opgivet) 66 hk på hjulet i testbænk (med effektpotter - uden omdysning) 

Benzin : 92 blyfri forbrug 9-18 km/l 

Tankkapacitet : 16.5 L. (1,5 L olie) 

Dæk : 150(160)/60 ZR 17" bag, og 110/70 ZR 17" for 

 

MC anm. hjælp

Anmeldelserne er lavet af brugere af DMCN, som gerne vil dele deres oplevelser med MC'en, med andre. Anmeldelserne er derfor ikke en egentlig professionel test/måling af maskinen, men brugerens eget indtryk, opnået gennem brug af/kørsel på maskinen, gennem en længere eller kortere periode.

 

 Nye anmeldelser

Enhver der er registreret på sitet, kan indsende et ubegrænset antal anmeldelser. Enhver kan gratis blive registreret her på sitet, med et selvvalgt brugernavn. Når man er logget ind, kommer der i menuen mulighed for at indsende anmeldelser (menupunktet "medlemsmuligheder").

Når du anmelder din egen motorcykel bedes du huske at få det hele med, idet det ikke er specielt informativt at læse at en ejer af en Yamazuda XGFR 3000 mener at det er en "Fed maskine, der kører fra alt & alle".

Opfat det, som om du skal sælge maskinen til en god ven, som du vil være ærlig overfor; fortæl om maskinens styrker og svagheder vedr. køreegenskaber, motor/teknik, vedligeholdelse, omkostninger o.s.v.
Husk også at angive oplysninger om egen højde/drøjde, hvis det har betydning for anmeldelsen.

Jeg har udformet anmeldelsesformularen, så den kan fungere som inspiration/huskeliste - prøv den!

 

Hvis du vil rette eller slette en anmeldelse, kræver det at du er oprindelig forfatter af den - altså at dit DMCN brugernavn er påført anmeldelsen. Hvis det er tilfældet vil der automatisk blive vist ikoner som giver dig mulighed for at redigere eller slette en anmeldelse.

 

Kommentarer

Hvis du har redaktionelle kommentarer, kan du kontakte redaktøren for MC anmeldelser.

Hvis du ønsker at stille uddybende spørgsmål til et produkt, skal du gøre dette i forumet.

I visse tilfælde kan du skrive direkte til anmelder, vha. "private beskeder". *

DMCN sponsor

S-tech er den venlige DMCN sponsor der gør det muligt for DMCN at leve

Login Form

RSS feeds

Forside

Anmeldelser

Forum

 

Enkeltside feeds kan tilgås via "RSS Feed" knappen øverst på siderne (er ved siden af bla. Facebook og Twitter knapperne)

Copyright information

Alt må frit refereres med angivelse af kilde.

Dybe links er en del af Internettets kultur, og derfor tilladt på DMCN. Mange andre sites tillader ikke dybe links, men vi gør.

Vi er ikke ansvarlige for brugerindsendte data såsom anmeldelser og forum indlæg.

Alle rettigheder reserveret.

Kontakt information

Som du også kan læse på siden "Om DMCN", styres DMCN af frivillige, benævnt redaktører. Hver redaktør har et eller flere ansvarsområder. Ønsker du at kontakte en af personerne bag DMCN, skal du derfor først vælge en af redaktørerne, og derefter kontakte ham.

Kontakt foregår udelukkende via kontakt formularen, som du finder i menuen her:
Om DMCN -> Kontakt en redaktør