GSXR 600 - 1997; ’ By kørsel, hmm tja…’

Baggrund:
Engang før jeg rundede de magiske 18 år havde en af mine venner en gammel Suzuki GT380, og efter 1 tur bag på den, og en tur ved roret, så var jeg hooked, måtte have en mc, og det kunne kun gå for langsomt. Første MC blev en Honda CB400 ”super sport” med en 4 i ingenting megafon hmm mere larm end go, men ok for første MC, kørte uden problemer. Kørte så Suzuki GSX-X400 impulse i 2 år, og senere GSX-R400SP også i 2 år.
Generelt:
GSX-R600 kom første gang på marked i 1997, og det var året efter at Suzuki med stor succes havde smidt bomben GSX-R750 på marked. Så 600 modellen, som jo ligner 750 modellen på en prik, havde et image at leve op til, nemlig total hardcore race. Og man kan kun sige at folk ikke blev skuffet, den er virkelig race helt ind til rygmarven. Daglig betjening er ok, dog har ´97 modellen en ret ”paine in the a..” feature, nemlig at kåbeglasse er så lav at man ikke kan se toppen af speedometeret når man sidder normalt (jeg er 185cm ved ikke om det er anderledes for mindre personer)


By kørsel, hmm tja efter 15-20 langsom kørsel kigger man desperat efter lidt plads til af give den gas, så vægten forsvinder fra hænderne, knap så godt! Selve bagsædet er faktisk ret ok, men fodhvilerne?? stige bøjler er et meget rammende ord, så hvis personen er over 150cm så vil de nok gerne af efter kort tid. Er personen andet end en super tynd lille sag så styrer den lidt underligt, som om forenden er på vej ud, nå men dette er jo også en ego maskine med et nød bagsæde.
Motoren den er en sag for sig, en rigtig lille djævel, tam og blid (sker ikke en skid) op til ca 9000 omdr, så blive den fuldstændig vild og går amok til 13.500 omdr, så skal den have ny remskive. Det er en smags sag om man kan lide denne form for motor, men hyle skæg det er den, man kan virkelig mærke et kick når den går amok, og ikke bare flad moment kurve, men som sagt smags sag. Standart potten lyder MEGET tam, jeg har monteret en oval alu. Yoshi den giver en lækker lyd, ikke for larmende, men god dyb bas lyd. Jeg har ikke rørt ved kaburatorene, og på en effekt bænk smed den 96 hk på baghjulet, med et lille dip ved ca 9000 omdr, man kan dog ikke mærke det på vejen, da den har SRAD (suzukis svar på Ram air).
Specifikationer: (kilde Performance Bikes)
Motor:
Type: Væske kølet DOCH, 16vent. Række 4 cyl.
Boring x Slaglængde : 65,5 x 44,5 mm = 600cc
Kompression: 12,0: 1
Karburatorer: 4 x 36,5mm mikuni cv
Rødt felt: 13.500 omdr.
Chassis:
Stel: Bred alu ramme
Dæk størrelse for: 120/70 ZR17
Dæk størrelse bag: 180/55 ZR17 Cyklen sælges standart i DK med Dragon corsa dæk, og man skal passe lidt på med det bagerste, da det ikke er et ægte 180 dæk, måler man det, er det faktisk 175 bred, det originale dæk hedder noget med et ekstra S.
Affjedring for : 45 mm fjedre ben justerbar for preload og rebound (sorry kan ikke huske de danske navne)
Affjedring bag monoshock justerbar for preload rebound og bump
Bremser for: 2 X 320mm skiver 4 stemplet caliber
Bremser bag 220mm skive 2 stemplet caliber
Forgaffel vinkel: 24 grander trail: 96mm
Dimensioner:
Akselafstand 1390mm
Sæde højde: 830mm
Tørvægt: 174 kg
Benzin beholdning: 18L
Top hastighed: liggende 254 km/t @13.600 omdr
220 km/t siddende
Efter at have kørt 16.000 km har der ikke været noget at sætte en finger på, dog gik der en pakning i forgaflen efter ca 2000 km, som selvfølig blev skiftet under garanti.
Holdbar hed på dæk er jo forskellig alt ud fra hvilke dæk man vælger, men de original monteret dæk holdte ca 8000 for bagdækket, og ca 10000 for fordækket, men, dette er jo også under tilkørsel af maskinen. Sidste bagdæk skulle skiftes efter 5.000 km.
Denne mc er helt sikker en værksteds mc, dog er der ikke noget problem i at gøre de mest normale ting selv, skifte olie osv. Den skal have service for hver 6000 km, dog kun et lille service, ventiler skal der ikke kigges til før ved 24.000 km.
Reservedele ligger i den dyre ende, pris for et lille styrt:
(ca. priser)
Venstre kåbedel 3600 kr
Venstre side spejl 620 kr
Venstre motor dæksel 700 kr
Venstre passager fodhviler 1100 kr
Osv.
Jeg kan dog oplyse at disse dele var mellem 40 og 60 % billiger i England.
Vurderinger af køreegenskaber.
Jeg har ikke pillet ved affjedringen, da jeg mener at hvis cyklen føles perfekt, hvorfor så lave om på det. Denne mc er en ekstrem mc. Den er en kanon sjov mc når den får gas på småveje. Den har virkelig præcis styring, man skal bare tænke på at skift kurs så gør den det næsten før at tanken er tænkt til ende, også selv om hastigheden er på den sjove side af 200. I lidt skarpere sving hvor den virkelig bliver lagt ned, er der altid lige lidt ekstra nedlægning klar på hylden, hvis vejen lige drejer lidt mere end først antaget. Feedbacken fra affjedringen er virkelig god, informationer om hvad der sker under dig vælter konstant op gennem styret, sædet, og fodhvilerne. Man er aldrig i tvivl om hvad mc´en har gang i. Styringen ind i svingene er ganske hurtig, og tillidsvækkende, dog kan den godt være lidt levende i forenden når den får gas på bumpede veje, og den kan da godt give en tankslapper eller to, men kun når den virkelig bliver presset. Disse køreegenskaber matcher den hidsige motor ganske godt, når man lige får en serie sving perfekt, og i det rigtige gear, så går det hele op i en højre enhed. Disse ting gør dog at den ikke er helt egnet som begynder mc, bevares kan man styre sig, så kan vel starte på hvad som helst, men den kan godt være lidt lumsk når man begynder at nærme sig grænsen, og så er det godt at have en ide om hvor grænsen er. Bremserne tager ikke ved som en kæp i forhjulet med det samme, men kræfterne er der, bare lidt længere inde, og er meget forudsigelige med god feedback.

Komfort.
Ja det var ikke lige det som Suzuki startede med at tænke på da de designede denne mc, men jeg blev faktisk lidt overrasket over at den ikke er så slem, når bare hastigheden er over 110-120 hvilket jo aldrig sker i DK det jo ikke lovligt ;o). I ´97 kørte jeg til TT i assen på den, og ved hastigheder omkring 140-160 er komforten ganske ok, men det er selvfølig ikke en goldwing, med stereo og hele moletjavsen.
Benzin økonomi:
Ved konstant hastig hed på ca 150-160 går den ca 19 km pr. liter, hvilket må siges at være ganske godt, det laveste jeg har set er ca 11 km pr. liter, men så snakker vi også ”goddag må jeg se førerbeviset” hastigheder gennem en hel tankfuld.