CBR1000F – 1991; ’Dejlig cykel til touring’

Generelt:
Køreegenskaber: En lille mc er det jo ikke og med sin høje vægt, kræver den sit at få til at køre sportsligt, forgaflen er ikke særlig stiv hvilket kan given nogen voblen set i lyset at bag svingeren og kan vride lidt. En ekstra gaffel bro hjalp gevaldigt på vredet i forgaflen.
til normal dagligdags brug er den fint balanceret...dog tung at tumle med ved gå hastighed. Men lige så snart man er i bevægelse mærker man det ikke.
men ræs er jo heller ikke det den er til for, nææ på motorvej kommer til rette måske skule man sige touring...hurtig og præcist lige meget om den er pakket med 3 tasker og tanktaske og med passager eller du er alene...bare bund stabil...når den først triller.

Og jo den kan også køre på de små snoet...bare ikke så hurtigt som de nye hurtige maskiner....og der skal arbejdes for at få den til det.
Så skal man sørge for at ikke at købe en tysker eller swietzer model da disse er droslet til 100 hk, hvilket vil gøre til en kedelig tung maskine....kik på tændings kniven og på CDI enheden om der står SW...så er det en sweitzer...og det er drøn dyrt at fjerne droslingen.
Efter en gut væltede min mc med sin hiace, fik jeg ny udstødning på betalt af forsikringen, valget faldt på en cobra full race med nye 4-2-1 forrør og hul igennem potte, det hjalp lidt på lyden dog på intet tidspunkt blev generende (med undtagelse af det kollegie hvor jeg startede i gården der rungede det lidt: ) potten og en dysning hævede den fra 114 hk til 120 med mere end 8 hk i meget af mellem området ! lækkert (tak lydmuren)
Karin synes det er en god maskinen at sidde bagpå og hun kan bedre lide den en xj600 som jeg havde tidligere.....hun kan dog ikke lige at være chauffør da hun ikke så godt kan nå jorden, og vægten er hende lidt for meget specielt hvis hun ikke lige får fodfæste så kan den hurtig overmande hende.
Motor/Teknik:
den spiste sig en knastkædestrammer, men når den er skiftet med ny skulle det problem ikke opstå igen. bagdæmperen var færdig efter 60kkm og en ny technoflex blev anskaffet, ...det var som at få en ny cykel, forgaflen var meget slap allerede ved 30kkm, men et par wp fjedre i og den var fin fin.
Kronrørs lejerne bliver slidt hurtig specielt hvis man kører den sporty, ved 60kkm havde den fået skiftet lejer i hjul, kronrør, bagsvinger, mindst 2 gange !

Omkostninger:
det koster ca 2,5kkr for en stor service
knastkæde strammer 800 kr
forfjedre 800 kr
bagdæmper 850 dm
Gode råd:
Min cykel var meget glad for bridgestone bt56, som gjorden den meget nemmere at håndtere end macadam'erne....de har godt bid og holdt godt 12kkm. Prøvede og Pilot Sport, som gjorde endnu mere styrevenlig, efter 5kkm begyndte de at blive lidt flade.

Konklusion:
Dejlig cykel til touring, samt hverdags transport...ikke de store udgifter...starter hver gang....stor tank = færre optankninger....masser af "motor", lidt for følsom overfor slidte lejer, der hurtigt kan få den til at ryste i styret.
Motor:
Ydelse: 135 hk
Topfart: 270
Køling: olie & vand
Bremser : dobbelt skiver for med nissin 2 stemplet kalibre
Transmission: kæde
Vægt (tør): 235
Nypris: 150000