TL 1000 S - 1997; ’Sportslig V-Tvin med mislykket Café styling’

Generelt:
Sportslig V-Tvin med mislykket Café styling. TLS er en meget omdiskuteret mc, både på godt og ondt. Mange udtaler den er farlig, nogen et makanisk mareridt. Andre igen elsker den og har få problemer. Den blev oprindeligt leveret med en del børnesygdomme, da alt var nyudviklet selv motorkonfiguration var ny, var det jo at vente. Langt de fleste problemer er dog for længst ordnet. Et par står tilbage som kuriøsum eller sjæl om man vil. Personligt synes jeg ikke den er for køn, men den leverer varen.


Køreegenskaber:
Ab fabrik Kommer TL med en ret blød forgaffel der dog er meget massiv og helt fri for vrid. Bagpå er der monteret en kontroversiel rotationsdæmper, der enten kan dæmpe for meget eller slet ikke.
Stellet er superlækkert, stift og skarpt. Styrdæmperen er absolut ikke nødvendig, vis man blot ikke udforsker grænserne, eller ved hvad mans skal gøre ved en "tankslapper". Med andre ord meget som en Gixxer750 fra 96 og deromkring. Jeg kunne ikke drømme om at tage min dæmper af, men drømmer dog en mere velfungerende udgave.
TLS styrer kvikt og er fin til småvejs ballade eller baneræs, affjedringen giver dog hurtigt op. Jeg har fået Maxton Engineering til at modificerre min forgaffel, og monteret en Technoflex bagdæmper samt en ny fjeder enhed (org)(defekt efter kun 18000km). Med den modifikation er den hyleskæg og velfungerende.
Motor/Teknik:
Motoren er kraftig over hele skalaen, men er ikke nogen sprinter, den har meget præcis og øjeblikkelig gasrespons, det kræver tilvæning, men bliver et + tilsidst. Jeg har købt Mc med Scorpion "hul i gennem" potter og selv monteret K&N filter. En rulning med Yoshimure Box giver meget bedre træk fra bunden og mindre host ved alve omdr. Dog ikke mere effekt.
Omkostninger:
Dæk, dæk og flere dæk. Større hjelm med plads til smil.
Gode råd: Smid rotationsdæmperen ud og monter noget andet, det er som at få en ny mc. K&N giver et markant bedre åndedræt.
Service er ikke kompliceret, men teknisk og langsommeligt, de færreste værkstæder gør det ordentligt.
Konklusion:
Til prisen er der overhovedet ingen konkurrence, den slår alt i sin klasse, hvis man er til sport. Til crusing er den elendig.
Nok en af markedets ringeste mc til nybegyndere.

Motor: 1000cc Vtwin
Ydelse: 111HK/94Nm på hjul.
Acc.: 0-100 km/t: 4-20sek
Topfart: 235Km/t
Køling: Vand
Bremser: Dobbelte Skiver 330mm 4pot kalibre
Træk: Kæde
Vægt (tør): 185kg
Nypris: 130000