CBX 550-F2 – 1986; ’anbefales primært til begyndere og hunkøn’

Indledning:
Det er den første maskine jeg ejer, så jeg har selvsagt ikke så meget erfaring.
Jeg købte denne mskine fordi jeg ikke havde lyst til at gældsætte mig afsindigt, både grundet mit nyerhvervede kort og forsikring.
Generelt:
Det er en utrolig pålidelig mc, vi taler om her. Den har altid ville starte og køre. Mekanikken i den er ikke vildt avanceret, så hvis man alligevel har en værkstøjskasse kan man lave meget på den selv.

Kørestilling:
Man sidder utrolig oprejst på denne maskine, da den er produceret som en touringsmaskine, så den er mere beregnet til at sidde længe på end at tage alle sving på et splitsekund og være hjemme efter 10minutter.
Bagsædepladsen har mine medpassagere kun rost som velpolstret.
Jeg har netop været på en mindre tur i Europa på den, hvor vi sad op til 9timer på den om dagen. Jeg blev lidt øm mellem skulderbladene, men ellers var der ingenting. Turen gik iøvrigt fint med kæreste og mange mange kilo bagage(ca 40) men olie drak den en del af.
Bremser:
Bremserne er ret gode uden dog at være superæne, men bremse kan man. Sving skal der selvfølgelig ikke bremses i og slet ikke på denne maskine.
Woblen:
Jeg har læst mig til at en del 80'er cykler har problemet med at de wobber(små slinger i styrtøjet) dette sker også på denne maskine, men har ikke registreret det ved andet end mellem 55-65km/t. kur: vrid håndtaget : -)-ved bremsning bliver det værre og kan føre til asfaltkysning
Nu har jeg haft den i 2 år, på den tid er der sket udskiftning af dæk, batteri, knastkæde+strammer, kædekit, koblingsplader, cylinder, starter.
Cylinderen og starteren er dog ikke normalt at udskifte på denne maskine-Der ligger kun dumhed bag.
Omkostninger:
Det skal det lige nævnes at netop denne maskine er kendt for at fordøje en del knastkæder og dertilhørende strammer, hvilket i reservedele alene er små 2000kr. Ellers lyder motoren utrolig sund og villig-for ikke at sige at den faktisk spinder rigtig sødt.
Konklusion:
En god touringsmaskine, som også kan flytte sig lidt. Reservedelene til den er ret dyre, da der ikke findes så mange af dem i Dk. Maskinen blev kun produceret i 4år, så der er heller ikke lavet så mange uoriginale reservedele.
Jeg vil ikke anbefale denne maskine til en person over 1,80m- ellers kan den anbefales primært til begyndere og hunkøn.
Maskinen kan ses på http: //www.mcpoolen.se/mc/nya-h-83-cbx550f2.html
! Taget fra mc revyen 1986 !
Ydelse: 65hk Acc.: 0-100 km/t: 5 sekunder
Topfart: 195km/t Benzinøkonomi: 15km/t(men kommer tit i nærheden af 20)
Køling: luft
Bremser: foran- 2 stk indkapslede skivebremser Bag- 1 stk indkapslet skive
Transmission: Kæde
Vægt (tør): 184kg