GSF 600N - 1998; ’bedste all around cykel til prisen’

Jeg har kørt på min bandit 1 års tid nu, eller noget der ligner 6-7000 km. Det er min første cykel, har dog fået prøvet nogle stykker.
Grunden til at jeg købte banditten var at jeg gerne ville have en cykel hvor der var meget "value for money" Og i den prisklasse banditten er i mener jeg ikke det kan gøres ret meget bedre. Jeg havde i forvejen kørt lidt på en af mine venners tilsvarende model og fandt den ret tiltrækkende selvom jeg kun havde noget der ligner 5 timer bag ryggen af den. Jeg brugt lang tid på nettet for at finde den rigtige og det lykkes heldigvis til sidst, så fandt en der var lige som jeg ville have den!
Designet kan diskuteres, men det er rimelig tidløst og efter min mening rigtig pænt til en nakedbike og efters manges mening en del mere gennemført end på nyere vandkølet nakedbikes. Desuden er det en fordel at der fås en del udstyr, tuning og styling hvis man vil sætte et personligt præg.

Banditten har en efter min mening fremragende 600 luft/oliekølet motor, det er som mange har fremhævet en gammel konstruktion som man på ingen måde finder i Moto GP, men derfor gør den det stadig glimrende på vejen, den er smidig og trækker godt fra meget lave omdrejninger og kan sagtens køres mellem 2 og 4k rpm. Den har et meget jævnt effektforløb og er rimelig forudsigelig hele vejen op. Overhalinger i 6 gear er ikke noget problem, men en 600 lever oppe i omdrejninger og holder man den over 8000 omdrejninger er det heller ikke noget problem at følge med på de mere friske ture, dog er vindtrykket ikke behageligt ved 160+ i længere tid, men for banditten ville det ikke være noget problem, med 1 tand mere bagpå går den snildt 230 på speedo, der skal dog sikkert trækkes en del fra. Af minuser ved den luftkølede bandit motor kan nævnes at der i følge Suzuki skal tjekkes ventiler for hver 6000km hvilket er ofte, ellers kan de snakke lidt fra knastkæden, dette er dog ikke et alvorligt problem og kan nemt laves.
Lyden fra banditten ved jeg mange synes er rigtig god, ved egentlig ikke helt hvad der gør den speciel, men med en Leo vinci potte finder jeg den også ganske fin!
Banditten er en forholdsvis tung maskine der vejer lige omkring 200kg, men den er udmærket og rigtig sjov at kører små veje på, den er meget stabil og der skal derfor arbejdes lidt med den for at komme ned i svingene, men hvis man arbejder nok med den følger man nemt de større racer maskiner og har det garrentert lige så sjovt: )
I svingene snyder den aldrig en og man kan hele tiden mærke hvor tæt på grænsen man egentlig er, det gør den efter min meningen også til en god begynder maskine selvom en r6'er nok er nemmere og hurtigere kørt.
Mange har skiftet forgaflen ud med en usd gaffel, da den originale er noget blød, men dette kræver dog en del, så det vil jeg ikke anbefale med mindre man tror man virkelig vil nyde den forbedring.
Bremserne på banditten er middel vil jeg kalde det, de passer fint til maskinen og affjedringen, men hvis man kører friskt til kan man altså godt bruge lidt ekstra bremsekraft, ellers fungere de fint. Hvis man skulle gøre noget ekstra ud af bremserne tror jeg at jeg ville anbefale nogle gode bremsekloder og armeret bremseslager for lidt ekstra bid og føling.
Lyset på banditten er okay, men med det samme det er mørkt kører jeg ekstra pænt og sikkert, for det er altså overhoved ikke som dagslys. Men det fungere udmærket til almindelig brug.
Hvis jeg skal skrive en kort konklusion over banditten er at det (til prisen) er en fremragende cykel som de fleste kan have det rigtig sjovt på, det er en gennemtestet cykel som man aldrig går fejl af. Det er en cykel der kan lidt af det hele, det er ikke en racer, ikke en touring og ikke en cafe racer. Jeg vil anbefale den til alle der vil have en cykel med forskellige kvaliteter og hvis man mangler kræfter er der jo en 1200 med rigeligt. Men prøv den for efter min mening findes der pt. ikke en bedre all around cykel til prisen.