CBR600F2 – 1994; ’sportscyklernes altmulig mand’

En CBR 600 F er sportscyklernes altmulig mand. Den er hurtig når du vil have det, den kan køre langt og komfortabelt når du vil det, den kan køre økonomisk til og fra arbejde når du vil det.
Jeg har tidligere ejet en XJ 600, som jeg blev træt af fordi den var meget slidt, og krævede stort (ugentligt) vedligehold. En kammerat havde denne CBR til salg, og jeg lånte den en tur til malerklemmen. Jeg var naturligvis solgt, da den er rigtig lækker på de små veje. Motoren spinder som en mis, på en måde min XJ aldrig kunne. Den trækker rent helt fra 1500rpm, men at sige den har kræfter hernede er en stor overdrivelse. Til dagligt kører jeg den mellem 3500 og 4500rpm. Med hverdags let gashånd går den minimum 18km/l med

rekorden oppe på 22,5Km/l. Med ferie oppakning og lastevægten over det tilladte (190kg) kører den altid over 18km/l ved 130km/t. Jeg har dog haft den helt nede på 12,2 Km/l, men der kørte jeg ikke helt pænt : -). Tanken er på 17,2L (opgivet til 16L) og jeg kører som regel 250km før jeg slår over på reserven. Man kan få gode dæk med mange kilometer i til cyklen (Pilot Road, D220, BT020, Dragon GTS osv.), og lægger man disse ting sammen med at det er langt mellem serviceintervallerne (24.000km ventilservice og 12.000km mellem olieskift), giver dette en økonomisk, behagelig og pålidelig hverdagscykel.
Hvis man trækker den op over 8000rpm laver motoren mange heste og en dejlig brølen fra luftfilterkassen. Benzinøkonomien går ned under 15km/l og der kommer minimum 65hk ud på baghjulet i en pæn kontrollerbar måde. Man kan så smide et par gode sportsdæk på (D208, Diablo, Sportec M1, BT014, Pilot power osv.) og man har en let, hurtig og sjov sognevejsræser. Den svinger bare man tænker på det, og lægger sig pænt og uden slinger ned på siden, indtil de 5cm lange "hero blobs" går i jorden.
1 gear går til 100Km/t og hvis man giver den fuld hane her letter den gerne forhjulet en smule. 3.gear går til 180km/t, og her op kommer den hurtigt hvis man kører den ud i gearene. Fra 4. til 5 gear går det mere roligt, og fra 5 (220Km/t) begynder den at kravle og kræve rygvind, langt tilløb og stjernerne i de rigtige stillinger. Jeg har aldrig kørt hurtigere en 230km/t. 5. gear går til 250km/t og 6. til 272km/t. Hvordan den dog nogen sinde skulle kunne køres op til 250 ved jeg ikke, og 6. er et klart overdrive til normal økonomisk kørsel. Der er ikke særligt meget læ bag kåben ved kørsel over 140/km/t og som motorvejslokomotiv skal den have et højere kåbeglas. Hvis du vil køre over 200km/t i længere tid så køb en ZZR.
Komforten er god, Styret er sportsligt placeret, men ikke ekstremt lavt. Sædet er fast, men komfortabelt. For en fyr som mig på 196 og med lange ben er der kort ned til fodhvilerne, så den vinkel mine ankler laver er noget spids. Gearskifter er lidt "klonket" og er en af de klager jeg har over cyklen. Bagsædet er rimeligt. Det almindelige aflægningsrum under sædet findes ikke. Den generelle forarbejdningskvalitet er god. Sliddelene er prissat rimeligt (i MC sammenhæng). Der findes mange af dem og huggere har altid dele liggende.
1991-92 var de første F2'ere, i 93-94 blev affjedringen kraftigt opgraderet med cartridgedæmper i forgaffelbenene med justerbar returdæmpning, og fuldt justerbar reservoir dæmper bagpå. Jeg ville gå efter 93'ern, da den kostede 100.000 i '93 og 140.000 i 94. Der er tre store ting der skiller denne model fra F3'eren. F3 har bedre gearkasse, bedre træk mellem 6000 og 8000rpm, samt 20km/t højere topfart p.g.a. ram air som blev introduceret til modellen.
Man kan godt lave de fleste service punkter selv, men den er ikke så lige til at gå i gang med som min gamle XJ. Ventiljusteringen skal man være frisk på at kan tage ret lang tid og kan på en CBR ikke anbefales for begyndere. Til gengæld kan man få shimsne i 0,025 spring, så hvis man går op i detailjer, kan man lægge alle sine ventilspillerum tæt. En ombytningsshim koster 50kr hos Aagesen, og hvis man køber dem koster de 60. Altså kan det godt betale sig at købe sine shims og derved få et lager. En CBR har "shims under bucket", hvilket holder vægten nede og giver lange intervaller mellem service, men til gengæld skal knasterne ud for at skifte en shim. Ikke lige noget for en der ikke har prøvet sådan noget før. Almindelige service som olieskift, smøring af bagsvinger og kronrør, forgaffelolieskift o.s.v. er nemt og ligetil. Køb en værkstedsmanual og start med at pille kåbesiderne af. Man kan med held købe tændrør, luftfilter o.s.v. i tyskland f.eks ved www.louis.de da der her er meget at spare.
Special værktøj:
Hvis du vil lave ventiljustering selv, så køb et specielt følerblad, da intervallerne ligger "skævt" (0.13-0-19 ind 0.19-0.25 ud), en momentnøgle der går ned til omkring 6nm (200 hos Louis), og afsæt to dag til det første gang, helst med hjælp af en der har prøvet før. Som sædvanligt er det ikke svært, men tidskrævende og man må ikke sjuske. Hvis du vil lave karb sync selv, så vil jeg anbefale Morgan Carbtune II. Du kan købe det direkte hos http: //www.carbtune.com . Batteriet er vedligeholdelsesfrit og kræver en oplader som er godkendt til vedligeholdelsesfri batterier. Hvis du vil give oliefilteret de 10nm som Honda anbefaler skal du skal du have et oliefilterværktøj til 1/4" som har Ø 65mm.
De vigtigste service intervaller:
12.000km
Karb sync. Olie og filter skift
18.000km eller 2. år
Bremsevæske (Den skal være lys og gennemsigtig (dot 4), e.v.t. lilla(dot5.0)). Luftfilter skift
24.000km
Tændrør og ventil justering. Bagsvinger smøring. Kronrørssmøring. Forgaffelolie skift
36.000km
Kølervæske skift.
Min CBR havde kørt 60.000 km da jeg købte den med komplet stemplet servicebog. Jeg startede med at skille alt ad og kontrollere alt var ok. Jeg fandt følgende fejl:
Bagdæmperen trænger til udskiftning
Regulator/omformer defekt. koster 875Kr ved Schnabel.
Batteri defekt
Kronrørslejer defekt
Glideringe i venstre gaffelben defekt
Forbremselyskontakt defekt
Glidepind og gummi bælg i det flydende ophæng på den ene bremsekaliber defekt.
2 ud af 16 ventiler ude af tur.
På en cykel der har kørt 60.000 km og er 7 år gammel er det småting. Et tydeligt bevis på den gode kvalitet Honda har ry for at producere.
Motor: 600ccm 4 cyl.
Ydelse: 100hk
Acc.: 0-100 km/t: 3,6sek.
Topfart: 225km/t
Køling: Vandkølet
Bremser: for dobbelt 276mm skive med to stemplede kalibre.
bag: 220mm skive med et stemplet kaliber.
Transmission: kæde
Vægt (tør): 185Kg
Nypris: 1991: 90.000. 1992-93: 100.000. 1994: 140.000kr