CBR600F4 – 1999; ’ bygget og let kørt’

Generelt:
Jeg købte maskinen i 1999, efter en kort periode uden MC.
Før denne maskine havde jeg en CBR600F3, men den blev solgt da vi fik barn #2 og jeg mente at kunne se, at der ikke ville være tid til MC-kørsel. Jeg nåede dog ikke længere end til April, før længslen blev for stor: Jeg måtte have en MC igen!
Faktisk troede jeg at jeg skulle have en Suzuki SV650S, men den viste sig at være alt for lille til mine relativt lange ben (jeg er 193 cm, men mest ben...) Surt, da den var et kanon tilbud på det tidspunkt.
Jeg måtte derfor krybe til korset, og hoste op med ca 50.000 kr. mere end jeg havde tænkt mig.

Min MC-erfaring var på daværende tidspunkt ca 3 år, fordelt på en Honda CB500 (1 år) og en CBR600F3 (2 år). Ialt havde jeg kørt ca 20.000 km på MC.
Jeg var glad for at kunne konstatere at man havde fundet plads til et lille bagagerum under sadlen, hvilket ikke var tilfældet på F3'eren. Det er altså dejligt at have plads til en sodavand, når man er på tur.
Bagsædet virker hæderligt, men jeg har ikke haft bagsædepassagerer med over længere stræk, så jeg kan ikke udtale mig om det fordele/ulemper.
Alle betjeningsgreb sidder hvor de forventes at sidde og de fungerer godt.
Maskinen er udstyret med Honda's H.I.S.S. (Honda Ignition Security System) som er et startspærresystem der forhindrer start af maskinen uden den korrekte nøgle. Ulempen skulle efter sigende være at hvis man mister en nøgle kan man ikke få den lavet - hele tændingslåsen skal skiftes og prisen skulle være ret hamper - over 5000 kr. - så man passer godt på sine nøgler!
Køreegenskaber:
Den er meget let kørt! Så kort kan det siges. Der er ingen overraskelser i den, hverken under svingkørsel, motorvejskørsel eller nedbremsning. Jeg oplever den som utroligt velafstemt; dejlig rolig i sine reaktioner og dog livlig nok i styringen til at man har det smaddersjovt på ryggen af den!
Jeg har slet ikke justeret på affjedringen, som eller er multijusterbar. Jeg har ganske enkelt ikke følt behov for det.
Kørestilling:
Man sidder relativt oprejst på maskinen og får derfor ikke smadret håndleddene helt ved langsom kørsel.
Til gengæld betyder det noget fartvind ved rask motorvejstransport ~ 150 km/t. Det skyldes nok tildels min højde, som ikke helt harmonerer med kåbeglassets højde. Jeg har overvejet et lidt anderledes kåbeglas, men har ikke gjort noget ved det endnu - så større er problemet altså ikke.....
Benene er ikke krøllet helt sammen som på de mere aggresive Sports-MC'ere, men det passer mig fint, med mine lange stænger.
Motor/Teknik:
Motoren går næsten helt vibrationsfrit og summer præcist, som jeg syntes at den skal. Jeg mener at have observeret lidt tikkende ventiler (?) ved kold motor - men det er vel som det skal være. Den har ingen "eksplosionspunkter" hvor den pludselig rejser sig på baghjulet, men der kommer et markant ryk ved de 10.500 omdr. - faktisk startende fra 7.000 omdr. Mit favoritområde er mellem 7.000 og 11.000 omdr. når turen går på de små snoede veje. Den trækker massivt, men tillader stadig lidt ektra 'rulle' hvis det er påkrævet.
Teknisk set er maskinen vel som de fleste moderne Sports-Mc'ere: Stærk motor, gode bremser, ret stejl kronrørsvinkel og multijusterbar affjedring. Gearkassen er god, men jeg har 2 anker:
1) Den 'klonker' højlydt når man går fra 1 til 2 gear. Jeg oplevede det samme på CB500'eren, og fik at vide at sådan var Honda's gearkasser altså og det affinder jeg mig med selv om det lyder som om man ikke kan finde ud af at skifte gear : o(
2) Der er rigelig lang vandring mellem gearene - for lang til min smag, men igen; ikke et egentligt problem.
Omkostninger:
Honda ligger vist rimeligt reservedelsmæssigt, men jeg kan ikke sige det store om det da jeg kun har skiftet oliefilter og olie på den. Oliefilter koster ca 75 kr.
Gode råd:
Vær opmærksom på rysten i forbremserne hvis du har købt en maskine der stadig er omfattet af fabriksgaranti!
Jeg oplevede en tiltagende rysten i forbremserne da maskinen havde kørt 6000-7000 km, og det endte med udskiftning af begge skiver og klodserne foran - på garantien. problemet forsvandt og jeg har ikke bemærket det siden. Jeg kender til flere tilfælde hvor det har været et problem, så vær opmærksom på det. Skiver og klodser kan let løbe op på den gale side af 5000 kr, hvilket man vel helst ikke vil betale, hvis man kan slippe.
Konklusion:
En dejlig maskine som kun kan anbefales. Godt bygget og let kørt. Savner en indre bagskærm, som kan beskytte bagsiden af motoren og bagaffjedringen mod skidt og møg - men det går jeg på jagt efter i denne sæson.
Motor: 4 Cyl, 4-takt, 16-ventilet
Ydelse: 110HK v. 12500 o/m., 6,8 Kgm v. 10.500 o/m
Acc.: 0-100 km/t: 3,0 sek
Topfart: ca. 250
Køling: Vand
Bremser: 2 skiver for 296mm, 1 skive bag 220mm
Træk: Kæde
Vægt (tør): 170
Nypris: ca 135.000 i 1999
Billeder af maskinen kan ses på Hasselbalch.dk