VL800 Intruder Volusia – 2002; ’kolossalt meget cruiser for pengene ’

Generelt:
Volusia'en er en 800 ccm cruiser. Dens særkende er en meget lav, meget bred og meget lang stil, der giver den et udseende som var den 12-1800 ccm. Den forveksles hyppigt med restaurerede 1950'er HD eller Indian.
Den er god for både begyndere og erfarne. De fleste udvikler ikke trang til at 'gå op' til en større.
Køreegenskaber:
Med den klassiske opbygning er det en tung MC at køre. Den giver en lækker kurvefornemmelse, og den lave frihøjde gør, at man ofte går på med fodhvilerne. De sidder på et led og klapper bare op, så der er masser af 'advarsel'.


På en tur til nordsverige havde jeg mulighed for at teste langtursegenskaberne. Det er ikke noget problem at køre 600 km /dag ved 120 km /t med passager. Mange anmeldere kritiserer rutinemæssigt puden bagpå. Men den er faktisk god at sidde på, og der blev ikke klaget på den lange tur.
Styret er 1 m bredt, hvilket igen får anmeldere til at mene at motorvejsfart er for meget uden visir. Men hvis der ikke er hård modvind er 120 ikke for meget.
Den kan køres af såvel 150 kg's brød og 70 kg's piger.
Styrker /svagheder:
På www.volusiaowners.com diskuteres der ivrigt om MC'en. Blandt de kendte styrker og svagheder kendes:
· På 2001 modellen går emissionsforbedreren (PAIR-valve) i stykker. Garantien dækker og er udvidet på dette punkt.
· Førersædet er meget ringe. Jeg har modificeret mit eget ved at lægge tykt læderbetræk på. Andre fjerner eller tilføjer stopning. Mustang-sædet regnes for det bedste aftermarket-sæde.
· Karburatoren er indtillet til en meget tynd blanding. Det giver alvorlige problemer ved temp. under 5 gr., hvor man må køre med choker på. Dynojet hjælper, men man kan også nøjes med en ny '30' pilot jet. Til gengæld giver det et lavt forbrug. 18.7 km/l.
· Aftermarket-udstødning er ikke nødvendig. Man får en kanon lyd ved at fjerne den bageste dæmper (der er 3 i alt). Den er ikke for høj og meget, meget dyb.
· Motoren er fra 1980'erne og gennemprøvet. Ingen problemer.
· Gearet er stabilt. Man kan skifte gear opad fra 2.-5. uden kobling. Under indkøring virker gearet klonket og vanskeligt. Det forsvinder efter 1000 km.
· Imponeringsfaktoren er høj. Meget høj. Det er svært at komme hen til mc'en hvis den får lov at stå lidt for sig selv.
· Mange dele er af kunststof. Om det er en styrke eller svaghed er svært at sige. Enkelte, mindre, dele har en dårlig pasform.
· Rigtig godt forum på www.volusiaowners.com
Motor/Teknik:
Klassisk. To cylindre, fire ventiler i hver, som man selv kan justere. Enkelt CV-karburator.
Konklusion:
Man får kolossalt meget cruiser for pengene. Form, udseende og pålidelighed skal man ellers betale nærmere 200.000 for. God pålidelighed (- så vidt vides. En enkelt i USA har nu kørt 150.000 km).
Motor, ydelse, acc.: 0-100 km/t, topfart: Uinteressant. Der er rigeligt, også med passager.
Køling (luft/olie/vand): Vand med temp.styret ventilator (godt!)
Bremser (antal/type/størrelse): Skive for, tromle bag. Ikke de kraftigste, men OK.
Transmission (Kæde/Kardan/Rem): Kardan.
Vægt (tør): 270 kg (?)
Nypris: 120.000.-