GPZ900R Ninja – 1984; ’Dejlig og karakterstærk MC’

Generelt: Dejlig og karakterstærk MC.
Det bliver svært at komme med en objektiv vurdering af noget man i bund og grund er meget glad for. Ninjaen er en ægte klassiker og tjener kultstatus mange steder i verdenen. Da den kom frem i 1983/1984 var den simpelthen uden sammenligning. Den var hvad CBR900RR var i 1992 og at R1 i 1998. Den havde en unik kombination af design (fx. intet stel er synligt), lethed (alusvinger og -bagstel), aerodynamik (155 miles/hour og 11,2 s/402m), handling og effekt ( samme motor har dannet grundlag for alle kawasaki's vandkølede 4 cyl 1000 cc og 1100 cc, selv den nye zzr1200 har rødder tilbage i den gamle 908 ccm) som ingen anden standard MC matchede. Selv Hondas meget dyrere VF1000R fik høvl på racebanerne, og FJ1100 der var tænkt som ren sport, blev øjeblikkeligt degraderet til sporttouring. Men i dag må ninjaen kategoriseres som en sport-touring maskine, hvilket den er ret fortræffelig som. Den har haft en helt usædvanlig lang produktionsrække 1984-1993 I EU og produceres faktisk den dag i dag til det Japanske hjemmemarked. Undervejs har der været meget få ændringer - den væsentligste ændring var i 1990 hvor den fik 17"forhjul, bedre bremser, 41 mm gaffelben og en halv tomme bredere fælge.

Køreegenskaber: Gode og sikre uden at være hyper.
Ninjaen er lang, har langt efterløb og er temmelig tung. Man ville umiddelbart tænke på den som et uhåndterligt gods-tog. Faktum er, at det slet ikke opleves sådan - faktisk er den usædvanlig lethåndterlig og styrevillig. Den føles meget smal og elegant og dens 16 " forhjul giver næsten scooteragtig kontrol, samtidig med at den er præcis og stabil nok. Forgaflen (med et ligegyldigt antidive) er lidt blød, og er ret ufølsom over for små impulser, hvilket gør at den stø-der/stepper lidt på ujævn vej - det kan være lidt irriterende. Så snart man kører mere dynamisk og med højere tempo er det ikke noget problem. Bagtil har den et unitrack monofjeder linksystem der virker fint nok. Men ninjaen har ikke bred aluramme, skrap kronrørsvinkel og upside down osv., så den kører IKKE som en moderne racer!! På offentlig vej føl-ger den nu meget godt med sine yngre og mere moderne fæller, og accelerationen er stadig fin. Ninjaen kører på 120/80/16 og 130/80/18, baghjulet er altså ret smalt, hvilket er lidt en torn i øjet på mig, men man skal ikke lade sig fri-ste og sætte bredere dæk på for den kører langt bedre med det smalle hjul, og man kan godt skrabe fodhvilere og cen-tralben alligevel.
Motor/gear: Gedigent bygget og pålidelig MC med temmelig mange kræfter.
4 cyl, 16v, vandkølet 908 ccm. Den rumler/knurrer lidt i tomgang, men har under kørsel en ret unik turbineagtig lyd især ved lave omdrejninger, der er rigtig fed. Den er meget slidstærk og har et smidigt træk - den kan sagtens cruise ned til 1500-2000 omdr i sjette, men den ikke har moment som en FJ1200. Jeg kører den meget sjældent ud i gearene, men skifter typisk ved 5000-7000. Jeg synes ikke jeg får så meget ud af at køre den op til 11000 omdr. hvilket dog skyldes, at min har været droslet til 100HK og faktisk aldrig er blevet åbnet helt (den har nu 111 hk på rullefelt, stadig med de tyske karb låg). Jeg har aldrig gidet at skifte dem, da det ikke er effekt den mangler og den trækker op til rød felt i sjet-te, hvor det noget optimistiske speedometer går i bund ved 265 km/t. Reelt set er det nok nærmere 235-240 km/t. Gear-kassen går efter min overbevisning fantastisk godt. Den er stram, men skiftende er korte og præcise og den laver aldrig ballade. Dog kan den godt give et klonk fra frigear til første, når den holder stille, men det gælder så mange mc'er.
Bremser: OK, men heller ikke bedre - det er nok det ved den jeg er mindst tilfreds med. Man skal have ret hårdt fat i næbbet på den, men den skal nok bremse så det fløjter fra forhjulet. Jeg synes aktiveringstrykket er for stort og biddet meget lidt kontant. Jeg tror at stålarmerede slanger vil hjælpe.
Benzinøkonomi: Med to personer og fuld oppakning har den med hastigheder mellem 180 og 230 kørt 11-12 km/l - el-lers er det typiske forbrug snarer 16 km/l og kører man meget pænt er 20 km/l inden for række vidde.
Komfort: Supergod - og sammenlignet med moderne maskiner er passagerpladsen meget fin. Man strækker sig lidt ef-ter styret og sædehøjden er ret lav. Fodhvilerne kunne måske være lidt mere tilbagetrukket, når man kører meget stærkt. Kåben tager rimeligt godt fra, men den er ikke fri for turbulens. En typisk behagelig cruisinghastighed er ca 155 km/t. Skal man kører hurtigere bliver det lidt anstrengende i længden medmindre man kravler i læ bag kåben hvilket til gen-gæld er nemt nok. Det længste jeg har kørt i eet træk er 1000 km autobahn - og da farten var høj blev jeg alt andet lige noget bombet i kraniet.
Holdbarhed: Lave omkostninger.
Jeg har haft den i 5 år og kørt ca 40 000 km - kun længere ture. Den har aldrig svigtet! Ud over almindelig vedligehol-delse er der skiftet en bagsvinger som følge af et ødelagt leje/styr. Vandpumpen og oliekøleren er skiftet pga lækkende olie og den originale udstødningen er skiftet til en Motard Neta 4i2 (som jeg ikke er helt tilfreds med). Ellers har den kørt som et schweitzerur - men karburatorne skal synkroniseres jævntligt for at den går helt blødt og smidigt. Den har været rimelig billig at holde kørende - de smalle dæk er fx meget billige og fordi den har været produceret stort set uændret i så mange år er der et hav af reservedele.
Gode råd: Kontakt GPZ Ownersclub i UK. De er entusiastiske og har, ud over stor viden og gode råd, et komplet reser-vedelskatalog kun til ninjaen med meget rimelige priser. Der er også rig mulighed for ombygninger. På www.900r.de er der links til alt fra 1157 cc kit, turbo m ladeluftkøler, upside/down gaffel, monobagsvinger, 6 stemplede kalibrer 5,5" 17" fælge osv osv. Der er lavet mange imponerende ombygninger, men det er DYRT. Jeg har tit været fristet, men på den anden side bliver den ALDRIG til en R1 eller ZX9R ligegyldig hvad man gør ved den.
Konklusion: Absolut anbefalelsesværdig til den, der skal bruge en allround mc til kørsel på offentlig vej, og som be-stemt ikke er kedelig.
Motor: 908 ccm, 4 cyl, 16v
Ydelse: 115 HK/ 8,5 kpm ved 8500
Acc.: 0-100 km/t: ca. 3,7
Topfart: ca. 240 km/t
Køling: Vandkølet
Bremser: 2x280 mm og 220 mm dobbelt stemplede kalibrer flydende ophængt
Transmission: 6 gear, kæde
Vægt tør: 228 kg
Pris
1984: ca 94.000 kr
1993 ca 119.000 kr

Dato : 04-08-02 15: 26: 19