XS 400 Seca - 1985; ’utroligt stabil og pålidelig.’

Generelt:
Letkørt mc, som egner sig til det brede publikum. Ikke lynende hurtig, men heller ikke dræbende sløv.
Utrolig stabil, og pålidelig. Meget mc for få penge, også i det lange løb.
Blev solgt stort set uændret omkring 83-88.
Køreegenskaber:
Utroligt gode af så beskeden en maskine. Den er letkørt og bliver hurtigt ens ven, også igennem skarpe kurver. Kan være noget ustabil omkring tophastighed, men sådan er det gerne med mindre motorcykler. Kunne formentlig afhjælpes noget med en eftermonteret kåbe.

Motor/Teknik:
Gennemprøvet teknik, ingen nyskabende tekniske detaljer, men derfor heller ingen gennemgående defekter.
Luftkølet twin, med konventionelle Mikuni karburatore. Kædetræk. Mono-affjedring. En enkelt skivebremse for, og tromlebremse bag.
Omkostninger:
Omkostningerne er lave, da maskinen som sagt er utrolig pålidelig. Går aldrig (læs: meget sjældent) i stykker og hvis den gør er den nem at skrue på. Reservedelene er i den billige ende, og de er nemme at skaffe, også hos ophuggere.
Gode råd:
Ved brugtkøb skal man tjekke det sædvanlige med mislyde fra motor, slør i lejer osv. Det er ydermere værd at tjekke efter rust i/på tanken.
Konklusion:
En motorcykel som de færreste går fejl af. Den egner sig fint til begyndere men kan sagtens opfylde behovet hos erfarne mc-ister blot de ikke kræver en racermaskine, eller en maskine som kan fragte dem jorden rundt med en marchhastighed over 130km/t (hovedsageligt pga. manglende kåbe).
Alt i alt en fin mc, som giver meget værdi for få penge, og ingen ubehagelige overraskelser.
Motor: 2 cyl., 400ccm.
Ydelse: 46HK, ved ca. 9500 rpm/min.
Acc. 0-100km/t: 7-8 sek.
Topfart: 165km/t (alt over 130km/t bliver belastende over længere strækninger)
Vægt (tør): ca. 170 kg
Nypris: ca. 30.000.- (i midten af firserne)