ZX9R-E – 2000; ’Er meget mere anvendelig end R1’

Generelt:
Bortset fra BlackBirden syntes jeg at ZX9R helt klart er den flotteste Japaner MC pt. Finishen er næsten på Hondanivau, men dog lidt "gammedags" på mange punkter. f.eks. har den manuel benzinhane.
Køreegenskaber:
Minder en smule om en ThunderAce, sådanne lidt tung i styringen. Den føles stor, men med en behagelig siddestilling.
Trækket kommer egentligt ganske jævnt og føles ikke voldsomt - slet ikke som f.eks. R1 - Men, får den lov til at trække ordentlig ud, tror jeg ikke der er mange som følger den i topfart. Kåben giver godt læ for føren...

Motor/Teknik:
Motoren er grov og lyder "tør" i tomgang. Det er dog meget typisk for sport-MC'ere. Gearskiftet har ry for at være dårligt, med falske frigear imellem 4-5-6, men det har jeg nu aldrig oplevet - tværtimod syntes jeg gearkassen er formidabel god, og meget bedre end på R1 !
Motoren har det faktisk bedst fra 4000 omdr. og op, så bykørsel syntes den ikke så godt om.
Omkostninger:
Tjaa, dem har der endnu ikke været nogle af, for jeg har lige fået den.
Gode råd: Få sat en "hugger" på, da den sviner forfærdelig på bagdæmper og svinger.
Konklusion:
Positiv! Er meget mere anvendelig end R1, FireBlade og GSXR1000 !
Motor: 4 cyl. vandkølet 899 ccm
Ydelse: 143 hk (105 kw) 101 nm
Acc.: 0-100 km/t: 3,0 sek.
Topfart: 276 km/t
Køling (luft/olie/vand): vand
Bremser (antal/type/størrelse): 3, skiver, 310mm & 220 mm
Transmission (Kæde/Kardan/Rem): kæde
Vægt (tør): 180
Nypris: 214.997,-